תקשורת ומדיה

טיקטוק מכריזה: נשים סוף לטרנד של בן לאדן

הנהלת הרשת החברתית טיקטוק, הודיעה באופן רשמי כי תחל למגר ואף תסיר סרטונים העוסקים בטרנד האחרון ברשת החברתית. במסגרתו, אלפי צעירים מביעים הזדהות עם המכתב האנטישמי שחיבר מנהיג אל קאעידה, אוסמה בן לאדן
מערכת ice |  2
אוסמה בן לאדן (צילום Hamid Mir from http://www.canadafreepress.com)
בשבוע האחרון, החל להתפשט טרנד חדש ברשת החברתית טיקטוק במסגרתו, צעירים בעיקר מארצות הברית, מספרים על כך שקראו את "מכתב לאמריקה", מסמך שכתב מנהיג ארגון הטרור אל קאעידה אוסמה בן לאדן. טיקטוק הודיעה באופן רשמי שהיא מתכוונת לשים סוף לטרנד השלילי הזה וכעת היא מתחילה להסיר את הסרטונים מהאפליקציה.
לפני יומיים החלו להופיע בטיקטוק, סרטונים בהם צעירים אמריקאים מדברים על המכתב שכתב לכאורה בן לאדן ב-2002, ובו הסביר מדוע תכנן את פיגועי ה-11 בספטמבר שבהם נרצחו כ-3,000 איש.
בסרטונים הופיעו הצעירים כשהם קוראים המכתב ולאחר מכן הם שיתפו את ציבור העוקבים בתגובתם אליו ותיארו כיצד הוא שינה את תפיסת עולמם על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס.
במכתב, טען בן לאדן כי האימפריאליזם המערבי נשלט בידי יהודים וטען כי הממשל האמריקאי הוא למעשה בובת חוטים בידי שליטים יהודים. לטענת המחבל, לא משנה איזה נשיא יבחרו האמריקאים, הם תמיד ימצאו את עצמם מצייתים לאינטרסים של ישראל והיהודים. 
המכתב פורסם באתר עיתון הגרדיאן הבריטי שתרגם אותו לפני 20 שנה, והעיסוק בו הפך לכה ויראלי עד שהעיתון הודיע כי החליט להסיר אותו מהאתר. משתמשים רבים בטיקטוק סיפרו כי קריאת המכתב "פקחה את עיניהם" וכעת הם מבינים טוב יותר מדוע בן לאדן ומחבלי אל קאעידה יצאו לפגוע במערב וספציפית בארה"ב.
הגרדיאן אמנם הסיר את המכתב מהאתר שלו, אך זה היה מאוחר מדי. האתגר באיתור המכתב רק הלהיב משתמשים רבים בטיקטוק להשיג אותו להקריא חלקים ממנו. חלק מהניתוחים שנעשו על המכתב שפורסמו בטיקטוק בוצעו לא על המכתב המקורי שכתב בן לאדן אלא על מכתב אחר, שהרחיב עוד יותר בתיאוריות אנטישמיות ואנטי מערביות נוספות.
הביטוי "מכתב לאמריקה" עלה ב-100% במספר החיפושים בגוגל ביממה האחרונה, במיוחד בארה"ב. התופעה היתה ככל הנראה לא ייחודית רק לטיקטוק, אם כי שם היא בלטה והפכה לטרנד.
לאחר יומיים בהם הטרנד הלך וצבר תאוצה, וגרר כותרות וביקורת רבה נגד טיקטוק והיותה לכאורה סוכן סיני זר בארה"ב, החברה הודיעה כי תפעל. טיקטוק פרסמה הודעה רשמית כי תדאג להסיר את כל הסרטונים שעוסקים ב"מכתב לאמריקה" ותמנע העלאת סרטונים נוספים שיעסקו בנושא.
 
כך כתבה טיקטוק בהודעה הרשמית לכך: "תוכן שמקדם את המכתב עובר על הכללים שלנו ונחשב לעידוד של טרור. נסיר באופן פעיל ואגרסיבי את התוכן הזה ואנחנו חוקרים איך זה הגיע מלכתחילה לפלטפורמה שלנו".
טיקטוק לא מסרה פרטים על האופן שבו בכוונתה לפעול לוודא כי תכנים העוסקים במכתב יוסרו מהפלטפורמה שלה, וכיצד היא יכולה להבטיח זאת. בעבר הואשמה הגרסה הסינית של טיקטוק, המכונה Douyin, בצנזור דיווחים על המחאה בהונג קונג. הבית הלבן פרסם הודעה רשמית ובה גינה את התופעה ואת הפצת "מסרי השנאה אנטישמים והדוחים" של מי שאחראי לרציחתם של אלפי אמריקאים.
בשנה האחרונה פוליטיקאים רבים בארה"ב דנים באופן פומבי ברצון שלהם לאסור את השימוש של טיקטוק בארה"ב, באופן דומה למהלך שעשתה הודו. אחת הטענות שעלו שוב ושוב היא העובדה שטיקטוק היא חברה בבעלות של חברת בייטדאנס הסינית, שלה קשרים ענפים לממשל הסיני.
לפי חלק מהטענות, טיקטוק היא סוס טרויאני שבו הממשל הסיני משתמש בשביל להשחיל מסרים אנטי מערביים לצעירים. הסנטור מפלורידה מרקו רוביו האשים את הפלטפורמה בכך שהיא מפיצה פרופוגנדה של חמאס, כחלק מהמאמצים של בייג׳ין להשפיע על השיח ברשת.
מספר מדינות בארה"ב אסרו על עובדים במנגוני הממשלה שלהן להתקין את טיקטוק על מכשיריהם האישיים. בינואר אף צפויה להיכנס לתוקף חוק במדינת מונטנה האוסר על התקנת האפליקציה בגבולותיה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מעולה מקווה שגם פו יחסמו את טיק תוק (ל"ת)
    אשר 11/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כהנה צדק-בן לדם צדק
    כהן 11/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבורות והגזענות מרימות ראש. אותם דפקטים בעמדות זהות-הפוכות. ככה גדל בעולם דור של אידיוטים שבעים וחסרי חשיבה עצמאית.
    סגור