תקשורת ומדיה

הבחירות לנשיאות בברזיל קרבות והמתיחות גוברת: "זו מלחמה"

ב-2 באוקטובר תיערך ההצבעה לנשיאות ברזיל: הנשיא השמרן ז'איר בולסונארו, השואף להיבחר מחדש, מפגר ברוב הסקרים מאחורי הנשיא לשעבר מהשמאל, לואיז אינאסיו "לולה" דה סילבה. "השנה אנו רואים קיטוב רגשי, כשקבוצות פוליטיות שונות רואות זו בזו אויבים, לא כיריבים", אומרים סוקרים במדינה, "הבוחרים משווים את הבחירות למלחמה"
מערכת ice | 
דגל ברזיל (צילום ויקיפדיה)
הבחירות הקרובות לנשיאות בברזיל עטופות באקלים חסר תקדים של מתח ואלימות. ככל שההצבעה ב-2 באוקטובר מתקרבת, התרבו הדיווחים על הטרדות והתקפות כאשר אפילו מכוני סקרים הפכו למטרות.
הנשיא המכהן וראש מחנה הימין, ז'איר בולסונארו, מפגר כעת בסקרים העיקריים מאחורי הנשיא לשעבר מהשמאל, לואיז אינאסיו "לולה" דה סילבה. הקרב בין שני השמות המנוגדים האלה חילק את האומה - כאשר מומחים אומרים שרמת הכעס הפוליטי שונה השנה, וגדולה בהרבה מבעבר.
"הקיטוב שאנו מתמודדים איתו השנה שונה מסתם קיטוב פוליטי", אומר פליפה נונס, מנכ"ל מכון המחקר Quaest, שעורך סקרים בברזיל. "השנה אנו רואים קיטוב רגשי - שבו קבוצות פוליטיות שונות רואות זו בזו אויבים, לא כיריבים". כמה מהחוקרים המועסקים בחברתו הוטרדו במהלך ביצוע סקרים השנה, הוסיף נונס.
מכון מחקר ידוע נוסף, Datafolha, אמר כי חייו של אחד מחוקריו היו מאוימים, לאחר שסירבו לראיין תומך בולסונארו בעיר ארינהה, מחוץ לסאו פאולו. לפי הדיווח, הגבר הממורמר האשים את החוקר בהטיה, והאשים אותו רק שראיין את "תומכי לולה" ו"נוודים". לאחר מכן הוא היכה ואיים עליו בסכין, לפי התלונה שהוגשה במשטרה.
"אחת מהנחיות הסקרים היא לא לראיין מישהו שמציע את עצמו. זה חייב להיות מישהו אקראי למטרות סטטיסטיות", אמר ז'אן אסטבאו דה סוזה, מתאם פרויקט חוקר בחירות ב-Datafolha, ל-CNN. "המקרים האופייניים ביותר (של התקפות) הם של אנשים שמציעים את עצמם וכשהחוקר מסביר שלא ניתן לראיין אותו בנסיבות האלה, האדם מתחיל לצלם, להעליב ולקלל".
לפי מכון המחקר, 42 מקרים נוספים של הטרדה ואלימות כלפי עובדיה דווחו מאז 7 בספטמבר השנה. בעוד שנראתה אלימות משני צדי הקשת הפוליטית, המבקרים מאשימים את בולסונארו בטיפוח מכוון של חוסר אמון ותסכול בקרב תומכים כלפי שיטת הבחירות הברזילאית. ויותר ויותר, כשהביצועים שלו לא מוצלחים בסקרים, זעמו של בולסונארו פנתה לארגוני מחקר כמו Datafolha, שנקרא שוב ושוב "לסדר" על ידי בולסונארו - בטענה שהדיוק של הסקרים שלה מוטלת בספק. 
בנאום בברזיליה במהלך חגיגות 200 שנה לעצמאות ברזיל ב-7 בספטמבר, הכפיש בולסונארו את תחזיות המכון: "מעולם לא ראיתי ים כל כך גדול כאן עם הצבעים הירוקים והצהובים האלה. אין כאן את השקרים של Datafolha", אמר. "הנה האמת, הנה הרצון של עם ישר, חופשי וחרוץ".
במהלך אירוע קמפיין ב-23 בספטמבר, בולסונארו שמר על הטון בנאום לתומכיו בדיווינופוליס, מדינת מינאס ג'ראיס. "אנחנו הרוב. ננצח בסיבוב הראשון. אין בחירות בלי אנשים ברחובות. אנחנו לא רואים אף אחד מהמועמדים האחרים מקיים עצרת שמתקרבת ל-10% מהאנשים כאן", אמר.
"הרטוריקה של ההתקפה על המכונים על ידי קמפיין הנשיא, שמנסה להכפיש את הסקרים, מסתיימת בסופו של דבר בקרב התומכים הקיצונים ביותר והיא באה לידי ביטוי ברחובות", אמר חוקר ממכון Datafolha.
שיח מילולי חריף בין שני המועמדים המובילים - אם כי לא נדיר בברזיל - הוסיף גם הוא לאווירה המורעלת, כאשר בולסונארו כינה שוב ושוב את לולה "גנב", ולולה תיאר לאחרונה את בולסונארו כשרץ. לאור הדיאלוג הלאומי הטעון, כמה מצביעים ברזילאים בחרו להימנע מלדון בהעדפותיהם הבחירות בפומבי, על פי סקר Quaest.
"לאחרונה שאלנו את הבוחרים אם הם מרגישים שזה מסוכן יותר לומר את דעתם או למי שהם רוצים להצביע. ובערך 80% מהמשיבים טענו שזה מסוכן יותר לדבר על פוליטיקה עכשיו מאשר בעבר", המשיך נונס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה