בארץ

סכנת הטרור היהודי: המיעוט הקיצוני שיכול לסבך את ישראל

איש השב"כ לשעבר דביר קריב בטור מיוחד ל-ice: "אלימות אידיאולוגית של קיצונים יהודים באיו"ש - המספרים אמנם קטנים, אבל פוטנציאל הסכנה גדל משמעותית"
דביר קריב |  1
דביר קריב (צילום חיה גולד)
הוויכוח על נתוני הפשיעה הלאומנית באיו"ש מסיט אותנו מהעיקר: הנזק הפוטנציאלי של תוצאותיו גדל מאוד. מאז פרוץ מלחמת עזה יש פחות אלימות של השוליים הקיצונים באיו"ש, עובדה.
עובדה? תלוי את מי שואלים ואיך סופרים. לפני שלושה ימים דיווח בגלי צה"ל על דו"ח של פיקוד מרכז הכולל מספרים המעידים על עלייה. אתמול דיון בוועדת חוץ וביטחון הצביע על פחות אירועים, ירידה. איפה האמת? כיצד היא משתנה תוך ימים ולמה המספרים פחות חשובים?

כשמכניסים מספרים לטבלאות, אפשר להגיע כמעט לכל תוצאה שרוצים מראש, תלוי מי הסופר ומה האינטרס שלו, וגם לשנות את ההגדרות של האירועים ככה שהנתונים ישתנו. למשל ניתן להראות אירועים של שלושת החודשים האחרונים מול שלושת החודשים הקודמים: הדבר לא ייקח בחשבון שבשלושת חודשי הסתיו, עונת המסיק בכל שנה, ולכן כמות האירועים עולה. וגם לא את העובדה שביוני התרחש פיגוע דמים בכניסה לעלי במהלכו נרצחו 4 יהודים - פיגוע שגרר אירועי תגובה שנמשכו ימים ארוכים ושינו את כל המספרים בטבלאות.
הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להשוות לתקופות מקבילות, אך עדיין לציין את הגורמים השונים העשויים להסביר את השוני, עליה או ירידה בכמות האלימות האידיאולוגית מקרב השוליים הקיצונים מתוך מאות אלפי מתיישבים שלווים הרוצים לחיות את חייהם בבטחה וכחוק.
הנתון שחשוב להדגיש - אנו בתקופת מלחמה, הכוללת גם עלייה משמעותית בכמות הפיגועים וניסיונות הפיגועים של מחבלים פלסטינים בשטח, דבר המשפיע ישירות על רמת החשש האובייקטיבי של התושבים ועל רמת החיכוך. מאידך בשל סיבות אלו כמות כוחות הצבא בשטח גדלה משמעותית, דבר שיכול לסייע בהרתעה ומניעת אירועי תגובה וחיכוך.
נתון נוסף שחשוב לציין, רבים מאוד מתושבי איו"ש מגוייסים לצורכי המלחמה ומכאן שיש פחות אנשים בשטח שיכולים להגיב. בנוסף לכל האמור חשוב להזכיר את הפעילות הסיכולית שמבצע שב"כ ונעלמת מעינינו, אך ניתן ללמוד מכמות המעצרים שבוצעו על מה מתרחש מאחורי הקלעים.
מתחילת 2023 נעצרו 16 פעילי ימין קיצוני למעצר מנהלי לתקופות שונות, רובם כבר שוחררו. מדובר במספר חסר תקדים בהיקפו מזה שנים. מ-2016 ועד 2022 בכל שנה היה לכל היותר מעצר אחד, לעיתים אפס מעצרים מנהליים, בשנת 2022 עלה המספר ל-5 ובשנת 2023 כאמור מזנק ל-16. לי אין ספק מהכרותי את יעדי הימין הקיצוני וסיכולי השב"כ מהעבר, שנתון זה השפיע גם הוא על הירידה בנתוני האלימות האידאולוגית באיו"ש.
מספרים לפעמים אינם מראים את החשש ואת פוטנציאל ההסלמה הנכון. די לו אציין כי מאז תחילת המלחמה בעזה נהרגו ע"י יהודים 9 פלסטינים באיו"ש (לא ראיתי שפרסמו כמה נהרגו בחודשים המקבילים בשנה קודמת).
כל אירוע כזה עלול להשפיע על הלחץ הבינלאומי המופעל על ישראל להפסיק הלחימה. חשבו מה עלול להתרחש לו קיצוני ימני יממש עכשיו באמצע לחימה, פיגוע טרור יהודי במאפיינים שביצע עמרם בן עוליעל ביולי 2015 בכפר דומא, או כמו שביצע אשר ויזגן באוגוסט 2005 כשרצח ארבעה פלסטינים במטרה לעצור את ההתנתקות. לי אין ספק שפיגועים במתווה שכזה יעשו נזק עצום לישראל.
כן, רוב מכריע של ציבור מתיישבי איו"ש הוא ציבור נפלא, תורם, שומר חוק וממלכתי ואכן האמירה אודות "אלימות המתנחלים" מקוממת גם אותי. אך חשוב לציין שיש אלימות וכי יש מיעוט קטן שולי וקיצוני הנמצא באיו"ש, בעיקר בגבעות, שעלול לסבך את ישראל מאוד.
על מנת להקטין משמעותית את הסיכוי שדבר כזה יתרחש, על מנהיגי הציבור לקרוא להרגעת הרוחות, להבהיר שמי שמטפל באיום הביטחוני זו המדינה, הצבא, ולא האזרחים ולגנות כל אירוע אלים מצד המיעוט הקיצוני שמתוך הציבור הכללי, בגינוי פומבי, מהיר, נחרץ וחד משמעי.
* דביר קריב הוא איש שטח לשעבר בחטיבה לסיכול טרור לא-ערבי בשב"כ, ומי שבין היתר טיפל ב"נוער הגבעות". כיום מרצה ואיש חינוך, פרשן בתוכניות אקטואליה
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זה אכן מיעוט, והסכנה היחידה היא בגלל הברברת בתקשורת
    שרית 12/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה אכן מיעוט שבמיעוט, והסיבה היחידה שבללה הם יכולים לסכן אותנו, זה כי אתם בתקשורת לא מפסיקים לפמפמם ולהרעיש על כל פיפס שעושה איזה ברדקיסט גבעות. תפסיקו לברבר על זה נון סטופ, זה יחזור לפרופורציות האמיתיות שלו
    סגור