בארץ

מדינת ישראל בסכנה כלכלית? "ירדנו בהשקעות ב-35 מיליארד שקל"

יו"ר ועדת המשנה לקידום ההייטק ח"כ אביגדור ליברמן: "ירדנו מהיקף השקעות של 42 מיליארד שקל בסטארט אפים ישראלים לצפי של 7 מיליארד בלבד. זה מצב חירום", יזמים בוועדת המשנה לקידום ההייטק: "הגופים המוסדיים הישראלים הם הגורם הכי משמעותי שיכול להיכנס מתחת לאלונקה ולעזור, שעון ההייטק מתקתק לאחור"
מערכת ice |  1
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)

ועדת המשנה לקידום תעשיית ההייטק דנה היום (חמישי) בעידוד הגופים המוסדיים, כמו קרנות הפנסיה קופות הגמל וביטוחי חיים, להשקיע בחברות היי טק ישראליות כחלופה לירידה בהשקעות זרות.

יו"ר הוועדה אביגדור ליברמן: "מכל הבעיות שפוקדות את ההיי טק הישראלי, הבעיה החריפה היא היעדר השקעות זרות, בעיקר בסטארט אפים. צריך לייצר מנגנון חדש ואטרקטיבי עבור הגופים המוסדיים שיש להם ניסיון והם יושבים על ערימה של כסף, כדי שישקיעו בסטארט אפים בישראל." ח"כ ליברמן הציג נתונים לפיהם במהלך השנים 21-22 היקף ההשקעות הזרות בסטארט אפים בישראל עמד על 42 מיליארד דולר, ואולם לפי הערכות האוצר בשנים 23-24, זה יעמוד על 7 מיליארד דולר בלבד. "אנחנו נמצאים במצב חירום. עם התקציב שאושר בכנסת לשנתיים הקרובות לא ניתן להציל את הענף, אלא אם היו מוסיפים 2 מיליארד ש"ח אבל אני לא רואה את זה קורה".
 



יו"ר איגוד ההיי טק מריאן כהן: "הצניחה בהשקעות בסטארט אפ הישראלי היא תהומית. אנחנו הורגים את תעשיית הסטארט אפים. אם לא נדע לעודד אותם היום, מחר נהיה בצרה גדולה מאוד". ח"כ עודד פורר השיב: "אם המדינה לא תתייחס לזה כמצב חירום, כל העסק יחוסל. גם אם מחר יבטלו את כל המהפכה המשטרית, המשקיעים לא יחזרו כולם ביום אחד". 

שותף מנהל בקרן הון סיכון המשקיעה בחברות סטרט אפ בישראל, ירון ברסקי: "הקמנו עד היום 28 חברות. לא גייסנו, אף לא דולר אחד, מגוף מוסדי ורק 10 אחוז הגיע ממשקיע ישראלי. היום זה לא היה קורה, כי אין סיכוי שב-2023 היינו מגייסים שקל אחד מתוך כל מה שגייסנו בחו"ל. הגופים המוסדיים הישראלים הם הגורם הכי משמעותי שיכול להיכנס מתחת לאלונקה ולעזור".
יזמית ההיי טק מורן לשם בר אמרה: "השעון שלנו כהייטקסיטים מתקתק לאחור. אנחנו בסטגנציה נוראית. השרתים קורסים, המודלים מלאי באגים והמוצר יורד לטימיון. בחודש האחרון דיברתי עם עשרות משקיעים וקרנות ישראליות וכולן יושבות על הגדר. קרנות בעולם לא מכניסות לכאן כסף. זה הזמן שחבל ההצלה יגיע מתוך המוסדיים. ההתאוששות תיקח שנים. אין לנו שנים לחכות כי אז נהפוך לסטארט אפ ניישן לשעבר".
נציגת פורום ההיי טק אירית טויטו הבהירה: "5,000 איש פוטרו ב-83 חברות היי טק שונות מתחילת השנה. 9 חברות סגרו לחלוטין את פעילותן בארץ. ביוון יש אסון טבע של שריפות וישראל שולחת עזרה לשם. לנו יש אסון טבע בהייטק ואנחנו צריכים את עזרת המדינה – גניזת החקיקה ופעולות שיקום מהותיות מצד המדינה, אם בעזרת המוסדיים ואם בדרכים אחרות, כי כלכלת ישראל תלויה וקשורה ברמות גבוהות בהייטק".
לאחר ששמע בדיון את עדויות היזמים וההייטקיסטים, הציע היו"ר ליברמן להקים קרן, שרשות החדשנות, יחד עם אגף התקציבים ורשות המסים, ישקיעו, תוך סיכונים מינימליים, במי שיש לו פוטנציאל: "הקרן תעמיד כסף זמין עבור היזמים".

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    השקרים על פנייך עושים אותי משוגע (ל"ת)
    אובמה ראש הנחש 07/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור