בארץ

האם ההסכם הימי עם לבנון אחראי להסלמה?

בכיר לשעבר בממשלת לפיד, שהיה מעורב בהסכם, מאשים את הקואליציה ב"הסחת דעת", לאחר שהאשימו את ההסכם בפגיעה בהרתעה של ישראל
מערכת ice | 
הסכם הגז עם לבנון-אילוסטרציה (צילום יחצ, pixabay)
על רקע אמירות בקואליציה כי ההסכם הימי עם לבנון פגע בהרתעה והוביל להסלמה הביטחונית, בכיר לשעבר בממשלת לפיד שהיה מעורב בהסכם האשים את הממשלה ב-"הסחת דעת" וקרא לטענות "קשקוש".
אתמול, בתום פגישה ביטחונית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש האופוזיציה יאיר לפיד, מסר יו"ר יש עתיד כי "האופוזיציה תתן גיבוי לכל פעולה שזרועות הביטחון ימליצו עליה מול גל הטרור, ומול אויבינו בכל הזירות. הגעתי לתדריך אצל נתניהו מודאג, ויצאתי עוד יותר מודאג".
בתגובה, בליכוד ציינו כי "מצער שבשעה שישראל נלחמת בשלוש חזיתות, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין אותו לעדכון ביטחוני מקיף, יאיר לפיד בוחר לעשות פוליטיקה קטנה. לפיד, שפגע פגיעה אנושה בהרתעה בהסכם הכניעה שלו לחיזבאללה בעניין הגז, שחוזר על הנרטיב של חמאס בעניין הר הבית ושמצוטט בהרחבה באיראן כמי שמנבא את חורבן ישראל, השאיר לנו ירושה קשה שאיתה אנו נאלצים להתמודד בימים אלה".
הגורם אמר כי הדברים שנאמרו הם "הסחת דעת מהחשש שהארגונים מזהים חולשה ביכולתנו להגיב, ומתריסים בסיכון גבוהה מהעבר". הוא הוסיף כי "לגופו של עניין, לפחות בינתיים, חיזבאללה עושה הרבה כדי להימנע מחיכוך ישיר מולנו. הפיגוע במגידו לא נועד להיחשף, וחמאס הוא זה שירה מלבנון כאשר חיזבאללה אפילו לא מגיב לירי שלנו, בשונה מאוגוסט 2021, שבו ירה לעבר ישראל".
גם תמיר היימן, ראש אמ"ן לשעבר, אמר כי "הסכם הגז נועד לאפשר לישראל להפיק גז ממאגר כריש ללא איומים (שיכולנו להם), אבל הם היו מעכבים את ההפקה ומייקרים אותה. ובהקשר משבר האנרגיה העולמי, ההסכם היה הכרחי לעתיד משק האנרגיה של ישראל".

לפי היימן, "סביב סוגיית מאגר כריש, נסראללה הצליח לייצר נרטיב של הרתעת ישראל באמצעות איום - נרטיב שנקלט בעיקר בישראל. בפועל הוא ידע שההסכם קרוב למימוש, והוא רק ירוויח אם יאיים וישיג לגיטימציה בלבנון ל'נשק ההתנגדות' על הדרך".
בנוגע למתיחות הביטחונית, ציין היימן כי "האירוע עימו אנחנו מתמודדים הוא אירוע פלסטיני רב-זירתי. הוא שונה מאירוע מגידו. באירוע הנוכחי חמאס מנצל מציאות נפיצה בהר הבית, בעיתוי נפיץ, על מנת להבעיר את הזירות השונות. ובאירוע מגידו, אלה היו חיזבאללה ואיראן שדחפו, ואין בדברים האלו לנקות את איראן מדירבון האלימות הנוכחית".
היימן סיכם כי "הבעיה הגדולה מול חיזבאללה היא ביטחונו העצמי המוגבר והכוזב, הנובע מאשליותיו שהוא יכול לצפות את מהלכי ישראל. זה מסוכן, ובזה צריך לטפל על ידי חריגה מציפיות. אפשר לנצל כל אירוע ביטחוני לטובת העיניין. גם את הירי האחרון של חמאס מלבנון היה ניתן לנצל לכך, והדבר לא בוצע".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה