בארץ

אסתר חיות מסבכת את נתניהו עם פוטין: "שהמדינה תחזור בה"

מבוכה לישראל מול רוסיה בעקבות החלטת בג"ץ: נתניהו ביקש להשלים את חלקה של ישראל בעסקה לשחרורה של נעמה יששכר לאחר שרוסיה כבר מילאה את חלקה, אלא שאז נשיאת העליון אסתר חיות והרכב השופטים אמרו כי הם אינם רואים עילה להתערב בפסק הדין, והמליצו למדינה לחזור בה
דוד זולדן |  1
בנימין נתניהו, ולדימיר פוטין, אסתר חיות (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, אוליביה פיטוסי, shutterstock)
פרשת מינוי דרעי מתגמדת לעומת הדרמה המתחוללת בין ישראל לרוסיה ביממה האחרונה ושאת סופה מי יישורנו. בית המשפט העליון מחק היום (חמישי) את בקשת רשות הערעור שהגישה המדינה בעניינה של חצר אלכסנדר.
כזכור, בחודש מרץ 2022 ביטל בית המשפט המחוזי בירושלים את חידוש הרישום של חצר אלכסנדר על שמה של הפדרציה הרוסית, בהתבסס על טענת חוסר סמכות. בצעד חריג, המדינה ביקשה לערער על פסק הדין. 

מדובר בעניין מדיני רגיש במיוחד כאשר במסגרת העסקה לשחרר את נעמה יששכר שהייתה כלואה ברוסיה, הסכימה ישראל להבטיח את השליטה הרוסית בחצר אלכסנדר בבירה. בעוד רוסיה מילאה את חלקה בהסכם, ישראל מתקשה להשלים את חלקה נוכח לחצים וחיצוניים והתערבות של גורמים אינטרסנטיים לבלום את מהלך המסירה לרוסים.
בדיון שנערך היום בבג"ץ הבהירו חברי ההרכב, בראשות הנשיאה חיות, כי אינם רואים עילה להתערב בפסק הדין, והמליצו למדינה לחזור בה.
נדמה שהשלכות המלחמה הקשה בין רוסיה לאוקראינה מתגלגלות כעת אל המגרש הפוליטי בישראל.
השופט מרדכי כדורי מבית המשפט המחוזי בירושלים, שעסק בערעור של ארגון Orthodox Palestine society of Holy Land, ביטל לפני כמה חודשים את רישום המקרקעין של "חצר כנסיית אלכסנדר" על שם ממשלת רוסיה. חשוב להדגיש כי מדובר במקרקעין רגישים מאוד בעיר העתיקה בירושלים. המקרקעין ידועים כחצר כנסיית אלכסנדר נייבסקי, אשר רשומים בפנקסי המקרקעין העות'מאניים על שמה של הממלכה הרוסית המפוארת.
הרקע לרישום רוסיה כבעלת הזכויות באתר החל לפני כחמש שנים, כאשר ממשלת רוסיה הגישה עוד באוגוסט 2017 בקשה לרישומה כבעלת הזכויות במקרקעין. באוקטובר 2020, ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, נרתם לסייע למהלך ולמעשה סלל את הדרך עבור רוסיה בנושא, כמחווה ולכאורה אף כתמורה על שחרור הצעירה נעמה יששכר מהמעצר ברוסיה, בפרשה שהסעירה אז את המדינה.
החקיקה המנדטורית קבעה כי "לא יבורר ולא יחולט על ידי שום בית משפט בישראל כל משפט או עניין הקשורים במקומות הקדושים או בבניינים הדתיים או במקומות הדתיים בישראל או בזכויות או בתביעות הנוגעות לעדות הדתיות השונות בישראל". סמוך לקביעה, קיבלה המפקחת על רישום המקרקעין את בקשת הממשלה הרוסית ורשמה את אותה כבעלים הרשמיים חצר אלכסנדר. הממונה על מרשם המקרקעין דחה עררים שהוגשו על הרישום וקבע כי הפדרציה הרוסית, כלומר ממשלת רוסיה, היא מדינה ממשיכה
.
חלק מהמתנגדות לרישום הבעייתי לכאורה, טענו כי הבקשה לחידוש רישום היא חלק מרכזי בעסקה שהתגבשה בין ממשלת ישראל לבין הפדרציה הרוסית, בקשר עם שחרורה של נעמה יששכר מבית הכלא ברוסיה, לאחר שנכלאה, שוב לכאורה, משיקולים פוליטיים בלבד.
השופט כדורי התייחס אז לרגישות הדיפלומטית בנוגע לרישום המקרקעין, ובפסק דין ארוך ומנומק קבע כי מכיוון שנתניהו החליט כי המקרקעין הם מקום קדוש כהגדרתו, הגורם המוסמך לקבוע מי הבעלים של האתר הקדוש אינו בית המשפט אלא ממשלת ישראל, שתצטרך להכריע בסוגיה.
את ארגון ops בראשותו של ניקולאי וורונצוב הופמן ייצגו עורכי הדין שי גימלשטיין, אילן גולוד, ישראל קליין ודויד פרוג ממשרד ש. הורוביץ ושות'.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    להתנצל בפני פוטין ולהחזיר את נעמה לכלא הרוסי (ל"ת)
    אירנה 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור