בארץ

ולדימיר בליאק בריאיון: "שר הכלכלה לא מוכיח את עצמו"

האם דירוג האשראי ירד שוב בחודש הבא ("מדברים הרבה על נתניהו שהיה מר כלכלה. מאז זה רק מדרדר") האם ישבו בממשלה עם החרדים ("מעולם לא פסלנו מפלגות חרדיות") על רשת הביטחון הפוליטית להחזרת החטופים ("לפיד יסגור עם נתניהו בחמש דקות את הכול"), ועם ביקורת חריפה על ניר ברקת ("יותר עסוק בפריימריז") |  חבר הכנסת ולדימיר בליאק מיש עתיד בריאיון ל-ice

דורון בלוך |  2
ולדימיר בליאק (צילום חי ברון)
חבר הכנסת בליאק מגיע בבטן מלאה על נושא המצב הכלכלי במדינה. הוא מתאר את החלטה להגשת תקציב נוסף והגדלתו כמהלך חסר תקדים, המנוגד לחלוטין למה שאמרו בדרג המקצועי באגף התקציבים.
"יש מספיק כסף כדי לממן את הגדלת התקציב, אבל צריך להגיש תוכנית. אם רק יקצצו מהתקציב של הממשלה עצמה. סמוטריץ' בונה את התוכנית שלו על תחזית שמוטלת בספק, וכך אנחנו מגדילים את ההוצאה בלי מקור תקציבי. ומכך, מדינות העולם וחברות דירוג האשראי מסתכלות עלינו, ואומרים 'המדינה הזאת לא יודעת לנהל כלכלה באופן אחראי', וכתוצאה מזה דירוג האשראי יכול לרדת כבר בחודש הבא".
"אני חייב לציין שבכל הסיפור הזה חסר לי הקול של הכלכלן הראשי, שמונה על ידי סמוטריץ', ואני לא שומע אותו אומר על זה משהו. זו גם שאלה". מעלה בליאק טענה ומוסיף "גם בהחלטת הממשלה בנושא, ראש הממשלה לא היה נוכח, והגיעו לדיון סך הכל שמונה שרים. ולא התקיים דיון. החוק הזה להגדלת התקציב אמור להגיע לחקיקה בכנסת, כך שבטח יכנסו את מליא הכנסת בספטמבר, ואז זה יגיע לוועדת הכספים".
"ואני חושב שבגלל שלא התקיים דיון בנושא בממשלה, או דיון בכלל, חשוב שבוועדת הכספים יהיו נוכחים גם שר האוצר, גם ראש אגף התקציבים, גם הכלכלן הראשי, גם החשב הכללי, כי עלולה להיות פה השלכה על דירוג האשראי ועוד, וחשוב שיפרסו את כל ההשלכות לפני שמצביעים, גם אם הממשלה החליטה, כי לכל חברי הקואליציה יש אחריות, ואחריות כוללת דיון מעמיק, וזה מה שאני גם מתכוון לדרוש מיו''ר הוועדה".
על דעתו כיצד נתניהו ששימש בעבר כשר אוצר שהביא בעבר הישגים, ושר הכלכלה ניר ברקת המגיע עם רזומה כלכלי עשיר נותנים לכך יד, הוא משיב "מדברים הרבה על נתניהו שהיה מר כלכלה. לדעתי הוא היה מר כלכלה לפני עשרים שנה כשהיה שר אוצר. מאז זה רק מתדרדר. שר הכלכלה כיום יותר עסוק בפריימריז העתידיים שלו בליכוד מאשר בנושאים הכלכליים. אני אומר זאת בצער כי אני מכבד אותו, אבל הוא לא מוכיח את עצמו בתפקיד הזה. ולכן אנחנו לא צריכים לשפוט אותם לפי מה שעשו בעבר או לפי הקורות חיים שלהם, אלא לפי המדיניות בפועל.  כשנתניהו וסמוטריץ' מדברים על הקשקוש של ניצחון מוחלט שאחריו דירוג האשראי יעלה חזרה, אז אני הלכתי ובדקתי. למוד'יס לקח שנים להעלות את דירוג האשראי בעבר. וגם לנו כממשלה אחרי נתניהו יקח כמה שנים לשקם".
"בעבר כבר שיקמנו את הכלכלה, כלפיד ב2013 נבחר לשר אוצר. הוא סגר את הגרעון. לפני כשלוש שנים קיבלנו מממשלת נתניהו אחרי הקורונה גרעון עצום, והחזרנו להם עודף תקציבי. זה לא פופולרי לסגור בור תקציבי, כי בסופו של דבר זה בא על חשבון הציבור, אבל נעשה את זה במקצועיות ואחריות, זה יקרה, ואם הם ימשיכו במדיניות המופקרת שלהם -, זה ייקח יותר זמן".
חבר הכנסת בליאק מפרט על הצעת מפלגת יש עתיד לתת רשת בטחון לנתניהו בהצבעה על עסקה לשחרור חטופים "ההצעה של לפיד לתת לנתניהו רשת בטחון לעסקת חטופים עדיין בתוקף, וזה רק הופך לחשוב יותר מיום ליום. 11 חודשים נתניהו וחבריו מספרים לנו שרק בלחץ צבאי החטופים יחזרו, ובינתיים אנחנו רואים שהם חוזרים בארונות. לא היה פשוט לנו לעשות דבר כזה, אך נעשה זאת כי זה מה שצריך לעשות. זה תלוי בנתניהו. אני בטוח שאם וכאשר זה יהיה רלוונטי לפיד יוכל לסגור עם נתניהו בחמש דקות את הכל".
"אני עליתי לארץ, ואני מכיר את הנושא של יחס לשבויים ונעדרים במדינות אחרות" מספר בליאק באופן אישי "והערכים של מדינת ישראל זה משהו שונה. לכל אחד פה יש שם ותמונה, והוא יודע שהמדינה תעשה הכל כדי להציל אותו. וזה בעיני ערך מאוד חשוב שאנחנו צריכים לשמור עליו".
"אני סומך על ראשי מערכת הבטחון והצבא ועל שיקול דעתם" אומר בליאק על מחול הטחות האחריות על המצב הבטחוני "אין ספק שהיה פה כשלון צבאי ומדיני, ואני בטוח שגם הם יודעים שהם יצטרכו לקחת אחריות ולהתפטר, אבל רק אחרי שהממשלה הרעה הזאת תתחלף. אין סיבה שהממשלה וראש הממשלה שהיו אחראים לכשלון כל כך חמור ימנו את ראשי הבטחון הבאים". 
על השאלה כיצד גם לאחר הכשלון החמור ביותר במדינה, הם כמפלגת האופוזיציה המובילה, עדיין לא מצליחים להוביל בסקרים ולשכנע את הציבור כחלופה ראויה לממשלה כיום, הוא עונה "נכון שהליכוד מוביל במנדטים בסקרים, אבל זה פער שנוכל לצמצם במערכת בחירות.  גם רואים שרוב הציבור רוצה בחירות ושאין לו אמון בנתניהו. אנחנו כמפלגת יש עתיד ממשיכים עד היום לשלם מחיר גבוה על כך שלפני כמה חודשים לא הסכמנו להיכנס לממשלה. ידענו שנשלם מחיר, ואנחנו עדיין חושבים שזו הייתה החלטה נכונה. אנחנו מפלגה חזקה וערכית שנמצאת בגדילה, וגם בבחירות המקומיות השנה הוכחנו את זה".
"יש שרי ממשלה שיותר קל לי איתם. בסוף הם חלק מהממשלה הרעה והמופקרת, באמת ממשלת האסונות. אבל שרים כמו משה ארבל או אוראל בוסו הם שרים שבעיני עושים עבודה טובה, וחבל שהם חלק מהממשלה הלא נכונה" מגלה חה''כ בליאק ומתייחס לאופציה של ישיבה בממשלה עתידי יחד עם המפלגות החרדיות "מעולם לא פסלנו מפלגות חרדיות. בוועדת הכספים, אנחנו מוכיחים, גם עם חה''כ ינון אזולאי, שאנחנו יודעים לעבוד יחד, ולכן אנחנו לא פוסלים מפלגות חרדיות בקואליציה הבאה. יש לנו קווי יסוד, שעליהם לא נתפשר, כמו נושא הגיוס ושילוב הגברים החרדיים בתעסוקה, שזה נושא שהוא קריטי לעתיד הכלכלי שלנו. כל עוד נסתדר על קווי היסוד האלו - נוכל להסתדר".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ח"כ בליאק אחד מחברי הכנסת הטובים שיש בכנסת הנוכחית (ל"ת)
    עמישהו 08/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    זה לא מדריך הספורט של ליברמן?! במה הוא הוכיח את עצמו? (ל"ת)
    סקרן 08/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור