משפט

ענקיות הרכב מסתבכות בענק: 1.6 מיליון נהגים בתביעת מיליארדים

באחת התביעות הקיבוציות הגדולות והמשמעותיות ביותר בהיסטוריה המשפטית האנגלית, 1.6 מיליון בעלי רכבי דיזל שיוצרו על ידי מרצדס-בנץ, פורד, ניסאן, רנו והמותגים בבעלות סטלנטיס, פיג'ו וסיטרואן מאשימים אותן בזיוף מכוון של מבחני פליטת פחמן דו-חמצני בכלי רכב דיזל
דסק עולמי | 
רכבים (צילום vecteezy)
כמה מיצרניות הרכב הגדולות בעולם עומדות בפני משפט מכריע בבית המשפט העליון בלונדון ביום שני, כאשר עורכי דין המייצגים 1.6 מיליון תובעים מאשימים אותן בזיוף מכוון של מבחני פליטת פחמן דו-חמצני בכלי רכב דיזל - עשור שלם לאחר פרשת "דיזלגייט" המפורסמת של פולקסווגן שזעזעה את תעשיית הרכב העולמית.
על פי הפרסום ברויטרס באחת התביעות הקיבוציות הגדולות והמשמעותיות ביותר בהיסטוריה המשפטית האנגלית, בעלי רכבי דיזל שיוצרו על ידי מרצדס-בנץ, פורד, ניסאן, רנו והמותגים בבעלות סטלנטיס - פיג'ו וסיטרואן - טוענים שהחברות השתמשו ב"מכשירי תרמית" בלתי חוקיים. לפי טענות עורכי הדין של התובעים, מכשירים אלה זיהו מתי כלי הרכב נבדקים והבטיחו שהפליטות נשמרו בגבולות החוקיים, אך לא פעלו כך כשהמכוניות נסעו בפועל על הכבישים. היצרניות, לעומת זאת, טוענות שהתביעות פגומות ביסודן ודוחות כל דמיון לשערורייה שפרצה ב-2015, שעלתה לפולקסווגן מיליארדי אירו בקנסות ובפיצויים.

המשפט יתמקד במדגם קטן של רכבי דיזל שיוצרו על ידי חמשת היצרניות, שנתבעות על ידי כמעט 850,000 תובעים, כדי לקבוע האם הן השתמשו במכשירי תרמית אסורים. כל פיצוי שבית המשפט עשוי לפסוק ייקבע במשפט נוסף בשנה הבאה. פסיקת בית המשפט תחייב גם מאות אלפי תביעות דומות נגד יצרניות אחרות, כולל ווקסהול/אופל ו-BMW השייכות לסטלנטיס. כאשר פולקסווגן הודתה בשימוש במכשירי תרמית במבחני פליטות, זה הוביל לכך שיצרנית הרכב נאלצה לשלם יותר מ-32 מיליארד אירו (37 מיליארד דולר) בהתאמות רכב, קנסות והוצאות משפטיות, בעוד המנכ"ל לשעבר מרטין וינטרקורן התמודד עם אישומים פליליים, אם כי משפטו הושעה מטעמי בריאות החודש.
זו לא הפעם הראשונה שבית המשפט העליון בלונדון מתבקש להכריע בעניין מכשירי תרמית, לאחר שפסק נגד פולקסווגן ב-2020. פולקסווגן הסדירה את התביעות הללו ללא כל הודאה באחריות ב-2022. קבוצת התביעות הנוכחית, נגד סך של 14 יצרניות, גדולה הרבה יותר ממקרה פולקסווגן, כאשר עורכי הדין של התובעים העריכו בעבר את ערך ההתדיינות הכוללת בכ-6 מיליארד פאונד (7.97 מיליארד דולר). יצרניות הרכב מתמודדות עם תביעות ברחבי העולם, כולל בהולנד שבה בית משפט פסק ביולי שמכוניות דיזל שנמכרו על ידי מותגי סטלנטיס אופל, פיג'ו-סיטרואן ו-DS הכילו מכשירי תרמית - פסיקה שסטלנטיס טענה שהיא שגויה.
יצרניות וספקים שילמו גם קנסות והגיעו להסדרים בארצות הברית ובמקומות אחרים כדי לפתור חקירות בנושא פליטות כלי רכב דיזל. מרצדס-בנץ אמרה שמערכות בקרת הפליטות שלה היו מוצדקות מבחינה משפטית וטכנית, בעוד שהיצרניות האחרות ממשיכות להכחיש את הטענות נגדן. המשפט המתקרב צפוי להיות אבן דרך משמעותית בהתמודדות המשפטית הגלובלית עם פרשת הדיזל, ועשוי לקבוע תקדימים חשובים לגבי אחריות תאגידית, הגנת הצרכנים והגנה על הסביבה. התוצאה של המשפט עשויה להשפיע לא רק על מיליוני בעלי רכבים שנפגעו, אלא גם על תעשיית הרכב כולה ועל האופן שבו חברות מתמודדות עם רגולציה סביבתית בעתיד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה