נבחרת אייס

אסור לשקם את עזה לפני שינוי יסודי במערכת החינוך

פרופ' ירון זליכה בטור מיוחד על מלחמת "חרבות ברזל", ההשפעה של מערכת החינוך בעזה על המלחמה ומה בדיוק צריכים לעשות כדי לשנות את המשוואה
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  5
פרופ' ירון זליכה על עזה (צילום פלאש 90/ עטיה מוחמד)
פרופ' ירון זליכה בטור מיוחד על מערכת החינוך בעזה, על רקע מלחמת "חרבות ברזל". חישבו על עיר מדינה שבה שני מיליון תושבים שרמת ההשכלה שלהם גבוהה ושיעור היזמות שלהם גבוהה מאוד. עיר מדינה שכל אוכלוסייתה נמצאת בפריסה גיאוגרפית צפופה מאוד ולכן פריסת התשתיות שלה יכולה להיות מאוד יעילה. עיר הנמצאת סמוך מאוד לאחד משני נתיבי הסחר הימי הכי חשובים בעולם. עיר מדינה שקיבלה סיוע חוץ מצטבר בהיקף של מיליארדים על מיליארדים של דולרים. עיר מדינה שנהנית מקרבה גדולה לאחד משני אזורי הסחר החופשי הכי חשובים בעולם.
עיר מדינה שנהנית מרשת קהילות של בני עמה הפרוסה על פני כמעט כל הגלובוס. רשת המקנה יתרונות סחר והשקעות אדירים שאין שני לה למעט רשת הקהילות היהודיות של ישראל. עיר מדינה שהיא עצמאית הלכה למעשה כבר כמעט שלושים שנה וביכולתה היה להשקיע את כל משאביה במימוש הפוטנציאל הכלכלי האדיר שלה. עיר מדינה שיש לה את כל מה שנדרש להפוך לסינגפור, להונג קונג או לישראל הבאה. עזה היא העיר הזו. מבחינת הפוטנציאל הכלכלי שלה כמעט ואין שני לה בעולם כולו. 
ובכל זאת, בדומה לאינדוקטרינציה הנאצית שטמטמה את העם הגרמני כולו לפני מלחמת העולם השנייה, בדומה לסטליניזם שטמטמם את העם הרוסי לאחר מלחמת העולם הראשונה ובדומה לאידיאולוגיה המיליטריסטית לאומנית של העם היפני שהתפתחה מאז שנות השבעים של המאה התשע עשרה ועד תום מלחמת העולם השנייה, כך טמטמה אידיאולוגית המלחמה הטוטאלית עם היהודים את העם העזתי וכן חלקים נרחבים מהעם הפלסטיני כולו. כך הם חינכו את ילדיהם מהשעה שהם נולדו. ואסור לטעות! חמאס עלה לשלטון ברצועת עזה לאחר בחירות דמוקרטיות חופשיות שהתבצעו בשנת 2006.
ונוהלו על ידי יריביהם בארגון הפת"ח כלומר אם הייתה הטיה בבחירות הרי היא הייתה נגדה. יתר על כן, לאחר כמעט עשרים שנים של שלטון התגייס העם הפלסטיני העזתי בהמוניו לחמאס. עשרות אלפי לוחמים, עשרות אלפי עובדים שעבדו בהכנת תשתיתו הצבאית, עשרות אלפי עובדים נוספים שהתגייסו למערכות השלטון שלו, עוד עשרות אלפי עובדים שעובדים במערכות החינוך, הדת והרווחה של חמאס המרעילים במו ידיהם את ילדי עזה. חלק ניכר מכוח העבודה של העם העזתי משולב במסגרות השלטון של חמאס, במישרין או בעקיפין. 
חמאס נבחר אפוא ברוב קולות והוא נהנה עד היום מתמיכת רוב האוכלוסייה ומהשתתפותה הפעילה בשלטונו. כן! גם לאחר הניסיון שלו לבצע רצח עם בנגב המזרחי ממשיך חמאס ליהנות מתמיכת רוב האוכלוסייה. אם כבר יש אופוזיציה בעזה הרי היא של מפלגות וארגונים השותפים לאותה אידיאולוגיה של השמדת העם היהודי היושב בארצו.    
לאחר תום מלחמת עזה תיחרב רצועת עזה ויתחילו במהירות הקולות לשקם את הרצועה כדי לעודד את האוכלוסייה כביכול להתנער מפתיחת מלחמה נוספת. קדחת. אסור להישמע לקולות אלה ואסור לשקם כלכלית את הרצועה. צריך להניח אותה לעת עתה בחורבנה. גם ברלין ודרזדן נותרו חרבות לא מעט שנים. הדבר היחיד שהעולם צריך לעשות הוא החלפת מערכת החינוך הנהוגה בעזה. רק בכך יש להשקיע מאמצים. בדיוק כפי שנעשה בגרמניה וביפן לאחר מלחמת העולם השנייה.
יש להשתלט על כל מערכת החינוך ולהנהיג בה ספרי חינוך מערביים, עם מערך בחינות מפוקח על ידי המערב, עם מורים מאושרים על ידי המערב, עם מעקב מודיעיני הדוק אחר התכנים המועברים בכיתות ובגנים בפועל וענישה חמורה לכל מי שסוטה מהתכנים המאושרים. הטפה למסרים הרצחניים של החמאס צריכה להיענש כמי שמטיף לפשעים נגד האנושות. חריגה מספרי הלימוד המערביים צריכה להיענש בסילוק לאלתר ממערכת החינוך. ללא בנייה מחדש של מערכת החינוך ועד לאחר שמערכת זו תפעל היטב לאורך מספר שנים, אסור להשקיע ולו דולר אחד ברצועת עזה. לא מתקני תשתית, לא בנייני מגורים, לא מפעלים כלכליים, לא בניית מוסדות שלטון ולא כלום.  
שהרי, אם ייאותו העזתים לבנות מחדש את מערכת החינוך שלהם ויגמלו מהאידיאולוגיה הרצחנית שבה הם מחנכים את ילדיהם, אזי יהיה להם ממילא את כל הפוטנציאל הכלכלי לשקם את עצמם בכוחות עצמם. כל הנכסים הכלכליים האדירים שמניתי בראש המאמר הרי הם נכסים שלא הושמדו וגם לא ניתן להשמידם ואילו השווי שלהם גבוה בהרבה מכל סיוע כלכלי שניתן לתת להם. אם ישקיעו כל משאביהם ומרצם בניצול נכסים אלה ביכולתם להביא את עמם לרמה מאוד מפותחת בכוחות עצמם. אך אם לא יגמלו מהאידיאולוגיה הרצחנית הטוטליטרית שלהם אזי ממילא מאום לא יעזור.
אפשר להביא את הגמל אל השוקת אך אי אפשר לשתות במקומו. ואם זה רצונם להמשיך להרעיל את ילדיהם לעוד דור של שנאה, אז שיישארו בחורבנם וייאלצו להקדיש רוב מאמציהם להציל את עמם מרעב ומחלות. כך יישארו בידם פחות משאבים לממן את מסעות הטבח הבאים שהאידיאולוגיה הרצחנית שלהם תמשיך לעודדם.  
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    אליהו הנביא
    וואלה אתה חיי בלהלה 10/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בחיאת, על החינוך הפרוגסבי בארץ לא מצליחים להשתלט. המורים השמאלניפ הפרוגסיבים מרעילים ילדים. לא מלמדים אותה מורשת או היסטוריה של מדינת ישראל ואתה מדבר על החינוך שלהם??? וואלה היה איזה שביריר שניה שחשבתי שאתה נורמלי תודה שהוכחת את פרצופך ההזוי. נכבה 2 מתבקשת. צריך לגדוע את ראש הנחש לא לקצץ את זנבו... זנב גודל בחזרה, ברגע שאין ראש אין חיים. תכלס? אתה אדיוט
    סגור
  • 4.
    איזה שיקום ואיזה מערכת חינוך? להעיף את כולם משם נכבה 2 (ל"ת)
    גד 10/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    אחד לאחד
    דניאל 10/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    על כל דולר שנכנס לעזה דולר לישראל לא פחות רק יותר
    סגור
  • 2.
    הכותב הוא תמים שלא למד כלום וחבל.
    תום 10/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הכותב הוא תמים שלא למד כלום וחבל. ההשכלה והחינוך לא תעלים את הנרטיב שהיהוד גזלו את אדמתם. שהיהוד הם חזירים קופים. לא משנה אם כולם יהיו דוקטורים ופרופסורים, אנחנו ברי מוות. הוריד את המשקפיים המערביים שלך!!!
    סגור
  • 1.
    היחיד שמדבר בהיגיון! פרופסור זליכה.. (ל"ת)
    מאורי 10/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור