נבחרת אייס

אחרי התספורת והאישור של לפיד: האם פינוי בז"ן בסכנה? | מתן חודורוב

בניגוד לציפיות בשוק, קבוצת "הפטרוכימיים" עומדת לגבור על האחים חג'ג' בקרב על השליטה בבתי הזיקוק המזהמים בחיפה. את ההיתר המקל העניק לה רה"מ לפיד למרות תספורת של מיליארד שקלים לחובות – וגם אחרי איתותי הרגעה, תושבי המפרץ שוב מודאגים: האם סגירת בז"ן תידחה אל מעבר ל-2032?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  15
מתן חודורוב על סגירת מפעלי בז"ן (צילום רונן אקרמן, פלאש 90/ מאיר ועקנין)
ברשותכם, נפתח הפעם בחידה לקוראים בעלי זיכרון ארוך: מי אמר לפני עשור את המשפט – "צריך לדאוג שטייקונים שלא יחזירו כספים לציבור לא יוכלו לגייס עוד הון מכיסו"? ומי הוסיף רק בחלוף שנה את הציטוט: "אף תספורת לא תקינה ולא סבירה, אנשים שלא משלמים את החובות שלהם זה עיוות של השיטה הקפיטליסטית ואנחנו נטפל בזה"? אל תשפשפו יותר מידי את הפדחת: בשני המקרים מדובר בהתבטאויות של יאיר לפיד – פעם כאזרח פרטי כשהתמודד לראשונה בבחירות לכנסת על גלי המחאה החברתית, ופעם כשר האוצר שהקים את "ועדת אנדורן" (בראשות מנכ"לית משרדו דאז), למאבק בתופעת התספורות שגאתה בשוק ההון בתקופת כהונתו. דחייה ומחיקה של חובות על חשבוננו, החוסכים לפנסיה, הטרידה אותו אז מאוד – ובצדק.
השבוע חתם אותו לפיד, עכשיו כבר כראש הממשלה, על היתר שליטה חדש בבתי הזיקוק בחיפה, שנועד לאפשר את מכירתם מ"החברה לישראל" של עידן עופר לקבוצת המפעלים הפטרוכימיים – והכול רק ימים אחדים לאחר שהקונה המיועדת ביצעה למחזיקי האג"ח תספורת בסך כמיליארד שקלים. לא רק שבעלי השליטה בפטרוכימיים שקידמו את מחיקת החוב לא נענשו על המהלך, אלא שהם אף קיבלו מלפיד כמה הקלות חשובות: בבז"ן שמייצרת דלק – משאב לאומי-אסטרטגי – הם יורשו לשלוט בעזרת אחזקה ב-24% בלבד מהון המניות של החברה (במקום 30% שנדרשו עד כה), כשאת חלקן הם אף יוכלו לשעבד כבטוחה לטובת גורם מממן כמו בנק. מהבטחות העבר להעניש טייקון שלא יחזיר כספים לציבור, לא נותר אפילו תירוץ מפותל למראית עין.
הדיון המשפטי סביב התספורת, והסכום שבעלי השליטה ייאלצו להזרים תמורתה לקופת הפטרוכימיים, הסיט במידה רבה את הזרקור ממהות העסקה: באמצעות ההיתר מלפיד, הקבוצה צפויה להפוך לבעלת השליטה בבז"ן – מהחברות המזהמות בישראל – שעפ"י מסקנות ועדה ממשלתית חרגה באופן חוזר ונשנה מתקני הפליטות שנקבעו לה, כשבמקביל נרשמים במפרץ שיעורי תחלואה גבוהים בסרטן מסוגים שונים. נוסף לנזקים הרפואיים, ריכוזם של חומרים כימיים רבים בתא שטח קטן יחסית גרם לאירועי בטיחות שיצרו, לפי הדו"ח, "סיכון ממשי" לתושבי חיפה. הוועדה הצביעה גם על נזקים כלכליים כבדים לעיר – כמו פגיעה בעליית שווי הדירות ורתיעה של תושבי חוץ מאפשרות לגור או אפילו לעבוד בה; לא רק איכות האוויר אלא המותג חיפה בכללותו זוהם קשות, ונצרב בתודעה הציבורית כסביבה אפופת רעלים שממנה שומר נפשו ירחק.
נקודת המפנה שהפיחה תקוות במאבק לסגירת בז"ן הגיעה במרס השנה, כשהממשלה אישרה את הצעת לפיד עצמו, אז שר החוץ של בנט, להפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ בתוך 10 שנים. את שטחיה העצומים של החברה בעיר התחתית, ההחלטה מייעדת להקמת שכונות מגורים, אזורי מסחר ומסילות רכבת משודרגות. על בסיס התכנון האופטימי הזה, סיכמו האחים חג'ג' – מקבוצות הנדל"ן הגדולות במשק – על רכישת זכויותיו של עידן עופר במתחם תמורת יותר מחצי מיליארד שקל. ההנחה הרווחת גרסה שעם אפס עניין בתחום הדלקים, הקונה החדשה תאיץ את המו"מ עם האוצר להפסקת הזיהום במפרץ, ואולי אף תקדים את לוחות הזמנים כדי שאפשר יהיה סוף-סוף להתחיל בשיקום האזור הפגוע.
 
אלא שלמפעלים הפטרוכימיים, שותפים זוטרים בבז"ן כבר בבעלותה הנוכחית, יש כנראה תוכניות אחרות: הם מחזיקים היסטורית ב"אופציית סירוב" ראשונה לעסקה – אם תרצו, מעיין זכות קדימה לרכישת מניותיו של עופר, בתנאים זהים לאלה שסיכמה עמו "חג'ג'". בעזרת הכספים שחסכה בתספורת, ובאמצעות הזרמות הון מצד הבעלים ומשקיעים חיצוניים, פועלת כעת הקבוצה לממש את קניית האחזקות – כך שבתי הזיקוק לא יעברו ליזמי בינוי כפי שחשבנו, אלא יישארו בשליטת חברה שעיקר עיסוקה באנרגיה. לפעילי הסביבה למודי האכזבות בחיפה, הבהבו מיד כל הנורות האדומות: האם רוכשים כאלה ירצו בכלל לסגור את המפעל המזהם, או שילחצו על הרגולטורים בניסיון לדחות – ואולי בהמשך לבטל כליל – את יוזמת ההצלה של המפרץ?
צפירת ההרגעה הגיעה לכאורה בדמות הודעה מיוחדת ששיגרה קבוצת הפטרוכימיים אל הבורסה: "בעלי השליטה בחברה הודיעו לראש הממשלה כי הם עצמם מחויבים לפעול בשיתוף פעולה מלא עם הגורמים הרלוונטיים, לצורך יישום החלטת הממשלה... הכוללת, בין היתר... הפסקת פעילות התעשייה במפרץ חיפה, תוך שמירה על הביטחון האנרגטי ואספקת דלקים סדירה למשק". נשמע טוב, במיוחד אם נביא בחשבון שלפיד חתם על היתר לעסקה רק לאחר פרסום ההבהרה – כלומר, במשתמע התנה את אישורה בהתחייבות פומבית מצד רוכשי בז"ן לסגירתה. לפחות אחד מהם, דיוויד פדרמן, מוכר היטב לציבור בזכות אחזקותיו במועדון הכדורסל של מכבי ת"א – והמשמעות של הכרזה אישית כזו מובנת לו היטב.
 
אלא שככל הידוע, למסר הפייסני הזה אין עיגון במסמכי ההשתלטות עצמם, וניסיון העבר מלמד שלאחר חילופי ממשלות ניתן לטעון ל"שינוי נסיבות": אולי על סמך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מישהו עוד ינסה להסיק עד כמה חשובה היכולת לזקק דלקים באופן עצמאי, ולא רק לייבא ולאחסן אותם? אולי המו"מ ש"פטרוכימיים" תנהל עם האוצר על הפיצויים שתקבל (בצדק) תמורת פינוי בז"ן, עלול להתארך ולהסתבך דווקא מכיוון שהרוכשת יודעת היטב להרוויח מתחום האנרגיה – ולכן אולי לא להוטה כמו הקבוצה המתחרה להמיר אותה במתחמי נדל"ן?
אין כמובן סיבה לפקפק בכנות הכוונות של הרוכשים, אבל על חיפה ירד כבר מזמן מסך עשן של הבטחות בלתי ממומשות להפסיק את הפליטות ואת התחלואה. בניגוד לתקופות שבהן ראש העיר טען שהאוויר אצלו "נקי כמו בשוויץ", היום לכולם ברור שלמפרץ אין עתיד בלי פינוי בז"ן. אחרי התספורת מחד והיתר השליטה מאידך, שמשקפים נסיגה מעמדות העבר של לפיד עצמו, יש לקוות שלפחות התוכנית לסגירת מוקדי הזיהום תבוצע בזמן – ללא זגזוגים.
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    2048
    בני 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בקצב שמדינת ישראל מתנהלת עם האנרגיות המתחדשת לא יהיה תחליף לבז"ן עד 2048
    סגור
  • אין קשר בין בז"ן ובין אנרגיות מתחדשות
    אחד שיודע 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניתן להעביר את רוב התחבורה לחשמלית גם בלי שהחשמל יהיה נקי. לא אופטימלי, אבל אפשרי.
    סגור
  • 8.
    לפיד עשה את זה? אין לי יותר אמון בו. (ל"ת)
    למה? 09/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    לפיד פולטקאי כמו כל פולטקאי לפני בחירות הוא "מבטיח"
    חיפה חיפה 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אין חשש שהשטח יפונה הכול דבורים
    סגור
  • 6.
    אני רואה שהיח״צ של בז״ן עובד חזק בטוקבקים (ל"ת)
    בחור ת״א 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • טען עוד
  • היחצ בלחץ (ל"ת)
    אחד שיודע 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    לעשירים מוחקים על חובות במיליארדים.לעניים שולחים הוצל״פ (ל"ת)
    בחור ת״א 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 4.
    שוד הטיקונים בחסות הממשלה (ל"ת)
    יעקב 09/2022/08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 3.
    לא לשמוע לאנשים ההזןיים
    אלי 09/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 10
    מהמפעלים הבטחוניים האלה מתפרנסים אלפי משפחות אינטרסנטים מעןניינים בקרקע אסור לסגור את המפעלים האלה מפעלים אלה מייצרים דלק וחונרים אחרים ואסור לסגור אותם זאת תהיה בכיה לדורות אל תצייחסו לכל מחני עיתונאים מטעם. סגירה תהויה בכיה לדורות
    סגור
  • המפעלים האלה עולים למשק הישראלי כחצי מיליארד ש"ח בשנה
    אחד שיודע 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בעלויות חיצוניות - תחלואה, זיהום והשפעה על האקלים. חוץ מזה, 1341 משפחות עובדים לא יחזיקו במיליון תושבי מטרופולין חיפה כבני ערובה. ממש לא.
    סגור
  • 2.
    האם מניעיו של חודורוב טהורים?
    יונתן 09/2022/08
    הגב לתגובה זו
    4 11
    שאלה שכל קורא ראוי שישאל את עצמו... עיתונאי אמיתי היה בוחן ומציג את התמומה במלואה ולא שם את האגנדה האישית שלו כבר בכותרת ומקבע אותה תוך מניפולציה על הקוראים בכותרת המשנה. המציאות, מורכבת יותר. נכון, לא מסתמן שלפדרמן ושותפיו יש אינטרס לסגור ולפנות את בזן, אך מנגד, מי שחשוב לו עתיד המפרץ, עתיד איכות הסביבה וגם הביטחון האנרגטי והכלכלי של ישראל, מבין שסגירה ופינוי ללא חלופה והערכותראויים ובטוחים הוא מסוכן. מי שמעט מתעניינים בתהליכים של בזן ופרסומיה יודע שהחברה ממש לא מתנהלת כאילו היא מתכוונת להתעלם מהמציאות ולהמשיך לזקק דלק עד שאיש לא ירכוש אותו. ישנו תרחיש סביר לחלוטין וחיובי לגמרי מבחינת מי שעניינו באיכות הסביבה וגם בשיקולים נוספים כמו ביטחון אנרגטי ורווחה כלכלית והוא שינוי פעילות החברה. הבעיה אינה קיומה של החברה אלה הזיהום שהיא מייצרת. לו החברה תצלח בתוכניתה לייצר דלקים לא מזהמים, לא בשלב הייצור ולא בשלב השימוש, כולם מנצחים. האם מתן חודורוב הציג אפשרות ותרחיש שכזה. ממש לא. האם הוא מודע אליו? אין לדעת. כך או אחרת מדובר בעבודה עיתונאית רשלנית במיקרה הקל ובדמגוגיה שיקרית בממקרה הרע
    סגור
  • כן. מניעיו טהורים (ושלך לא)
    מ1. 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אגב, אתה מוכן לגור בתוך המפעלים הללו?
    סגור
  • התוכנית של החברה מגוחכת
    אחד שיודע 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ייצור דלקים לא מזהמים באמצעים מזהמים, לא פותר שום בעיה. לא סביבתית ולא אקלימית.
    סגור
  • 1.
    התבלבל בכדורים
    גל 09/2022/08
    הגב לתגובה זו
    2 13
    במקום להרים לעובדים ולשבח את בזן שבזמן המלחמות המגפות וכו יש לו דלק במחיר נורמלי , כותב שטיות במיץ וחוטא לאמת תמיד תישאר כתב קטן ומגעיל
    סגור
  • מחיר הדלק מפוקח ונגזר מהמחיר באגן הים התיכון
    אחד שיודע 09/2022/09
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אלמלא היה כך, בז"ן כבר מזמן היו מכפילים ומשלשים את מחיר הדלק.
    סגור