נבחרת אייס
המורים קורסים: בישראל כמו באירופה – הפתרון הוא 18 ילדים בכיתה
העומס בכיתות מחריד והמורים מצביעים ברגליים: האוצר ברוב חוצפתו ביקש להפחית שכר כדי לממן את ההוצאות המאמירות. הסתדרות המורים אמנם השיגה הסכם מצוין בזכות השביתה, אבל מה שאנו באמת זקוקים לו הוא רפורמה בהקצאת המשאבים במערכת החינוך
לאורך שנים רבות פעלו הסתדרות המורים והממשלה לשיפור שכר המורים עד שהוא הגיע לאחרונה לרמה מערבית טובה, אך עדיין המורים מצביעים ברגליים. רבים מהמורים והמורות מעוניינים לפרוש מהמערכת השוחקת ופחות מדי מורים חדשים מצטרפים אליה. יש הטוענים כי חסרים במערכת כ-12 אלף מורים.
הכעס והמצוקה של המורים התפרצו השבוע בעקבות ההסכמות אליהן הגיעו משרד האוצר והסתדרות המורים באשר לקיצוץ שנדרש היה משכר עובדי המדינה כולם. האוצר ברוב חוצפתו ביקש להפחית שכר כדי לממן את ההוצאות המאמירות. זאת, כשהוא לא טורח אף להסתיר כי חלק מהוצאותיו הן כספים קואליציוניים מכוערים ובזבוזים מכאן ועד להודעה חדשה.
אולם, בעוד שעובדי המדינה האחרים תרמו את תרומתם באמצעות הקטנת תוספות עתידיות ודחייתם נדרשו המורים שכבר קיבלו את תוספות השכר לשנים הבאות (כתיקון עיוותים קודמים) לקצץ משכרם הנוכחי. הסתדרות המורים נזעקה ובצדק, יצאה לשביתה חוקית ובניגוד לציפיות הצליחה להמיר את הקיצוץ בשכר הקיים לדחיית רכיבים עתידיים באופן שלמעשה אף משפר את מצב המורים ביחס ליתר עובדי המדינה. לכל הדעות המקצועיות הסכם מצוין בעבור המורים ובכול זאת מורים לא מעטים נזעקו מהסכם זה וחלקם אף יצא למחאה פיראטית ולא חוקית.
ניתן לפתור את המחאה הפיראטית כמחאה פוליטית של מורים מאזור תל אביב בעיקר, שאולי גם תיבלו את כעסם בכעס פוליטי על הממשלה המכהנת. נער הייתי וגם גדלתי ואתפלא אם אכן גורמים פוליטיים או תומכיהם לא משכו ידיהם בעניין. ובכל זאת, לא ניתן להתעלם מחוסר הפרופורציה של הכעס אשר פרץ דווקא לאחר שההסתדרות השיגה הסכם מצוין, שכאמור משפר את מצב המורים ביחס ליתר עובדי המדינה. לטעמי, כעס זה התפרץ מאחר שגדשה שאת המורים והם קורסים תחת העומס בכיתות.
בעוד שבאירופה המערבית ובארה"ב הסטנדרט המירבי לכיתה הוא עד 18 ילדים בכיתה (היינו במקרים רבים גם פחות), הרי בישראל 30 ילדים בכיתה הם ברוב המקרים חלום באספמיה. 35 ילדים ואף יותר מכך הם המחזה השכיח יותר. אולם, כמי שמלמד כל חייו הבוגרים ובצעירותי כסטודנט גם לימד ילדים מכיתות א' ועד ו' אני מטיב לדעת כי בלתי אפשרי ללמד כמות כה גדולה של ילדים. ככל שחולפות השנים הקושי רק גובר. הגירויים אליהם חשופים הילדים אינם הגירויים אליהם היו חשופים הדור שלי של בני ה-50 פלוס. בעוד שבדורנו ניתן היה להעביר שיעור עם 35 ילדים, הרי בדור הנוכחי זה פשוט בלתי אפשרי. אני מדבר על כך כבר שנים אך איש לא מרים את הכפפה.
המחיר של העומס בכיתות הוא התדרדרות רבתית בהישגי הילדים והעמקת הפערים באופן דרמטי. הורים במשפחות אמידות מממנות שיעורים פרטיים לילדים כתגבור למה שלא ניתן להשיג בבית הספר, ואילו הורים למשפחות קשות יום רואות בעיניים כלות כיצד ילדיהם צוברים פערים שלא ניתן לסגור אלא בכסף שאין להן. ואילו המורים מתוסכלים. המורים הצעירים מגיעים לבתי הספר חדורי מטרה לעשות שינוי בעבור הילדים, אך הם נתקלים בחומה הבצורה של העומס בכיתה. ההישגים הנמוכים והעומס הקוגניטיבי על המורה ועל הילד מייאשים. אם אינכם מאמינים אבקשכם להתנדב לתת שיעור בכיתה של אחד מילדיכם. אם בתום השיעור אינכם יוצאים עם כאב ראש המצריך קנאביס רפואי אזי כנראה שאתם עשויים מחומר לא אנושי כלשהוא. אי אפשר ללמד כך. ואי אפשר להמשיך כך.
מערכת החינוך בתגובה להתדרדרות בהישגי הילדים החליטה להגדיל את מספר שעות הלימוד. כיום, תלמיד בישראל לומד במצטבר כאלפיים שעות לימוד (מכיתה א' ועד י"ב) יותר מתלמיד באיחוד האירופי. אולם, זוהי השקעה שיורדת לטמיון. שעות הלימוד היקרות לא יעילות. אי אפשר לפצות על איכות בכמות. זה פשוט לא עובד.
אם אנו חרדים לעתיד ילדינו עלינו להקטין את מספר הילדים בכיתה ל-18 ילדים. מה שטוב לאירופה טוב לישראל. הדרך לממן את ההוצאה השוטפת טמונה בהקצאת אלפיים השעות המיותרות לטובת פיצול כיתות, ביטול מערך הפיקוח והבקרה האדיר של משרד החינוך והעברת המפקחים להוראה וכמובן תוספת תקציב שכרוכה במלחמה ביוקר המחיה שגוזל מהמשק ומהממשלה משאבים אדירים. ואילו את ההוצאה הקבועה (שהרי חסרות אולי עשרים אלף כיתות) ניתן לממן אך ורק בשיטות ה-BOT וה-PFI שהנהגתי בזמני באוצר והפוליטיקאים חסידי החברות הממשלתיות (והמינויים הפוליטיים בהן) הפסיקו לאחר עזיבתי.
אנו זקוקים לרפורמה בהקצאת המשאבים במערכת החינוך. זה בנפשנו. מי ירים את הכפפה?
עוד ב-
* הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(23):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
18.להביא מורים מעזההכי זול 05/2025/18הגב לתגובה זו0 0סמ(רטו)טריץ' או בנ(די)ט קישקוש או קשקשאשא ידאגו להםסגור
-
17.בתור מורה לשעבר בואו ננסה להבין מהי שחיקהמייקל 05/2025/16הגב לתגובה זו1 0לימדתי 7 שנים . הייתי מורה מצויין . באמת . הצלחתי להשיג גם הערכה גבוהה מצד תלמידים שלי וגם ציונים טובים. הייתי אהוב ואהוד ובעיקר חשתי סיפוק אדיר מללמד . נולדתי מורה וגם אמות בתור אחד כזה . נטשתי את ההוראה , בעצם ברחתי , כשחלק הולך וגדל מהכיתות אותן לימדתי היו עם בעיות משמעת קשות . תלמידים חצופים , הפרעות , כיאוס , כך שאם אתה מלמד משמונה בבוקר ועד שתיים או שלוש בצהריים אתה מגלה שצעקת , נזפת , התעמתת בין 3 לשבע פעמים . כמובן כשלחץ הדם שלך עולה בהתאם . האם הייתם מוכנים לריב בין שלוש לשבע פעמים ביום , כל יום ? האם יש איזה שהוא סכום כסף שמצדיק את זה ? רק אם אתה מזוכיסט מוחלט . הרגעים בהם נהניתי הפכו לנדירים יותר ויותר , ואז עזבתי. אני עדיין חולם עצ הוראה אבל הבריאות הנפשית והפיזית שלי חשובים יותרסגור
-
16.הפתרון??רובי 05/2025/16הגב לתגובה זו0 0חסרים אלפי מורים, בפתרון כזה צריך פי שניים מורים ולא חצי. דיבורים לחוד, מציאות לחודסגור
-
15.שטויות במיץ!באמת? 05/2025/16הגב לתגובה זו0 2מתי היית בבית ספר?? חצי מהמורים בכלל לא אכפת להם מהמקום עבודה ולא מהתלמידים ורק באים לקבל ולא לעשות כלום! מה שהורס את המערכת הזאת זה הקביעות!!סגור
-
למה אתה עובד בזבל (ל"ת)אז בוא תלמד 05/2025/18הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
14.הלוואי ומישהו שם למעלה יקשיב לךשושנה 05/2025/15הגב לתגובה זו2 0חזרתי לעבוד במשרד החינוך אחרי הרבה שנים במגזרהעסקי מתוך שליחות ואמונה. מנגנון מנופח ורקוב. מטות מלאים בפונקצונרים בינוניים ומטה. שחיתויות. מנהלים ומנהלות מתעמרים בעובדים. בושה. בושה. בושה.סגור
-
13.הלוואילילי 05/2025/14הגב לתגובה זו1 0זה יציל את החלדים, את החינוך ואת העתידסגור
-
12.הזיהגם 18 יותר מידיי 05/2025/14הגב לתגובה זו0 0וכל זה ומכניסים הרבה ילדים עם בעיות למינהם למסגרת שלא מתאימה להם ומורה שלא למד חינוך מיוחד מקבל לכיתה לפחות 5 כאלו... וכל השאר רובם עם קשב בלי קשרסגור
-
11.הצחקת אותיNRMG 05/2025/14הגב לתגובה זו0 0איך יהיה פתרון של 18 מורים?. זה יקרה רק בעוד כחמש שנים כשהמורים יהיו רובוטים שאילון מאסק ייצר. יהיה מורה אחד שיחלוש מחדר בקרה באמצעות מחשבים על 10 כיתות עם 10 רובוטים. תפקידו יהיה לזהות חריגות בשיעור. עד אז אין מנוס מכיתות גדולות מאד.סגור
-
10.להוריד את גיל חינוך חובה ל16יוסי השיפוצניק 05/2025/14הגב לתגובה זו1 1יסודי עד כיתה ה תיכון עד י אפשר להקטין כיתות ושלחלעבירר מורים לכיתות יותר קטנות בלי להשקיע שנתיים עד הצבא הילדים יוכלו להתחיל לרכוש מקוצע ולהתחיל להזיז את עצמם קצת יותר מוקדםסגור
-
9.פשוט תודה על המילים הללו!! (ל"ת)בתוס 05/2025/14הגב לתגובה זו1 0סגור
-
8.רק יחי ההבדל הקטן: כמה ילדים יש באירופה וכמה פה?הממ 05/2025/14הגב לתגובה זו0 1באירופה צריך ללכת ולקושש 18 ילדים, וגם אז למצוא בקושי. פה תזוז כמה מטרים תתקל בעשרים. בשביל כיתות קטנות צריך המון מורים. בהצלחהסגור
-
7.הילדים מבזיזים את הזמן שלהם בקירות בית ספרמורה שעוזבת 05/2025/14הגב לתגובה זו4 0שינוי מהיסוד אולי יעזור . אני התאיישתי ועזבתי.סגור
-
מבזיזים???? (ל"ת)תעזבי סתומה 05/2025/18הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.בהוראה 30 שנהרחל 05/2025/14הגב לתגובה זו2 0מר זליכה צודק באלפי אחוזים. לא יעזור איזה מורה אלוף תהיה וכמה תשתדל... כיתה של 30+ ילדים כמעט שבלתי ניתן ללמד בעולם עמוס בגירויים. לא יעזרו שעות נוספות, הוצאת תלמידים לפרטני וכו'. הבסיס רקוב. תלמיד בכיתה של מעל 20-23 תלמידים מתקשה ללמוד ובלתי אפשרי להשלים את הפער בתוך המערכת. ונראה כמה עובדי הוראה יצטרפו בעתיד... כשהם יודעים הדרישה היא ללהט מול כ 33-36 תלמידים עם כמות אדירה של חומר, חוצפה של דור, התערבות ומעורבות מצד הורים ... מה יעזרו חודשיים חופש למצטרפים, כשאחרי חודשיים הם לא עומדים על הרגליים?סגור
-
5.כל מילה בסלעעינב 05/2025/14הגב לתגובה זו1 0ממורה שהתייאשה אחרי 10 שנים ופרשה מהמערכת- בגלל העומססגור
-
4.מוזמנים להצטרף למפגשי עמותת צפוףdw 05/2025/14הגב לתגובה זו2 1גם אתה מר זליכה. השאיפה ל 18 ילד בכיתה היא אוטופית, כל עוד לא מתייחסים לפיל הגדול בחדר, זה שלא נעים לדבר עליו, גם אתה מר זליכה - המשך מדיניות עידוד וסיבסוד הילודה המופרז בישראל. הנורמה בעולם המערבי היא ילד 1 או 2, ו... זהו. אצלנו הממוצע הוא 3. הממוצע! אז באיזה סרט אתה חי שתוכל להקטין את הכיתות? מר זליכה - אין חיה כזו. אתה נדרש לתקתק עוד ועוד בתי ספר וגני ילדים לא כדי לצמצם את מספר הילדים בכיתה אלא רק כדי להיות מסוגל לספק איזשהו שירות חינוך, ואתה צודק לגמרי - רמת השירות יורדת, בגלל שמה לעשות? את כל תוספת התקציב, שאיננו קטן בכלל בכלל, אתה נדרש להקצות כדי לשרת את תוספת הילדים. תעוררו חברים - ישראל איננה מדינה קטנה יותר. 10 מיליון בני אדם זה לא מדינה קטנה. עברנו את אוסטריה לפני כמה שנים ועוד כמה שנים נעקוף בסיבוב את שבדיה. משוגעים. פשוט משוגעים. שגעון הילודה משליך כמובן גם על מחירי הדיור. אז לא. אנחנו לא באמת חייבים לעודד אנשים בגירים להביא את הילד ה 3, 5 או 7. כאמור הנורמה בעולם המערבי היא 1 או 2. לא רוצים? סבבה. יהיה לכם גם יותר צפוף וגם יותר יקר, וכן, הילדים שלכם יהיו סרדינים. תהנו.סגור
-
3.לא רק עומסרם 05/2025/14הגב לתגובה זו2 0הבעיה של מערכת החינוך היא לא רק העומס בכיתות, אלא גם בתוכניות הלימודים - אין שום צורך ושום מקום לבגרויות שבסופן התלמידים לא יודעים חשבון פשוט, היסטוריה וניהול שיחה באנגלית. חייבים לעבור למערכת לימוד מקצועית שתחשוף את התלמידים לתחומי עניין, ככה בסוף י"ב הם ילמדו אילו תחומים מעניינים אותם ובאילו תחומים הם חזקיםסגור
-
מערכת מיושנת ולא רלוונטית.שושנה 05/2025/15הגב לתגובה זו0 0מלאה באנשים שרק מחכים לצאת לפנסיה התקציבית ולא רוצים שיזיזו להם את הגבינהסגור
-
כבר שנים שאין פנסיה תקציבית (ל"ת)מורה 05/2025/15הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.בישראל הממוצע הוא 18 ילדים למשפחה,כך שזה כיתה למשפחה... (ל"ת)ברלוטי 05/2025/14הגב לתגובה זו0 1סגור
-
1.שטויות. גם כך תקציב משרד החינוך גדול ממשרד הביטחון.מסביר פנים 05/2025/14הגב לתגובה זו0 1אתם מציעים להכפילו במקום לייעל את הסירוב האדיר וחוסר היעילות.סגור
-
ו...פינוקיו הציוני 05/2025/14הגב לתגובה זו0 0הצעתך?סגור




