דיגיטל וטק

הפתרון להשמנת יתר: התרופה החדשה שכובשת את ארה"ב

מנהל המזון והתרופות האמריקני אישר לשימוש את זפבאונד מבית חברת אליי לילי. בניסוי קליני שנערך, משתתפים שנטלו את המינון הגבוה ביותר של התרופה איבדו בממוצע סביב 18% ממשקל גופם. העלות צפויה להיות זולה יותר משל השחקניות האחרות בשוק, אז מה תופעות הלוואי?
מערכת ice | 
פתרון להשמנה (צילום unsplash)
ביום רביעי האחרון מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לשימוש תרופה חדשה להשמנת יתר, שמסייעת בירידה במשקל. התרופה טירזפטייד (tirzepatide) מבית אליי לילי צפויה להיכנס לשוק שפועלות בו כבר כמה שחקניות חזקות למדי. שמה של התרופה בשוק יהיה זפבאונד (Zepbound).
התרופה מכילה תרכובת זהה לזו של התרופה המבוקשת לסוכרת מונג'רו. רבים השתמשו כבר במונג'רו להפחתת משקל ממועד אישורה במאי 2022, אלא שתתה ניתן אישור רשמי לזפבאונד כתרופה להשמנת יתר. זפבאונד תהיה התרופה השנייה שמאושרת השנה להפחתת משקל, לאחר וגובי (Wegovy) של חברת נובו נורדיסק הדנית, והיא הטיפול היעיל ביותר למאבק בהשמנת יתר מלבד ניתוחים בריאטריים.
 
סקוט הייגן, פרופסור לרפואה באוניברסיטת וושינגטון, מסביר שהתרופה החדשה תהיה זולה ממנה משמעותית. התרופה מיועדת לאנשים שמדד מסת הגוף שלהם (BMI) הוא 30 או יותר, מה שמגדיר אותם כסובלים מהשמנת יתר, או בעלי BMI של 27 שסובלים מבעיות כמו לחץ דם גבוה. הרגולטורים אומרים שיש להשתמש בתרופה בשילוב עם תזונה נכונה ופעילות גופנית.
כמו סמגלוטייד, התרכובת שממנה עשויות אוזמפיק ווגובי, טירזפטייד מאטה את קצב התרוקנות הקיבה. אנשים חשים שבעים מהר יותר ולמשך זמן ממושך יותר. כל התרופות מסוג זה גם פועלות על האזור במוח שמווסת את הרעב והשובע. סמגלוטייד מדמה הורמון אחד בגוף, בעוד שטירזפטייד מחקה שני הורמונים, ולדברי מומחים זה הופך אותו כנראה לאפקטיבי יותר בהפחתת משקל.
 
בניסוי קליני של אליי לילי שנמשך 72 שבועות, משתתפים שסבלו מהשמנת יתר ונטלו את המינון הגבוה ביותר של טירזפטייד, איבדו בממוצע סביב 18% ממשקל גופם. נובו נורדיסק גרפה רווחי עתק מווגובי, שהיא מוכרת אותה בארה"ב ב-1,349 דולר לחודש. אליי לילי הודיעה כי היא מתכננת לגבות כ-21% פחות - סביב 1,060 דולר לחודש - עבור זפבאונד, אשר תגיע לבתי המרקחת בסוף החודש. את מונג'רו, התרופה שלה לסוכרת שמבוססת על אותה תרכובת, היא מוכרת במחיר חודשי של 37 דולר פחות.
לא כולם מגיבים לתרופות באותו אופן, וייתכן שמישהו שלא הפחית כמעט ממשקלו בטיפול בסמגלוטייד, כן יפחית משקל בעזרת טירזפטייד ולהפך, מסבירה ד"ר ג'ניס ג'ין ונג, ראש חטיבת אנדוקרינולוגיה ומטבוליזם בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת צפון קרוליינה. חלק מהאנשים עלולים לאבד יותר מדי משקל מנטילת התרופות האלה. אנשים מבוגרים במיוחד צריכים לשים לב למשקלם, משום שהם עלולים לאבד מסת שריר. רופאים צריכים לבחון את הסיכונים והתועלת לכל מטופל.
 
ניסויים הראו כי תופעות הלוואי השכיחות ביותר של טירזפטייד הן בעיות במערכת העיכול. שליש מהמשתתפים שלקחו את המינון הגבוה ביותר חוו בחילה, וכחמישית סבלו משלשולים. חלק מהמשתתםים גם דיווחו על כאבי בטן, הקאות, עצירות, כאבי ראש וסחרחורות. באישור ה-FDA נכתב כי אנשים שנוטלים את התרופה עלולים גם לסבול מגיהוקים, נשירת שיער וריפלוקס קיבתי ושטי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה