בריאות

הדגים שאתם אוכלים מסכנים אתכם: משרד הבריאות באזהרה חמורה

רכישת הדגים והטיפול בהם עומד במרכז הודעה של משרד הבריאות, שמזהיר מפני הסכנות שעשויות לקרות למי שאינו מבשל או שומר על הדגים כראוי
מערכת ice |  6
דגים (צילום פלאש 90)
משרד הבריאות מחדד את נושא רכישת הדגים והטיפול בהם בבית הלקוח, לפני חג השבועות ובמיוחד בקרב אוכלוסיות בסיכון. נגיף מסוכן במיוחד שעשווים להדבק בו הוא ויבריו וולניפיקוס, חיידק אלים המצוי בצורה טבעית במי-ים ובחופים, ובבריכות לגידול דגים, בעיקר בדגים מסוג אמנון/מושט, בורי ודניס.
החיידק נמצא בד"כ בקשקשי הדגים, בסנפיריהם, באיזור הזימים ובזנב. עיקר התחלואה באדם מתרחשת בעונת הקיץ כאשר טמפרטורת מי הים / בריכות הגידול נמצאת בשיאה ומאפשרת לחיידק לשגשג ולהתרבות, חשוב לציין שהדגים אינם חולים בשום מחלה אלא החיידק עצמו נישא על גבי הקשקשים לאדם.
 
התחלואה באדם נגרמת ברוב המקרים על ידי צריכה של דגים ופירות-ים שלא עברו בישול מלא ונאות. במקרה זה, סימני התחלואה יהיו ברוב המקרים מוגבלים למערכת העיכול אך במקרים בהם קיימות גם מחלות רקע כגון כשל כבדי (בעיקר על רקע אלכוהוליזם), כשל כלייתי, דיכוי מערכת החיסון או באנשים בעלי בעיות בחילוף החומרים של ברזל, עלול החיידק לחדור למחזור הדם ולגרום לאלח דם וכן להליך נמקי של קרומי השרירים.
דרך הדבקה נוספת ונפוצה לא פחות היא כתוצאה מפצע פתוח או דקירה מסנפירי הדגים. במקרה זה החיידק עלול לחדור דרך הפציעה בעור ולגרום לתחלואה סבוכה ("חיידק טורף") המחייבת טיפול רפואי אגרסיבי ומהיר. פציעה זו עלולה להיגרם בנקל בעת ניקוי דגים העלולים לשאת על גופם את החיידק האלים, בעיקר באנשים שאינם מקצועיים בניקוי דגים ואינם משתמשים בכפפות מגן.
חשוב לציין כי רוב מקרי התחלואה שאירעו בישראל נבעו ממגע ישיר עם דגים ובעת ניקוי דגים (בעיקר דגי אמנון וקרפיון) וארעו עקב פציעה. כלומר, החיידק חדר לעור דרך חתכים גלויים או מיקרוסקופיים וגרם לזיהום חריף. לפיכך יצא משרד הבריאות בהמלצות רשמיות לצרכנים, כמו גם הנחיות רשמיות מחייבות למוכרי הדגים.
בין ההנחיות:
יש לקנות דגים אך ורק ממקומות מורשים בעלי רשין עסק.
יש לוודא כי הדגים המוצגים במקרר הוויטרינה בחנות מצופים בשבבי קרח.
אין לקנות דגים ישירות מבריכות הדגים או מדוכנים פתוחים אשר בהם לא נשמרים תנאי קירור נאותים.
יש להימנע ממגע ישיר עם דגים חיים או טריים ומומלץ להשתמש בכפפות מגן לשם כך.
יש להקפיד לקנות דגים רק לאחר שנוקו מסנפירים, קשקשים, זימים ואברי בטן.
יש להקפיד לקבל דגים במשלוח הביתה - אך ורק אם יש קרח בשקית בהם הובלו.
חולים במחלות כרוניות או בעלי פצעים פתוחים בידיים - מומלץ להימנע מכל מגע עם דגים.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    לא לפחד מפוטין-רוצח-עם אכזרי
    רומני 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להפגיז את הרוסים ברוסיה מידה כנגד מידה
    סגור
  • 5.
    ברצינות
    די 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי ידוע שכבר לא מהיום הם דגים מסוכנים לבריאות כי הם מגיעים גם ממים מזוהמים ובאוניות ענק שאנחנו לא יודעים מה קרה בדרך עדיף לקנות דגים שבאים מנורבגייה הם יותר יקרים אבל התקן שלהם מאוד גבוה
    סגור
  • 4.
    בשרים ודגים
    אחת שאיכפת לה 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מדוע אתן חושבים שמרד הבריאות רוצה ברעתכם. דעו לכם שמתוך נסיון אישי הם צודקים. חייבים במיוחד בקיץ להישמר מאד מקניית בשרים ועופות בכל מקום, ודגים על אחת כמה וכמה, אני ראיתי בסופר דגים עם כתמים שחורים או לבנים זה בםירוש פטריות חיידיקים. הישמרו ושימרו על בריאותכם. לא כל הנוצץ זהב. השן ישמור אותנו מחולאים מיותרים. ????????
    סגור
  • 3.
    משרד הבריאות מפיץ שקרים ופייק נויז (ל"ת)
    משרד הבריאות 06/2022/07
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • 2.
    משרד הבריאות אוייב העם
    אזרח מודאג 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    6 3
    משרד הבריאות הכי מוזנח מזניח ופוגע באזרחי ישראל ללא גבולות.הפרסום עכשיו על הדגים היכן היה משרד הבריאות כל השנים מה עשה למנוע תחלואה 0.משרד הבריאות עושה את המינימום באכיפה בדיקות מזון במפעלים ובתי עסק למניעת תחלואה של הציבור .הוא לא סוגר לצמיתות מקומות שפוגעים בציבור .הזניח בשנות הקורונה את בתי האבות מכך מתו עשרות קשישים .הזניח את שדות התעופה וגרם לחולים להכנס לארץ ולהדביק אלפי אנשים .
    סגור
  • 1.
    ד ג י ם????
    דוב 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אתם שוב מתחילים???שיגעתם את האמא שלו. מה נאכל ??? קש !! מסוכן לבריאות מלא קוצים???? הכל יקר עולה הרבה כסף ומזיק לבריאות משרד הבריאות אולי תתחילו לעבוד. ולא להמציא כל שעה סוג של חיידק כבר אין מקום בשכל לקלוט שמות שמות שמות די!!! ומה עם דג אמנון קפוא בוואקום מסריח אבל טעים לאחר טיגון.האם גם הוא לא טוב לבריאות או ההפך ????????????טוב לבריאות. האדם???
    סגור