בעולם
החזון הוורוד של אירופה: מהפכה תחבורתית דרמטית עד 2040
הנציבות האירופית חשפה חבילת מדיניות שמטרתה לקצר את זמני הנסיעה בין ערי הבירה האירופאיות, לחזק את תעשיית הרכבות המקומית ולחבר מחדש את היבשת במסילות במהירות 250 קמ"ש ומעלה
הנציבות האירופית הכריזה השבוע על תוכנית רחבת היקף שמטרתה להאיץ את פיתוח רשת הרכבות המהירות ברחבי אירופה. התוכנית, שמציגה חזון עד לשנת 2040, שואפת לחבר בין בירות ומרכזי ערים אירופאיים במסילות שיאפשרו נסיעה במהירויות של 250 קמ"ש ומעלה, תוך קיצור משמעותי של זמני הנסיעה.
בין היעדים המרכזיים נכללים קיצור זמן הנסיעה בין ברלין לקופנהגן ל-4 שעות עד 2030 וסופיה־אתונה ל-6 שעות עד 2035, כאשר הרשת כולה אמורה להיות מתפקדת עד 2040.
התוכנית כוללת צעדים להאצת השקעות, הורדת חסמים תפעוליים ושילוב מימון ציבורי־פרטי. ההשקעה הכוללת הצפויה להקמת הרשת מוערכת בכ־546 מיליארד יורו, תוך שימוש בפרויקטים שכבר מקבלים תמיכה במסגרת קרן Connecting Europe Facility. עד כה הושקעו מעל 34 מיליארד יורו בפרויקטים שונים בתשתיות הרכבת באירופה, הכוללים תשתיות TEN‑T, מערכות סיגנון והסבת מסילות.
We’re launching a bold plan to make high-speed rail the fastest, more sustainable way to travel across Europe by 2040. 🚆
— European Commission (@EU_Commission) November 5, 2025
It’s a concrete timeline to remove bottlenecks, unlock investment, and harmonise rail systems⬇️ pic.twitter.com/QH5x1eEhOS
הנציבות האירופית מציינת כי התוכנית תסייע גם בהגברת התחרותיות של שירותי הרכבת על פני האוויר והכביש, ותקדם את היעדים האירופיים להפחתת פליטות הפחמן. בין השינויים המוצעים נכללת גם פישוט רגולציה חוצת גבולות, פיתוח מערכות כרטוס משולבות והסרת חסמים להכנסת מפעילים חדשים לשוק. כמו כן, התוכנית כוללת חידוש טכנולוגי של תעשיית הרכבות האירופית, השקעה במחקר ופיתוח רכבות מהירות והרחבת סמכויות סוכנות הרכבות האירופית.
ארגוני ערים והגופים העירוניים בבריסל קיבלו את התוכנית בחיוב, וציינו כי היא צפויה לחזק את התחבורה הציבורית ולחבר מחדש את הערים באירופה. עם זאת, קיימת אי־ודאות לגבי לוחות הזמנים המלאים והיכולת לממש את כל היעדים, במיוחד בהקשר של מימון מלא והשלמת פרויקטים חוצי גבולות.
עוד ב-
במבט קדימה, התוכנית מבקשת להפוך את הרכבת לכלי מרכזי בתחבורה אירופית בת‑קיימא, להפחית את התלות בטיסות קצרות ולחזק את הקישוריות בין ערי הבירה האירופאיות. אם ייושמו כל היעדים, נוסעי הרכבת ייהנו מקיצור דרמטי של זמני הנסיעה והיבשת תתחבר מחדש במערכת תחבורה מודרנית ומהירה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



