בעולם

סטנדרט הזהב של ערב הסעודית: מצמצמת את עתודות הדולר

כמו מדינות נוספות, גם ערב הסעודית חוששת מהעתיד הכלכלי ומעדיפה להשקיע בזהב במקום בדולר האמריקאי. הממלכה צמצמה את עתודות הדולר שלה ויחד איתן – את התלות שלה במטבע האמריקאי. האם אנו עומדים בפני חזרה לסטנדרט הזהב? 
שרון בירקמן |  1
מוחמד בן סלמאן (צילום shutterstock, freepik)
הזהב נמצא במגמת עלייה ומגיע לשיא היסטורי של כ-2,600 דולר לאונקיה. מי רוכש? הבנקים המרכזיים. חלקם בגלוי, אחרים מעדיפים לשמור על פרופיל נמוך. סין מחזיקה בהרבה יותר זהב מאשר כפי שמציינות העתודות הרשמיות של המדינה; אבל גם ערב הסעודית נוקטת באסטרטגיה דומה, כך טוען האנליסט יאן ניווניהויס ב-moneymetals.com. לדבריו, הבנק המרכזי של ערב הסעודית רכש בחשאי 160 טון זהב בשווייץ מאז תחילת 2022, מה שתרם לעלייה הנוכחית במחיר הזהב. ניווניהויס מציין שמדינות רבות רוכשות זהב בכל מחיר מאז ששווקי המט"ח הרוסיים קפאו בפברואר 2022. זה המצב גם בערב הסעודית, למרות שהעתודות הרשמיות לא השתנו.
באופן רשמי, הזהב שנרכש על ידי הבנקים המרכזיים אינו נרשם בסטטיסטיקות הסחר הבינלאומיות. אלו מתייחסות רק לזהב שנרכש על ידי תעשייה ופרטיים. עם זאת, חלק מהזהב הזה מגיע לעיתים לכספות של הבנקים המרכזיים. הייבוא הכולל של זהב לערב הסעודית החל לעלות מעל הדרישה האישית (היציבה מאוד) מיד לאחר שהעתודות הרוסיות קפאו. בנוסף, הממלכה צמצמה לאחרונה את עתודות הדולר שלה, שירדו מ-180 מיליארד דולר ל-110 מיליארד דולר בין ינואר 2020 ליוני 2023. מאז הן עלו ל-140 מיליארד דולר.

רוסיה וסין פונות לזהב במשך שנים. רוסיה צברה זהב בכמויות עצומות מאז 2008, כלומר מאז שהפדרל רזרב החל להדפיס כסף כדי לממן חובות (הקלה כמותית). עתודות הזהב של רוסיה עומדות כיום על 2,350 טון, עלייה של 400%. סין החלה לצבור זהב לאחר פלישת ארצות הברית לעיראק ב-2003. העתודות הרשמיות שלה עומדות כיום על 2,250 טון. עתודות הדולר שלה (באגרות חוב אמריקאיות) ירדו מ-1,200 מיליארד דולר ל-780 מיליארד דולר בין 2018 להיום. גם הודו אוגרת זהב.
ערב הסעודית, לצד מדינות נוספות, מצמצמת את תלותה בדולר האמריקאי ומעדיפה להחזיק זהב, מה שמצביע על מגמה עולמית לחזור לסטנדרט הזהב או לפחות להגדיל את עתודות הזהב. עם הגידול המתמיד במחיר הזהב והמעבר להשקעות יציבות יותר, ייתכן שזו תהיה תחילתה של תקופה חדשה בשוק הגלובלי, שבה הזהב יחזור למרכז הבמה הכלכלית ויוכל לשמש כאלטרנטיבה יציבה לדולר האמריקאי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא ברור כמה השינוי משפיע
    בנקאי בכיר 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביחס לשער הכולל בעולם
    סגור