השוק

סמנכ"ל הבנקאות בבנק ONE ZERO מסביר: למה הדולר מתחזק מול השקל?

השקל נחלש בשבועות האחרונים מול הדולר. למה זה קורה ולמה חשוב לשים לב כשקונים מטבע חוץ? סמנכ"ל הבנקאות בבנק ONE ZERO, אריק צ'יקוטאי, עושה לכם סדר
מערכת ice | 
אריק צ׳יקוטאי (צילום ינאי יחיאל, shutterstock)
סמנכ"ל הבנקאות בבנק ONE ZERO, אריק צ'יקוטאי, ערך היום (רביעי) סקירה של הכלכלה בישראלית בצל מלחמת "חרבות ברזל" ומסביר מדוע הדולר מתחזק בימים אלו מול השקל.
בתקופות של חוסר ודאות ומלחמה מקומיים, המשקיעים נוטים למכור השקעות בשקלים ולקנות דולרים ומטבעות אחרים. בהתאם, כשהמשק פועל במתכונת מלחמה, ההוצאות צפויות לגדול מאד וצפויה פגיעה בכלכלה המקומית, המטבע המקומי נחלש מול מטבעות אחרים. אם מוסיפים לזה הערכות שהבנק המרכזי עשוי להוריד את הריבית כדי לתמוך בכלכלה, השקל נחלש עוד יותר מול המטבעות האחרים, שכן הריבית על חסכונות בשקלים עלולה להיפגע למול חסכונות במטבעות זרים.
 מה המשמעות של התייקרות הדולר?
שער הדולר/שקל חצה מאז תחילת הלחימה את ה-4 שקלים, המשמעות היא שהשקל נחלש מול הדולר (ומטבעות נוספים) ויכולת הקניה של מי שמחזיק שקלים של מוצרים הנקובים בדולר יורדת ויידרשו יותר שקלים כדי לקנות את אותו מוצר שמחירו נקוב בדולר. זה יכול להיות שירותים ומוצרים שנרכשים באתרים בחו"ל או מוצרים מיובאים שנרכשים בדולרים ומתומחרים לאחר מכן בשקלים בחנויות וברשתות. החלשות השקל מול מטבעות אחרים משמעותה התייקרות של מחירים ושירותים. בנוסף, עסקים שמקבלים הכנסות בשקלים וההוצאות שלהם בדולרים נפגעים.
האם כדאי לקנות עכשיו דולרים?
קודם כל, מרבית הסיכויים שיש לכם חשיפה דולרית דרך החסכונות הפנסיונים וקרנות ההשתלמות שלכם. מנהלי ההשקעות של גופי הפנסיה מחזיקים היום חשיפה להשקעות זרות ובהתאם ישנה חשיפה דולרית בתיקי ההשקעות כך שהתחזקות הדולר משחקת לטובת תיקי ההשקעות. עם זאת, מי שרוצה להמיר שקלים שברשותו לדולרים אף על פי שמרבית הרכישות שלו מתבצעות בשקלים (כלומר לצרכי השקעה בלבד) צריך לקחת בחשבון שהשקעה במטבע מטבעה מאד תנודתית וספקולטיבית.
החמרת הלחימה עלולה להביא להתחזקות הדולר ואילו רגיעה וחזרה הדרגתית לשגרה עלולה להחליש אותו, בנוסף יש עוד אלמנטים המשפיעים על שער הדולר כמו סביבת הריבית במשק, תוכניות הממשלה ועוד. לכן, אם אתם ממילא צופים שיהיו לכם הוצאות בדולרים בקרוב כמו נסיעה לחו"ל אז אפשר בהחלט לרכוש דולרים אך אם קונים את הדולר לצרכי השקעה בלבד, יש לקחת בחשבון את התנודתיות ולראות בו חלק מפיזור תיק השקעות לטווח ארוך. ישנן דרכים עקיפות להיחשף לדולר, כמו למשל בהשקעה במניות זרות אך חשוב להתייעץ עם יועץ השקעות לפני השקעות מסוג זה.
איך משפיעה הורדת ריבית במשק על הדולר?
הורדת ריבית במשק או אפילו צפי להורדת ריבית, מחזקת את שער הדולר מול השקל. מדוע? כיוון שככל שהריבית במשק גבוהה יותר כך משתלם יותר להפקיד חסכונות בשקלים בפיקדונות שקליים ולקבל עליהן ריבית גבוהה הנגזרת מריבית בנק ישראל. ככל שהריבית יורדת, פחות משתלם לחסוך בשקלים לעומת מטבעות אחרים במדינות שבהן הריבית שהגדיר הבנק המרכזי גבוהה יותר. כך למשל הריבית שהגדיר הבנק המרכזי בארה"ב גבוהה היום מהריבית של בנק ישראל ובהתאם מעניקה יתרון לפיקדון דולרי (כאשר כמובן להשקעה דולרית כאמור יש חשיפה לתנודתיות של שער המטבע עצמו).
למה צריך לשים לב כשקונים דולרים?
מעבר להתחזקות הדולר מול השקל המייקרת כל דולר שנקנה (אם לפני המלחמה יכולנו לקנות 100 דולר בתמורה ל-385 שקלים, היום כבר נצטרך לשלם 408 שקלים כדי לקנות את אותו הסכום בדיוק) צריך לשים לב לעמלות שנגבות אגב קניית דולרים. אם הרכישה מתבצעת דרך הבנק, הבנק גובה שני סוגי עמלות – עמלה ישירה שנגזרת מסכום הדולרים שנרכשים (מרבית הבנקים גם יגבו עמלת מינימום) וכן עמלה עקיפה שבאה לידי ביטוי בשער הדולר – כלומר הבנק יציע שער דולר שונה מהשער בו נסחר הדולר ויקבל כך עמלה עקיפה נוספת.
היום עלות המרת שקלים לדולרים יכולה להגיע אפילו ל-1.5% מסכום הרכישה. למשל על רכישה של 10 אלף דולר נשלם 150 דולר (יותר מ-600 שקלים) רק בעמלות ובמרווח שער. לכן חשוב לפנות לבנק לפני ביצוע הרכישה ולבדוק 1. מה שיעור העמלה על רכישה של 10 אלף דולר (ולבצע את המכפלות בהתאם) 2. האם יש עמלת מינימום ומהי 3. מה השער לפיו תתבצע הרכישה למול השער הרציף של הדולר בעת הרכישה – כלומר מה הפער באחוזים בין השער הרציף לשער הרכישה ולהכפיל את הפער בסכום הנרכש.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה