השוק

יפסיקו לסבסד את הישיבות? ה-OECD בדוח חריף לממשלת ישראל

מסמך רשמי שהוכן על ידי הארגון חושף שורת פערים חברתיים חריפים: החל בקבוצות אוכלוסייה שמשתתפות בשוק העבודה בשיעור נמוך ועד להבדלים חריגים בין גברים לנשים. דשדוש מקומי גם בתחום האנרגיה הירוקה. הדוח ממליץ: התנו את הקצבאות לילדים ביציאת האבות לעבודה
מערכת ice |  1
תלמידי ישיבות (ארכיון) (צילום פלאש 90)
המתח בין החילונים לחרדים בישראל עלה לכותרות בתקופה האחרונה, על רקע פרסומים בכלי התקשורת והמחאות המתמשכות נגד מהלכי הממשלה. במהלך השבועות האחרונים אושרו העברות תקציביות בסך מיליוני שקלים למוסדות החינוך החרדי. ייתכן שמיליארדים נוספים עומדים על הפרק.
היום (שלישי) מתפרסם דוח של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי ה-OECD, הכולל המלצות לעידוד הצמיחה במשק הישראלי ומזהיר את ממשלת ישראל מהמשך המדיניות הכלכלית הזו. הדוח מספק מבט על, המלצות עקרוניות והמלצות פרטניות לכל אחת ממדינות העולם החברות ב-OECD, לרבות ישראל.
הדוח מפרט כי קבוצות מסוימות בישראל, חרדים וערבים בפרט, נוטלות חלק בשיעורים נמוכים בשוק העבודה. גם כאשר בני קבוצות אלה יוצאים לשוק – הם עובדים מעט ומשתכרים מעט. שתי קבוצות אלה בקושי משתלבות בהיי-טק, בפרט לאור חלקן היחסי באוכלוסייה. בתוך כך, שיעור האזרחים המועסקים בישראל ונמצאים מתחת לקו העוני גבוה ביחס לשאר המדינות החברות בארגון. 

אי-שוויון בשוק העבודה. ועידת הארגון שהתקיימה בישראל ב-2016 (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
הפערים בין המינים: מקום שני בעולם, אחרי קוריאה הדרומית 
מחברי הדוח מוסיפים כי הפערים הכלכליים-חברתיים בישראל גדולים. הוא מתייחס לדואליות במגזר העסקי, בדגש על אי-שוויון בשוק העבודה, מה שמרמז על תלות גבוהה של המשק במגזר ההיי-טק. הפערים משמעותיים גם בין נשים וגברים: ישראל היא המדינה השנייה הסובלת מפערי שכר בין גברים לנשים בקרב מדינות ה-OECD.
רק ב-2019 פער השכר בין גברים לנשים רשם נתון עגום של 24.3%, נתון אותו עוקפת רק קוריאה הדרומית. הדוח קורא לממשלת ישראל להפסיק לסבסד את תלמידי הישיבות, ולהתנות את מתן קצבאות הילדים ביציאת האבות לעבודה. הדוח ממליץ להחזיר את מענק מס הכנסה שלילי כדי לתמרץ משפחות בהן שני בני הזוג עובדים.
הדוח ממליץ להגדיל את מספר מעונות היום לילדים ביישובים הערביים ואת המימון למערכת החינוך המגזרית, על מנת לחזק את השוויון בחתך החברתי-כלכלי מול האוכלוסייה היהודית. ממשלת בנט-לפיד קידמה צעדים שמטרתם למצות את יכולת התעסוקה של ההורים באופן שנועד למנוע סבסוד מעונות יום למשפחות אברכים. בהמשך, בג"צ עיכב את המהלך, וממשלת נתניהו ביטלה אותו. 
הדוח מבקר את מהלכיה של ממשלת ישראל לקידום אנרגיה נקייה. שיעור השימוש באנרגיה מתחדשת לייצור חשמל בישראל הוא אחד הנמוכים ב-OECD. הדוח ממליץ לממשלת ישראל להשתמש בהכנסות ממסים כדי לייעל את השימוש באנרגיה ולשפר את התחבורה הציבורית.
המלצות הארגון הן חלק מדוח OECD Going for Growth 2023, שמציע למדינות החברות בארגון שינויים מבניים שיסייעו להם לעודד צמיחה ארוכת טווח ובת קיימא. ארגון ה-OECD הוא מסגרת בין-לאומית המאגדת את המדינות המפותחות המקבלות את עקרונות הדמוקרטיה הליברלית והשוק החופשי. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תפסיקו לממן פליטים ערבים
    חחחח בדיחה 01/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חחחח הדיחה
    סגור