השוק

בהתאם לתחזיות: בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.25%

בהתאם לתחזיות המוקדמות בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.75%, בתגובה למדד הגבוה של חודש אפריל; הנחת העבודה כרגע היא שתהיה עוד העלאת ריבית אחת לפחות לפני שבנק ישראל ישקול לעצור את גל העלאות הריבית האחרון
ניצן כהן | 
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
בהתאם לתחזיות המוקדמות בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.75% בפעם העשירית ברציפות.
נזכיר כי התגובה של בנק ישראל באה לאחר מדד חודש אפריל שהפתיע כשעלה ב-0.8% מה שמשקף קצב אינפלציה שנתי של 5%. אומנם הכלכלנים עדיין לא משנים את התחזיות לכל השנה אבל ברור שאנחנו עדיין רחוקים מיעד יציבות המחירים שנמצא ב-2% אינפלציה בשנה.

כאן המקום לציין כי לריבית יש צדדים גם פחות טובים והמרכזי שבהם הוא העובדה שהתשלומים השוטפים למערכת הבנקאית על משכנתאות, הלוואות וכיוב' גדלים באופן מיידי. הדבר מכביד מאוד על משקי הבית, ואם לא יבצעו התאמה מהירה של ההוצאות השוטפות שלהם (אם הם עוד לא עשו כן) הרי שהם עלולים להיקלע למקומות לא טובים בתקופה הקרובה.
בנימוקי ההחלטה כותבים בבנק ישראל כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים מצויה מעל הגבול העליון, מקיפה מנעד רחב של סעיפים, ועומדת על 5%. בהסתכלות על ששת החודשים האחרונים, וביתר שאת על שלושת החודשים האחרונים ניתן לראות כי קצב האינפלציה נמוך יותר מזה של האינפלציה השנתית.
"הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הראשונה מכל המקורות נמצאות בסביבת הגבול העליון של תחום היעד. הציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך מצויות כולן בתוך תחום היעד".
"הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה, אך חלק מהאינדיקטורים הכלכליים מצביעים על התמתנות מסוימת בפעילות. התוצר צמח ברבעון הראשון של שנת 2023 ב-2.5% במונחים שנתיים, קצב גבוה יחסית לאחר שמנכים את ההשפעות הזמניות של השינויים במיסוי כלי הרכב. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק ובסביבת תעסוקה מלאה, אך שיעור המשרות הפנויות מצוי במגמת ירידה".
"בשוק הדיור, היקף העסקאות וביצועי המשכנתאות ממשיכים לרדת. מחירי הדירות בחודש אפריל נותרו ללא שינוי לאחר ירידה קלה במרץ. לעומתם, מחירי השכירות המשיכו במגמת העלייה וסעיף שירותי הדיור במדד עלה ועומד על 7.2% בשנה האחרונה". הם מסיימים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה