השוק

"לך תביא אבקת חשמל": ההנפצה הצה"לית המיתולוגית הופכת למציאות

גאווה ישראלית: אלקטריק הישראלית וזניט אנרג'י חתמו על הסכם להקמת המפעל הראשון מסוגו בעולם לייצור אבקת חשמל המבוססת על מימן בנמל אמסטרדם, עלות הקמת המפעל מוערכת בהשקעה של כ-50 מיליון אירו, בניית המפעל צפויה להתחיל בשנת 2024, והוא צפוי להאיץ את המעבר לשימוש במימן באירופה
מערכת ice | 
חברת החשמל (צילום shutterstock)
חברת אלקטריק גלובל הישראלית (Electriq), העוסקת בפתרונות מימן בטוחים מקצה לקצה, וחברת זניט אנרג'י טרמינלס (Zenith Energy) חברה גלובלית לאחסון ושינוע של דלקים, חתמו היום על מזכר הבנות לבניית מפעל הייצור הראשון בעולם של אבקת חשמל בנמל אמסטרדם בעלות השקעה של כ-50 מיליון אירו. בניית המפעל צפויה להתחיל בשנת 2024 לאחר קבלת כל ההיתרים הדרושים, וייצור האבקה יתחיל בתחילת שנת 2026.
אלקטריק, המפתחת פתרונות דלק ירוק לשוק האנרגיה הנקייה, פועלת באיחוד האירופי מהולנד, עם מרכז מו"פ בישראל. הטכנולוגיה המוגנת בפטנטים של אלקטריק שמכסה את מערכת האנרגיה, כוללת אחסון, הובלה ושחרור. החברה סיימה את חממת את״י בשנת 2016. ברוך הלפרט, יו"ר ומנכ"ל החברה, הוביל קבוצת משקיעים אוסטרלית-אירופאית בתחילת 2018 להשקעה בחברה, ועד היום גייסה החברה מעל 30 מיליון דולר אוסטרלי, בין היתר ממשפחות ליברמן וגנדל. בין המשקיעים בחברה גם קרן SIBF הישראלית.
 
אבקת החשמל של אלקטריק פועלת כמו אבקת כביסה בשימוש יומיומי, ומפשטת את האחסון, ההובלה והשימוש במימן, מחוץ לרשת החשמל וביישומי גיבוי. אבקת החשמל הינה בעלת בטיחות וצפיפות אנרגיה גבוהים, בהשוואה למימן דחוס ומימן נוזלי. שחרור המימן מהאבקה והפיכתה לחשמל נעשית באמצעות יחידת שחרור קומפקטית ("גנרטור אלקטריק"). המקור לאבקת החשמל הינו מימן ירוק שמופק באמצעות טורבינות הרוח של זניט באתר.
"מפעל זה הוא הראשון מסוגו בעולם וישרת את לקוחותינו בשוק האירופאי", אומר ברוך הלפרט, יו"ר ומנכ"ל אלקטריק. הלפרט הינו יזם מנוסה. בין היתר הקים את איטרייד ישראל ובשנים האחרונות הוביל תהליכי הבראה ן-turn arounds בחברות פרטיות וציבוריות בתחומים מגוונים כמו ננו טכנולוגיה, מכשור רפואי וביוטק. בין היתר שימש כיו״ר פעיל של הדסית ביו הולדינגס בין השנים 2016-2018 ודירקטור באינלייבקס בין השנים 2017-2021. משנת 2019 מכהן כיו״ר ומנכ״ל של חברת אלקטריק גלובל. "הולנד הינה מדינה מובילה במעבר לשימוש במימן כדלק של המאה ה-21, ואנו רואים במתקן זה אבן דרך בייצור האבקה בצורה חדשנית, בטוחה ותעשייתית", מוסיף הלפרט.
"הפרויקט הזה יסלול את הדרך למעבר של אירופה לאנרגיה נקייה ובת קיימא, תוך מינוף נקודות החוזק של מסוף האחסון שלנו באמסטרדם כדי לספק בסיס חזק לתעשיות האנרגיה החדשות וליצור מקומות עבודה חדשים באזור", אמר ג'ף ארמסטרונג, מנכ"ל זניט טרמינלס.
"מפעל אבקת החשמל של אלקטריק הוא דוגמה מצוינת למעבר האנרגיה המתמשך בנמל שלנו לעבר מרכז דלק בר קיימא", אומר קון אוברטום, מנכ"ל נמל אמסטרדם. "אנו שמחים מאוד לארח פעילויות חדשות כמו מפעל זה ומעוניינים לאפשר סוג זה של שימוש מוגבר בקרקע ושיתוף פעולה בין גורמים באזור הנמל".
נמל אמסטרדם הינו הנמל הרביעי בגודלו באירופה. הנמל משקיע בתשתיות ושותפויות עם לקוחות, סטארט-אפים ושותפים, על מנת להמשיך להיות מרכז אנרגיה בינלאומי בר קיימא בעתיד, כולל הגדלת ייצור ואחסון אנרגיה מתחדשת; משיכת והקלה על ייצור דלקים מתחדשים וחומרי גלם מעגליים; פיתוח התשתית הדרושה למעבר לאנרגיה מתחדשת.
אלקטריק עובדת כעת על הרחבת יכולת ייצור האבקה שלה, כדי להניע את ההתרחבות המתוכננת שלה לשווקים ברחבי העולם, על ידי יצירת שותפויות דומות במקומות גיאוגרפיים אחרים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה