השוק

גוגל נתבעת בסכום אסטרונומי של עשרות מיליארדי דולרים

שני משרדי עורכי דין בבריטניה הגישו נגד ענקית הפרסום ברשת תביעה בטענה שגרמה לאתרים ואפליקציות במקומיים להפסדים של מיליארדים. במקביל, מנסה החברה לערער על הקנס הגבוה ביותר שהוטל אי פעם על חברה כלשהיא
יאיר מור |  1
גוגל הפסידה בתביעת דיבה (צילום pixabay, flickr)
שני משרדי עורכי דין הגישו השבוע יחד את אחת התביעות הייצוגיות הגדולות בהיסטוריה נגד גוגל – בסך של 13.6 מיליארד ליש"ט, ששווים כ-16.66 מיליארד דולר.
התביעה הוגשה ביום שלישי לבית הדין לתחרות בבריטניה, ולדברי התובעים החברה ניצלה את כוחה בתחום הפרסום ברשת כדי לגרוף הון על חשבון חברות אינטרנט קטנות המפעילות אתרים ואפליקציות הממומנים על ידי מכירת פרסומות בתוך התכנים. הסכום שדורשים התובעים מהחברה לשלם הוא, לדבריהם, הסכום שהפסידו בעלי אתרים ואפליקציות בבריטניה בין 2014 להיום מכך שמפרסמים פוטנציאליים בחרו לרכוש פרסומות דרך גוגל במקום דרכם.
שני משרדי עורכי הדין שמאחורי התביעה, ג'ראדין פרטנרס והאמפריז קרשטטר, מייצגים לדבריהם 130,000 אתרים ואפליקציות בריטיים שמוכרים פרסומות, ואיבדו 40% מהכנסותיהם הפוטנציאליות בשל התנהלותה של גוגל, ששולטת בכמעט 90% מפלחים מסוימים של תחום הפרסום ברשת.
טובי סטאר מהאמפריז קרשטטר אמר כי "התנהלותה הפסולה של גוגל בנושא ידועה היטב. הרשויות בצרפת קנסו אותה (עליה) ומספר חקירות מתנהלות (לגביה) ברחבי העולם. עם זאת, אף אחת מהפעולות הרגולטוריות הללו לא יעשו כלום כדי לפצות את המו"לים של אלפי אתרים ואפליקציות ניידות בבריטניה שהפסידו מיליארדים בהכנסות מפרסום בשל פעולותיה של גוגל. הדרך היחידה להשיב את ההפסדים הללו היא דרך פעולה ייצוגית".
דובר מטעם גוגל מסר בתגובה לסוכנות הידיעות רויטרס כי התביעה "ספקולטיבית ואופורטוניסטית. גוגל עובדת באופן בונה על מו"לים ברחבי אירופה – כלי הפרסום שלנו, ואלה של המתחרים הרבים שלנו בתחום טכנולוגיות הפרסום, מסייעים למיליוני אתרים ואפליקציות לקדם את מימון התוכן שלהם, ומאפשרים לעסקים בכל הגדלים להגיע ביעילות ללקוחות חדשים. השירותים הללו מותאמים ומתפתחים בשיתוף עם אותם מו"לים".
במקביל, הודיעה גוגל כי היא מערערת לבית הדין האירופי לצדק – בין הדין העליון של האיחוד – על הקנס הגבוה ביותר אי פעם שהוטל עליה על ידי נציבות התחרות באיחוד ב-2018. במקור עמד הקנס על 4.34 מיליארד אירו, וערעור קודם הוביל להורדתו ל-4.125 מיליארד אירו, בהחלטה שבה תמכו השופטים ברוב טענותיה של רשות התחרות באשר לפגיעה בבחירה של משתמשים לגבי אפליקציות ושירותים במכשירי אנדרואיד. "יש מקומות שדורשים הבהרות חוקיות מבית המשפט האירופי לצדק", מסרה החברה לגבי הערעור הזה.
בנוסף, היא מערערת על קנס גובה 2.4 מיליארד אירו שהוטל עליה בשל אפליית אתרים חיצוניים לעומת מוצר "גוגל שופינג" שלה בחיפוש מחירים, ועל קנס רביעי בגובה 1.49 מיליארד אירו שהוטל עליה בשל ניצול כוחה בתחום הפרסומות בחיפוש.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זה כבר השיא!
    מנוש כתוש 12/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לתבוע מישהו כי הצרכן בחר בשירות שלו מאשר בשלך, זה נקרא תחרות
    סגור