השוק

לודן נכנסת לתחום תכנון החשמל עם רכישה אסטרטגית

לודן היא חברה מסורתית; אם לא הכרתם אותה זה בסדר, אבל כדאי שתדעו שהפנסיה שלכם מושקעת אצלה בטח אם אתם לקוחות של מגדל או ילין לפידות; אז אם אנחנו צריכים לסמן חברה מעניינת בבורסה - לודן היא אחת האופציות היותר טובות
ניצן כהן |  3
עומרי הראל, מנהל פיתוח עסקי בלודן (צילום יחצ (משוחרר לשימוש עיתונאי))
באופן תיאורטי לודן היא חברה מסורתית. היא עוסקת בתחומי ההנדסה, ההקמה והרכש בעולם התעשייה. אז אם אתם רוצים להקים מפעל בישראל, כנראה שאתם מכירים את  את לודן.
ובכלל איך קרה שתאגיד התחבורה הציבורית הענק - דן נכנס איתה לשיתוף פעולה? ואיך זה שלא שמענו עליה יותר מידי. ומעל הכל, אם אתם לקוחות של מגדל או ילין לפידות (או שניהם גם יחד) כדי שתכירו את החברה הזו, הפנסיה שלכם מושקעת שם.
לודן היא חברה ציבורית מאז 1997 והיא עוסקת במתן שירותי הנדסה עבור לקוחות תעשייתיים ולקוחות מתחום התחבורה הציבורית. כך למשל אם אתם מקימים מפעל אתם צריכים מישהו שיתכנן, ירכוש את הציוד המתאים ובסופו של דבר יקים את הכל,  תחום הדורש מומחיות. אם אתם פולטים גזים מהמפעל שלכם, לודן תטפל בטיוב של כל התהליך הזה ובהשגת האישורים המתאימים מהמשרד לאיכות הסביבה וכן הלאה.
לודן מציגה הכנסות שנתיות של כ 600 מיליון שקל והיא מציגה רווחיות. כך למשל סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם רווח נקי של כמעט 14 מיליון שקל על הכנסות של כ-300 מיליון שקל. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי של 188 מיליון שקל מה שמשקף מכפיל רווח של כמעט 8.5.
לודן, כך נודע ל-ice רכשה בתקופה האחרונה חברה בשם המוזר: בר-עקיבא בסכום לא מהותי אז למה החלטנו בכל זאת לנבור ברכישה הזו? התשובה פשוטה: לודן מעריכה שהחברה הזו תהיה אחראית ל-10% מהמחזור שלה תוך מספר שנים וזאת מבלי לקחת בחשבון את התרומה שלה לעלייה הכוללת במכירות הקבוצה. מה שמצדיק ראיון עם עומרי הראל מנהל הפיתוח העסקי של החברה בכדי שיסביר את המהלך שנראה במבט ראשון מוזר, אבל בהחלט מעניין במבט מעמיק יותר.
מי זו לודן?
"לודן היא חברת הנדסה והיא פעילה בתחומי התכנון , אספקת פתרונות חומרה ותוכנה  וכן פעילות בתחום טכנולוגיות הסביבה. אנחנו עובדים ב-5 מדינות בעולם. כאשר מדובר בשירותי הנדסה מדובר מבחינתנו בעיקר בשירותי תכנון אבל לא רק, אלא גם ביצוע ורכש עבור לקוחות תעשייתיים ובעיקר בתעשייה הכבדה.
"הרבה מהפעילות שלנו היא במערב אירופה תחת החברות הבנות שלנו ובישראל אנחנו חברת ההנדסה המובילה. למעשה אתם פוגשים אותנו כל יום אם אתם נוסעים ברכבת או באוטובוס, וזאת באמצעות חברת שימקוטק המתפעלת את כל נושא הכרטוס והתשלום של הנוסעים למפעילי התחבורה הציבורית וכל האקו-סיסטם שמסביבו.
"אנחנו נמצאים גם בכל נושא איכות הסביבה. אנחנו מייעצים ללקוחותינו בנושא הסביבה ופועלים מול המשרד להגנת הסביבה בכל נושא ניטור המזהמים, סקרי סיכונים, קבלת היתרים ניתור גזים וכו'
קניתם חברה לתכנון חשמל, אבל מה זה בכלל?
"תחשוב על זה במונחים של קניון. אם אתה בונה קניון, הרי שאתה צריך שמישהו יתכנן את מערכות החשמל: תאורה, מעליות, חניונים, , מיזוג אוויר. איפה כל דבר יהיה וכיצד מערכות החשמל תעבודנה על מנת לספק את כלל הצרכים תוך הקפדה על עמידה בתקנים וביעילות אנרגטית. זה למעשה תכנון חשמל".
ואיפה זה פוגש אתכם?
"זה פוגש אותנו בכמה מקומות. ראשית במקום הטריוויאלי - התעשייה!  אנחנו עד היום נתנו את השירותים האלה כחלק מתכנון של כל מבנה או מפעל שאנחנו עושים וכשהגענו לתכנון החשמל נאלצנו להיעזר בקבלני משנה. אז בראש ובראשונה נפגשנו שם. מעבר לזה אנחנו נמצאים בעולם שבו הביקוש לתכנון חשמל הולך וגובר ובר עקיבא נאלצת לסרב לפרויקטים.
"בנוסף, קשה להתעלם מהסינרגיה של בר עקיבא עם הפעילות של לודן בתחום התחבורה הציבורית , עם דגש על ניהול עתידי של ציי הרכב החשמלי, האוטובוסים.
"כאן אנחנו פוגשים את ההתמחות שפיתחנו בכל נושא הכרטוס, וניהול הצי  של התחבורה הציבורית. היום מתרחשת מהפכה של ממש בתחום זה. ציי אוטובוסים עוברים מהנעה באמצעות דלקים פוסיליים להנעה באמצעות מנוע חשמלי. הנחת העבודה במשרד התחבורה היא שבטווח של עשור, רוב האוטובוסים יהיו מונעים באמצעות חשמל.
"אנחנו מתכננים לקחת את היכולות שלנו בתחומי התעשייה  עם היכולות החדשות בתחום תכנון החשמל ולתעל אותן גם לתכנון חניונים חכמים ולניהול של צי הרכב החשמלי עצמו".
תסביר.
"באופן עקרוני צי אוטובוסים צריך חניון. דן למשל צריכה מקום להחנות את האוטובוסים שלה. בעתיד אנחנו נתכנן את החניון ונבנה אותו כך שהאוטובוסים יוטענו בחניון בצורה חכמה וכל המערכת תנוהל כך שצריכת החשמל של האוטובוסים תהיה מיטבית תוך עמידה בדרישות התפעוליות של אשכולות התחבורה. זה מצריך מומחיות משמעותיות. תאר לך מצב שכל האוטובוסים בישראל צריכים להיות חשמליים. איפה הם יטעינו את הסוללות שלהם? איך הם יצרכו את החשמל? איך ננצל טוב יותר את זמן החניה שלהם? איך ננצל את ההבדלים בתעריפי החשמל? וכן הלאה.
"בנוסף ליכולות הקיימות בקבוצה, בר עקיבא מספקת לנו את היכולת  להפוך ל-One Stop Shop בכל הקשור לשירותי התכנון לתעשייה וכן תכנון החשמל עבור פרויקטים אזרחיים".
חשמול האוטובוסים הוא תהליך שהתחיל בכלל?
"כמו שיש היום מכוניות חשמליות פרטיות בכבישים, כך כבר היום יש בישראל אוטובוסים חשמליים. תהליך המעבר לאוטובוסים חשמליים  כבר החל  ואנו בהתחלה של מהפכה  בתחום. ואנחנו רוצים להיות שם ולכן אנו עושים מספר מהלכים, רכישתה של בר עקיבא היא אחד מהמהלכים הללו. וזו לא תהיה הרכישה האחרונה שלנו".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לא הבהתי מה מצחיק בשם? (ל"ת)
    לא מצחיק 10/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    חברת הנדסה בלי זרוע חשמל היא גידם (ל"ת)
    איתן 09/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    לודן נכנסת לתחום תכנון החשמל עם רכישה אסטרטגית
    הכותרת לא מדוייקת 09/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נא לשנות את הכותרת בבקשה
    סגור