השוק

רשות שדות התעופה קפאה: "היקף הפעילות צנח ב-98%"

אובדן ההכנסות גרם לרשות להפסדים של 1.5 מיליארד שקל. הפעילות היחידה שנותרה בנתב"ג היא של שלוש חברות בינלאומיות בלבד: יונייטד, אתיופיאן ואירופלוט. ברש"ת מזהירים: "נבצע החלטות דרמטיות"
בועז גולדברג | 
רשות שדות התעופה בישראל בצניחה
ידענו שזה יגיע, ועכשיו מדובר בנתון רשמי: רשות שדות התעופה דיווחה כי היקף הפעילות שלה צנח ב-98%, וכי אובדן ההכנסות גרם להפסדים של 1.5 מיליארד שקל. מאז החל המשבר, במחצית פברואר ועד סוף חודש מרץ, בוטלו 7,860 טיסות (כולל פשיטת הרגל של חברת אטלס הטורקית). נרשמה ירידה של כ-1.6 מיליון נוסעים, והתפוסה במטוסים ירדה מכ-80% ל-10%. הפעילות היחידה שנותרה בנתב"ג היא של שלוש חברות בינלאומיות בלבד: יונייטד, אתיופיאן ואירופלוט.
ישראייר היא חברת התעופה היחידה שגם מפעילה שלוש טיסות יומיות לאילת. מעבר לפעילות של שלוש החברות הללו מתקיימות טיסות חילוץ, בעיקר של ישראייר, אשר השבוע הוציאה טיסות ליעדים שונים באירופה. 
"הכנסות הרשות מהזכיינים ומשירותי התעופה ירדו לכמעט אפס", מסרו מרשות שדות התעופה. "אובדן ההכנסות הישירות של רש"ת הן למעלה מ-500 מיליון שקל מפעילות הזכיינים, וכן נפגעו ההכנסות העקיפות של רש"ת בכ-1.5 מיליארד שקל. לאור זאת, לא נותרה ברירה להנהלה ולנציגות העובדים אלא לבצע החלטות דרמטיות בהפעלת שדות התעופה ובצמצום כוח האדם".
מתברר שברש"ת כבר עובדים על תוכנית התייעלות הכוללת הוצאה של 600 עובדים נוספים לחל"ת. עובדים אלה יצטרפו ל-2,000 עובדים שכבר הוצאו לחל"ת, רובם עובדים קבועים. המטרה: לשמור על היכולת להתאושש לאחר המשבר ושמירה על נתיבי טיסה פתוחים ואפשרות לנחיתת מטוסי מטען בנתב"ג. התוכנית אמורה להיות בתקוף עד סוף יוני 2020.
מהלך אחר כולל קיצוץ רוחבי בשכר לעובדי היום המוגדרים כחיוניים למערכת, ואלה מתוכננים לשוב לעבודה ב-19 באפריל - קיצוץ שנע בין 10% ל-15%. בנוסף, העובדים יאריכו את החופשה שלהם עד ה-30 ביוני 2020 על חשבון העובד.
גם בשכר הבכירים מובטח קיצוץ, אלא שהיקפו לא צוין (בפעימה הקודמת דובר על קיצוץ של 10%). עובדים שצפויים לצאת לפנסיה יוצאו לפנסיה מוקדמת, ועובדי משמרות יקוצצו להיקף של 9 משמרות בחודש. מעבר לכך, שעות הפעילות בשדה תעופה רמון יצומצמו, זאת מעבר לסגירתו בלילה. בשלב זה משרת השדה ברמון טיסות ספורות בלבד מדי יום. גם שדות התעופה בראש פינה, חיפה והרצליה יצמצמו פעילות כתוצאה מסגירת השמיים לתעופה כללית (אימונים, הדרכה וכדומה), וכל הפרויקטים התשתיתיים שהחלו בכל מתקני רשות שדות התעופה - ייעצרו.
הרשות מממנת את עצמה 
רשות שדות התעופה בישראל הוקמה בשנת 1977 כתאגיד סטטוטורי מכוח חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז, 1977, כרשות המופקדת על תפעולם של שדות התעופה האזרחיים בישראל. מקום מושבה הוא בנמל התעופה בן-גוריון. 
הרשות עצמאית מבחינה תקציבית, כלומר היא מממנת את עצמה מבלי להיסמך על תקציב המדינה. הכנסותיה מגיעות מאגרות שמשלמים הנוסעים לחו"ל וחברות התעופה, לצד ההכנסות משטחי המסחר בטרמינלים. אגרות אלה עלו בשנים האחרונות. כך למשל, אגרת הנוסע היוצא, שאותה משלם כל אדם שיוצא מישראל לחו"ל בכלי טיס, הייתה 13 דולר בשנת 2008, לעומת 26.82 דולר בשנת 2014. האגרות במעברי הגבול טאבה (למצרים) ונהר הירדן (לירדן) עלו למחיר של מעל 100 שקלים.
בסך הכול הסתכמו ההכנסות מאגרות נוסע בשנת 2014 ב–409 מיליון שקל. כ–80% מההכנסות של המסחר בנתב"ג מקורן במסחר קמעוני, הכולל את חנויות הדיוטי פרי, חניה, מסעדות, חדרי אח"מים ודוכני המרת מטבע. היתר מגיע ממסחר שאינו קמעוני, כמו חוזי תדלוק למטוסים, מזון למטוסים, חברות שירותי קרקע, פרסום ומסופי מטען.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה