השוק
מלחמת המוניות בישראל: יאנגו דורשת להכריז על גט כמונופול
לפי הנתונים שמציגה יאנגו, גט שולטת ביותר מ-70% מהשוק, נתון המבוסס על בדיקה של רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת עסקת הרכישה הכושלת של פנגו. יאנגו טוענת שגט מנצלת את העוצמה השוקית הזו באופן שיטתי, תוך הכתבת כללי המשחק לכלל השחקנים
חברת יאנגו, המפעילה ישומון להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות מוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
עיקר הפגיעה בתחרות, כך נטען בפנייה, נרשמת בצד הנהגים. לטענת יאנגו, התפתחה בקרב נהגי מוניות תלות משמעותית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, ולעיתים אף בלעדי. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
לטענת יאנגו, התוצאה היא אפקט ריכוזי של נהגים בפלטפורמה אחת מה שמאריך את זמני ההמתנה אצל מתחרים, גורם לצרכנים לחזור לגט ומחזק עוד יותר את הדומיננטיות שלה. כך נוצר מעגל שבו הנהגים חוששים לנטוש את הפלטפורמה הדומיננטית והנוסעים כמעט ואינם נחשפים לחלופות.
הפנייה מתייחסת גם לזכייתה של גט במכרז להפעלת מערך המוניות בנמל התעופה בן גוריון. לטענת יאנגו, השליטה בנתבג מחזקת את כוחה של גט, שכן נהגים המעוניינים לאסוף נוסעים מהשדה נדרשים להצטרף לפלטפורמה שלה, ולעיתים גם למסלולי תשלום יקרים יותר כדי ליהנות מקדימות. בכך, נטען, גט נהנית ממאפיינים המזכירים מעסיק בפועל, מבלי לשאת בחובות הנלוות ליחסי עבודה מוסדרים.
בנוסף מציינת יאנגו כי גט חתמה לאורך השנים על הסכמים בלעדיים עם גופים ציבוריים, חברות ממשלתיות וארגונים עסקיים גדולים, ובהם בנקים וחברות ביטוח. לפי הטענה, הסכמים אלה מחייבים את העובדים לבצע נסיעות אך ורק באמצעות גט, וחוסמים בפני מתחרים נתח פעילות משמעותי בשוק המוסדי.
לפנייה צורפו תצהירים של נהגי מוניות, המתארים לדבריהם מנגנונים של תמרוץ וסנקציות המעודדים עבודה כמעט בלעדית עם גט. אחד הנהגים טען כי לאחר שבחר לצמצם פעילות במסלול הנסיעות העסקיות, נפגעה קדימותו לקבלת נסיעות אחרות, ובהמשך אף נחסם מהמערכת. נהג אחר העיד כי הובהר לו שככל שיקבל יותר נסיעות דרך גט, כך תינתן לו עדיפות בנסיעות עתידיות.
יאנגו אינה מסתפקת בדרישה להכריז על גט כמונופול, אלא מבקשת מרשות התחרות לראות בשוק המוניות הדיגיטליות תשתית חיונית. בהתאם לכך, החברה דורשת לבחון הטלת מגבלות על חוזי בלעדיות, חובת תנאי התקשרות שוויוניים ואף אפשרות להפרדה מבנית בין פעילות גט במגזר העסקי והמוסדי לבין פעילותה מול לקוחות פרטיים.
עוד ב-
ברשות התחרות צפוי תהליך ארוך, הכולל בחינה מעמיקה, שימועים וייתכן שגם מאבק משפטי. אם תתקבל החלטה להכריז על גט כמונופול, הכלים שברשות עשויים לנקוט, הוא בין השאר פיקוח על תעריפים לנהגים אם יוכח ניצול לרעה של כוח שוק. הפנייה מתמקדת במחירים ובתנאים שגט גובה מהנהגים ובאפקט הרשת שנוצר בשוק, סוגיה שקיבלה בשנים האחרונות משקל משמעותי יותר בהחלטות רשות התחרות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



