השוק

האם המניה הכי זולה בין ענקיות הטכנולוגיה עומדת להתפוצץ?

בזמן שאנבידיה, מיקרוסופט ומטא מקבלות את כל האהבה מוול סטריט, יש מניה אחת שנשארת מחוץ לאור הזרקורים, ולדעת לא מעט משקיעים מנוסים, זה בדיוק מה שהופך אותה להזדמנות. האם השוק יתעורר ויגלה את הפוטנציאל?
אלרואי אגם | 
וול סטריט (צילום shutterstock)
אלפבית (GOOGL), חברת האם של גוגל, פרסמה תוצאות חזקות שוב ושוב בשנה האחרונה, ועדיין, היא נסחרת כאילו היא בבעיה. בעיני רבים, ההסבר פשוט. החשש מפני העתיד של מנוע החיפוש המסורתי של גוגל בעידן הבינה המלאכותית גרם למשקיעים להתרחק.
החשד: האם ג’נרטיב AI יגרום לנו להפסיק "לחפש בגוגל"? התשובה, לפחות נכון לעכשיו, היא לא. הכנסות החיפוש ממשיכות לגדול, ודווקא המעבר ל-AI נותן לגוגל יתרון משמעותי מול מתחרות. למרות זאת, המניה של אלפבית נסחרת כיום בדיסקאונט של עשרות אחוזים לעומת שאר חברות "שבעת המופלאים".
אם ניקח את מכפיל הרווח העתידי, מדד מקובל להשוואת שווי חברות נראה שמיקרוסופט, אפל, אמזון ומטא נסחרות בממוצע לפי פי 31. גוגל? סביב פי 18 בלבד. מתחת לכולם, בפער ניכר. ולמרות שנכון לומר שחברות כמו אנבידיה מצדיקות פרמיה בזכות קצב צמיחה יוצא דופן, קשה להבין למה גוגל צריכה להיסחר כמו חברה עם בעיות מבניות.
הנתונים פשוטים. ברבעון הראשון של 2025, הצמיחה בהכנסות של אלפבית הייתה מהגבוהות בקבוצה, והיא דורגה שנייה גם בגידול ברווח למניה. זאת אומרת, החברה לא רק שומרת על היקפי הכנסה מרשימים, אלא גם שומרת על יעילות תפעולית. ועדיין, השוק לא מתמחר אותה בהתאם. הסיבה? כנראה חשש מהלא נודע.
אבל מה יקרה אם החשש הזה יתפוגג?
אם גוגל תיסחר במכפיל ממוצע כמו שאר חברות הענק, כלומר סביב פי 31 - מחיר המניה שלה יזנק ב-68% מהמחיר הנוכחי, עוד לפני שמכניסים למשוואה צמיחה עתידית. מדובר באפסייד מהותי, שמשקף בעיקר תיקון של תמחור, לא אפילו התקדמות עסקית יוצאת דופן.
כמובן, פער התמחור החד הזה בין גוגל למתחרותיה לא נוצר בחלל ריק, והוא משקף סיכונים אמיתיים שהשוק לוקח בחשבון. בראש ובראשונה, גוגל נמצאת תחת זכוכית מגדלת רגולטורית, עם חקירות אנטי-טראסט מתמשכות בארה"ב ובאירופה שמאיימות על המודלים העסקיים שלה. במקביל, האיום התחרותי מצד ה-AI, גם אם לא פגע בהכנסות בטווח הקצר, עדיין קיים: שינוי מהותי בהרגלי החיפוש של משתמשים לטובת תשובות ישירות ממודלי שפה עלול לאתגר את מודל הפרסום שלה בעתיד. השאלה המרכזית שהמשקיעים שואלים היא האם הדיסקאונט העמוק במניה כבר מגלם באופן מלא את הסיכונים הללו, או שהם עדיין מהווים איום משמעותי.
וכאן חשוב להבין את מה שהשוק לפעמים שוכח. גוגל עדיין יושבת על אחת הפלטפורמות החזקות בעולם, עם שליטה בשוק החיפוש, YouTube, אנדרואיד, כרום, ג'ימייל וענן שצומח בקצב דו-ספרתי. בנוסף, היא בין היחידות שמשקיעות מאות מיליארדים בתשתיות AI משלה ולא רק מפתחת מודלים, אלא גם שולטת בנקודת הממשק עם המשתמש.
בשבועות האחרונים גוגל החלה להרחיב את הצגת התשובות הגנרטיביות במנוע החיפוש שלה, והתגובות הראשוניות דווקא חיוביות. המשתמשים מקבלים תשובה ישירה, אבל גם רואים את מקורות המידע ויכולים להקליק. זהו איזון חכם בין חוויית משתמש חדשה לבין שמירה על המודל הכלכלי של פרסום.
האם זה יספיק כדי לשכנע את וול סטריט?
לא בטוח שזה יקרה מחר בבוקר. אבל לאורך שנתיים, סביר להניח שהפער בתמחור בין אלפבית לשאר ענקיות הטכנולוגיה לא יוכל להחזיק מעמד. השוק אולי איטי להכיר בפוטנציאל של גוגל, אבל הוא בדרך כלל מתעורר בסוף.
ומה זה אומר למשקיע הישראלי? שגוגל היא אולי אחת ההזדמנויות הגדולות שנותרו כרגע בשוק האמריקאי במיוחד עבור מי שמאמין שהצמיחה תחזור לדבר, גם כשכולם מביטים על הכוכבים החדשים של ה-AI. לפעמים, דווקא המניה שלא מדברים עליה - היא זו שתצעק הכי חזק בעוד שנתיים.

הכתבה אינה מהווה המלצה להשקעה. 
 
אלרואי אגם: חוקר ואסטרטג השקעות המשלב מומחיות בשוק ההון, הייטק ועולם הקריפטו. מספק ניתוחים ותובנות לאיתור הזדמנויות השקעה בנכסים מסורתיים ודיגיטליים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה