השוק

בית ההשקעות IBI: הורדת ריבית רק אחרי ירידה בפרמיית הסיכון של ישראל

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך שהריבית תישאר עוד זמן לא קצר ברמה הגבוהה בה היא נמצאת היום; גוזלן מעריך שהתנאים להורדת ריבית יגיעו רק אחרי התנהגות פיסקלית אחראית וירידה בפרמיית הסיכון של ישראל
ניצן כהן |  1
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות, shutterstock)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מעריך כי הריבית בישראל תישאר ללא שינוי עוד זמן לא קצר כשהתנאים להורדת ריבית יתקיימו רק אם הממשלה תתחיל להתנהג באחריות פיסקלית שתביא לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל ואולי אף לירידה בלחצים האינפלציוניים.
"בתנאים הנוכחיים, הריבית תישאר ללא שינוי עוד תקופה ארוכה. ההערכה הזו שכאמור קיבלה חיזוק משמעותי מההתבטאויות של הנגיד והמשנה לנגיד לאחר פרסום ההודעה אתמול על גובה הריבית. שכן, בכדי שהמדיניות המוניטארית המקומית תיישר קו עם הצפי להפחתת ריבית בארה"ב ובאירופה יידרשו בראש ובראשונה שיפור בפרמיית הסיכון של המשק, כולל התנהלות פיסקאלית אחראית יותר, וזאת במקביל לסימנים להתמתנות מחודשת באינפלציה
"מכיוון שהתמהיל הנוכחי כולל פרמיית סיכון גבוהה, העדר משמעת פיסקאלית ועלייה מחודשת בסביבת האינפלציה אל מעבר לגבול העליון של היעד, הרי שהוא מרחיק את מועד הפחתת הריבית, וכל עוד לא חל בו שיפור יש לצפות ליציבות ממושכת בריבית ברמתה הנוכחית" כותב גוזלן ללקוחות IBI.
גוזלן אומר עוד "כצפוי, הועדה המוניטארית הותירה את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%, בפעם החמישית ברציפות. ההכוונה העתידית נותרה אף היא ללא שינוי, והיא כוללת הערכה כי תוואי הריבית ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה אל היעד, ליציבות בשווקים הפיננסים לפעילות הכלכלית ולמדיניות הפיסקאלית.
"למרות זאת, ההודעה לוותה בטון "ניצי" יחסית על רקע העלייה בפרמיית הסיכון של המשק והעלייה בסביבת האינפלציה. השינוי העיקרי בהודעה ביחס להחלטות הקודמות בהן נותרה הריבית ללא שינוי הוא בדגש ששמה הועדה על ההשפעות השליליות של הימשכות המלחמה. הדגש הושם בעיקר על העלייה בפרמיית הסיכון של המשק, על הפגיעה בפעילות ובפרט בצד ההיצע, כאשר גורמים אלו לצד ההתנהלות הפיסקאלית הבעייתית של הממשלה מקרינים לשלילה גם על סביבת האינפלציה (כלומר בכיוון עלייה).
"בהמשך להודעת הריבית, ההתבטאויות של הנגיד והמשנה לנגיד היו ברורות ו"ניציות" יותר מאשר ההודעה, ולמעשה כיוונו לכך שהפחתת הריבית עשויה להידחות באופן משמעותי אל תוך 2025" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תפסיקו לפנטז-עם הממשלה הזו יש רק העלאות רבית.. (ל"ת)
    שבן 08/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור