השוק

הכלכלה הישראלית ממשיכה להידרדר: ירידה חדה במדד מנהלי הרכש

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים מצביע על הידרדרות מהירה של הכלכלה הישראלית, הידרדרות שבאה לידי ביטוי גם בנתונים הרשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובנק ישראל; מדד מנהלי הרכש ירד בשיעור חד בחודש יולי
ניצן כהן |  2
כלכלה (צילום shutterstock)
מדד מנהלי הרכש לחודש יולי ירד בחדות ב-4.7 נקודות לרמה של 47.4. רמת המדד עברה להצביע על התכווצות בפעילות. רכיבי המדד העיקריים ירדו החודש בחדות. רכיב תפוקות הייצור ירד ב-8.3 נקודות, רכיב ההזמנות המקומיות ירד ב-6.0 נקודות, רכיב ההזמנות ליצוא ירד ב-4.3 נקודות. ורכיב התעסוקה ירד ב-2.6 נקודות.
עכשיו נסביר את הדברים. מדד מנהלי הרכש הוא אחד האינדיקטורים שמצביעים על כיוון של כלכלה. בארה"ב המדד הזה נערך על ידי JP מורגן ובישראל נערך המדד הזה על ידי בנק הפועלים. המדד הזה הוא למעשה בחינה של פעילות מנהלי הרכש בחברות הגדולות וכשהמדד הזה נמוך משמעותו שמנהלי הרכש מצמצמים רכישות ולהפיך.
אם כן, מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, עבר גם הוא להצביע על התכווצות וירד החודש לרמה של 49.7 נקודות מ-50.8 נקודות בחודש הקודם. בארה"ב מדד ה-ISM ירד החודש לרמה של 46.8 נקודות מ-48.5 נקודות. מדד מנהלי הרכש בגוש האירו נותר ללא שינוי על רמה של 45.8 נקודות, ומדד מנהלי הרכש בסין (Caixin) ירד לרמה של 49.8 נקודות מ-51.8 נקודות.
מבנק הפועלים נמסר כי : "מדד מנהלי הרכש ירד החודש בחדות והוא מצביע על התכווצות בפעילות. רכיב ההזמנות ליצוא רשם החודש ירידה חדה, והוא מצביע על התכווצות. ההזמנות המקומיות ירדו אף הן, אם כי הן עדיין מעל רף ה-50 נקודות. הפגיעה בהזמנות עשויה להיות מוסברת במגמה של האטה בכלכלה העולמית, שבאה לידי ביטוי גם במדדי מנהלי הרכש בעולם.
"נתוני הצמיחה לרבעון השני של 2024 הצביעו על צמיחה נמוכה של 1.2% בחישוב שנתי וירידה של 1.9% בתוצר המגזר העסקי. רמת התוצר נותרה נמוכה מרמת התוצר טרם המלחמה. היצוא התעשייתי בחודש יולי עלה ב-8.5%, אך נותר נמוך מרמת היצוא טרם המלחמה. המשק מתקשה לחזור לרמת הפעילות של טרום המלחמה, זאת נוכח מגבלות על צד ההיצע, כמו היעדר עובדים פלשתינים, וייצור מוגבל באזור הצפון".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ותודה למר כלכלה, אדון מחריביהו וממשלת האפסים שלו (ל"ת)
    יובי 08/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    יהוה חזק מהכל (ל"ת)
    אל תעירו את שמוקריץ 08/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור