השוק

הבנקים העמידו משכנתאות בהיקף של 9 מיליארד שקל ביולי

חודש שלישי ברציפות ששוק המשכנתאות מתאושש; מנתונים של בנק ישראל עולה שהיקף המשכנתאות ביולי זינק לכ-9 מיליארד שקל אחרי חודשיים בהם הוא היה נמוך במעט מ-8 מיליארד שקל
ניצן כהן | 
בנקים-אילוסטרציה (צילום Magma Images, shutterstock)
שוק הנדל"ן מתחיל להתאושש ומנתונים של בנק ישראל עולה כי בחודש יולי  העמידה המערכת הבנקאית משכנתאות בהיקף כספי כולל של כ-9 מיליארד שקל וזאת אחרי כ-8 מיליארד שקל ביוני ובכ-7.7 מיליארד שקל במאי.
העלייה בהיקף ביצועי המשכנתאות מתכתבת היטב עם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וטוב מכך, עם נתוני הכלכלן הראשי באוצר, נתונים שנסמכים על מסד הנתונים של מיסוי המקרקעין. הנתונים מלמדים על התאוששות בביקושים שהיו בשפל בתחילת השנה.
נסביר כי מה שהביא להאטה בשוק הנדל"ן היה המהלך של בנק ישראל להעלות את הריבית כדי להתמודד עם האינפלציה. שוק הנדל"ן הוא אחד השווקים הרגישים ביותר לריבית ומכאן שהשוק ספג האטה. המלחמה שבאה בסוף השנה שעברה רוקנה את אתרי הבניה מידיים עובדות וגרמה לכך שלקוחות עצרו את הביקושים, אבל זה היה חודשים בודדים בלבד.
כדי שנבין את התהליך הזה הרי שבנקודת השיא של 2021 העמידה המערכת הבנקאית 13 מיליארד שקל משכנתאות והממוצע היה של 10 מיליארד שקל מידי חודש. כעת, היקף ביצועי המשכנתאות חוזר לעלות לממוצע של הביקושים/ ביצועים של לפני המלחמה.
התשובה לשאלה, כיצד הביקושים חוזרים לרמה הממוצעת הגבוהה של לפני העלאות הריבית, כעת כשהריבית עדיין גבוהה, הרי נעוצה במלחמה שהביאה את מי שרצה לרכוש דירה למגורים לדחות את הרכישה עד שהמצב יתבהר, כמה שאפשר בנתונים האלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה