השוק

תשואות האג"ח מחפשות שיווי משקל חדש | כל הפרטים על שוק האג"ח

תשואות האג"ח האמריקאיות נושקות ל-4.5% וזה גורם ללא מעט בלגן בשווקים; הסיבות לעליית התשואות רבות ומגוונות אבל החוט המקשר בין כולן - חוסר הוודאות בשווקים, העימות הלא מוצלח של ביידן, הבחירות בצרפת וכמובן המזרח התיכון
ניצן כהן |  1
דולר (צילום shutterstock, flickr/ Dan Nelson)
תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים שנחשבות לסמן המרכזי בשווקים, עולות ונושקות ל-4.5%. תשואות ברמה הזו הן משקולת משמעותית על הכלכלה המערבית שלא לדבר על השווקים הפיננסיים. החדשות הפחות טובות הן שלא נראה שהתשואות עושות קולות של ירידה, החדשות הטובות יותר נמצאות בנקודה בה ממשלות המערב מבינות שהן צריכות לפעול - ומהר.
באופן עקרוני מה שנתן את הסימן לעליית התשואות היה העימות הלא מוצלח של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן מול טראמפ שחוזר לאיים על הסדר העולמי שבלאו הכי נמצא בנקודת שפל. אז אם ביידן היה אי של שפיות ואחריות, הרי שהעימות האחרון בין השניים עיער את הביטחון העצמי של המשקיעים.
נירה שמיר, הכלכלית הראשית של בנק דיסקונט אמרה בתחילת השבוע כי השווקים ממשיכים לצפות לשתי הפחתות ריבית השנה ל-4.9% בסוף השנה, בדומה, לצפי בשבוע הקודם. "למרות התגברות המתח הפוליטי, בארה"ב ובעולם, לא נרשם מעבר לנכסים בטוחים, והתשואות של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עלו ב-14 נ"ב במהלך השבוע, מתוכן 11 נ"ב ביום שישי.
"העליה החדה נתמכה בתוצאות העימות בארה"ב, שמגבירות את סיכוייו של טראמפ לזכות בבחירות, וכתוצאה, עולה הסיכון האינפלציוני. במקביל, פירסמה קרן המטבע תחזית לארה"ב, בה קראה לפעול לצמצום החוב הממשלתי שנמצא במסלול שיפגע ביציבותו, כאשר עד כה התעלמו השווקים מהסיכון לאג"ח הממשלתי בעקבות הגידול בחוב.
"תשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלו במרבית המדינות המפותחות, על רקע הפתעות מעלה בנתוני האינפלציה של קנדה ואוסטרליה, הפתעות שהוכיחו שהאינפלציה אינה נמצאת במסלול חד כיווני כלפי מטה. תשואת אג"ח ממשלת גרמניה ל-10 שנים עלתה ב-8 נ"ב והמרווח בין האג"ח הצרפתי לאג"ח הגרמני ל-10 שנים המשיך להיפתח והגיע ל-92 נ"ב, לאור החשש מתוצאות הבחירות בצרפת".
באשר לאג"ח הממשלתי הישראלי, כתבה שמיר כי "בדומה למגמה הגלובלית, עלו, במהלך השבוע, התשואות השקליות ל-10 שנים ב-16 נ"ב, והפער מול ארה"ב נותר ברמה של 67 נ"ב. מנגד, התשואות לשנתיים עלו ב-3 נ"ב בלבד, וכתוצאה עלה שיפוע העקום ל-70 נ"ב, לעומת 62 נ"ב בסוף מאי, 45 נ"ב בסוף 2023 ושיפוע שלילי של כ-10 נ"ב ערב המלחמה. נציין, כי, שיפוע זה הינו חריג בהשוואה למדינות המפותחות, בהן השיפוע הינו שלילי (סביב 35- בארה"ב ובגרמניה), ונגזר מפרמיית סיכון גבוהה, לצד תוואי הפחתת ריבית עתידי שונה.
"במקביל, על רקע העליה בפרמיית הסיכון של מדינת ישראל, רואים לאחרונה עליה חדה במרווח של אג"ח ממשלת ישראל (ל-9 שנים) שנסחרת בדולרים מול האג"ח האמריקאי, לרמת שיא של 168 נ"ב, גבוהה אף מזו שנרשמה באפריל, בעת המתקפה האיראנית (162 נ"ב).
"אנו מוסיפים להעריך, שבנק ישראל יבחר שלא להפחית השנה ריבית, לנוכח האינפלציה, המדיניות הפיסקאלית ופרמיית הסיכון של מדינת ישראל. זאת, בניגוד לשוק החוזים שמגלם קרוב להורדת ריבית אחת עד סוף השנה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה בן אדם פשוט אמור להבין מהכתבה הזו
    ד"ר כץ 07/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה גרועה. ראוי היה להבהיר מה פרוש המונחים ומה המשמעויות. ספק אם הכתב(ת) מבינים מה ציטטו.
    סגור