השוק

בנק ירושלים מכר תיק אשראי מסחרי למוסדיים | כל הפרטים

בנק ירושלים חתם היום על צעד מעניין במסגרתו מכר 90% מתיק אשראי מסחרי שלו למוסדיים; הבנק יותיר לעצמו 10% מהתיק; הבנק יכיר ברווח מהמכירה כבר ברבעון השני של השנה
ניצן כהן |  1
יאיר קפלן (צילום יוסי צבקר, יחצ בנק ירושלים)
בנק ירושלים יצא היום בעסקה מעניינת במסגרתה הוא מוכר 90% מתיק אשראי מסחרי שלו למוסדיים. הבנק למעשה מוכר למוסדיים תיק אשראי מסחרי שלו שמסתכם ב-296 מיליון שקל. הבנק מותיר לעצמו 10% מהתיק שהם 29.6 מיליון שקל. הבנק יכיר ברווח של 13.5 מיליון שקל כבר ברבעון השני של השנה.
המהלך של בנק ירושלים מעניין מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא למעשה שהבנק מוכר תיק אשראי מסחרי שלו (90%) וגוזר את הרווח כאן ועכשיו כשהסיכון מתגלגל למוסדיים. המהלך הזה גם מפנה כסף לבנק ירושלים לגלגל אשראי חדש, בתנאים טובים יותר (עבור הבנק) וכן הלאה. וכך למעשה בנק ירושלים מוכר אשראי ומגלגל אותו הלאה, מהלך מעניין.
בתחילת החודש בנק ירושלים חתם על עסקה מעניינת עם מגדל (חברת הביטוח מגדל) במסגרתו הבנק וחברת הביטוח יעמידו משכנתאות בהיקף כספי של 1.8 מיליארד שקל כשבנק ירושלים  יעמיד 10% מהסכום ואילו מגדל תעמיד את 90%  הנותרים.
אז כפי שנראה בנק ירושלים פותח לעצמו נתיב מעניין במסגרתו הוא מציב את היכולות השיווקיות שלו, החיתומיות שלו, השירותיות שלו וכן הלאה ומביא סכום קטן לעסקה, כדי בכל זאת להרוויח גם ממנה ואז הוא למעשה מתפעל תיק אשראי כשאת הכסף מעמידים הגופים המוסדיים.
אם כן, מה קיבלנו? קיבלנו בנק עם כל היכולות שלו אבל עם מגבלות הוניות אז הוא לוקח כיוון עסקי מעניין של מכירת שירותי תפעול ושיווק בתמורה לעמלות (ורווחים ממימוש התיק) כך למעשה הוא מקטין את הסיכון לבנק ועדיין  גוזר סוג של רווחיות.
באשר למוסדיים.  הם  ממשיכים לספוג לא מעט כסף מידי חודש (הכלכלה הישראלית, נזכיר בתעסוקה מלאה), כסף שצריך למצוא לא פיתרון ואחד האפיקים המעניינים האלה הם רכישת תיק אשראי מסחרי שמאופיין בריביות גבוהות (יותר משוק האג"ח) ובטווחים קצרים. אם מכניסים למשוואה את הסיטואציה שבנק חיתם את האשראי הזה והוא גם מתפעל אותו, הרי שמדובר בעסקה מעניינת לא פחות למוסדיים. וזה הופך את כל העסק למעניין.
משה עומר, משנה בכיר למנכ"ל, מנהל חטיבה פיננסית ואסטרטגיה של בנק ירושלים מסר:  "כחלק מאסטרטגיית ניהול ההון שלו, בנק ירושלים פועל בשנים האחרונות לפתח באופן מתמיד תשתיות להעברת סיכון אשראי ולפינוי הון. מכר תיקי משכנתאות לגופים מוסדיים מאפשר לנו להרחיב את הפעילות העסקית של הבנק, ולהמשיך לספק פתרונות מימון ייחודיים ללקוחות כל הבנקים בכל מגזרי האוכלוסייה.
חברת מנורה הינה שותף ותיק של הבנק בפעילויות האשראי שלו, ואני מברך על ההזדמנות להרחיב את שיתוף הפעולה עם צוות ההשקעות של מנורה בעסקה ראשונה מסוגה בשוק המוסדי".
ניר מורוז, משנה למנכ״ל מנורה מבטחים ומנהל אגף השקעות מסר: "כחלק מהרחבת הפעילות בתחום האשראי הלא סחיר בקבוצת מנורה אנו פועלים להרחיב את טווח הפעילויות וסוגי העסקאות בהן אנו משקיעים.
אנחנו מברכים על השלמת העסקה, אשר צפויה להניב לעמיתים תשואה עודפת על בסיס תיק הלוואות מגובות בטוחה, בפיזור רחב במסגרת הפעילות הענפה מול גופים בנקאיים אנו שמחים על הרחבת הפעילות מול בנק ירושלים ומאמינים שהעסקה תוכל לשמש כבסיס לפעילות עתידית נוספת".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סב פריים במיטבו
    ג'סי 06/2024/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הון של בנק צריך לעמוד כנגד הפעילות. אם בנק פועל ע"י הון של בנק אחר זה מוציא אותו מההגדרות ומאמות המידה של חוקי באזל 3
    סגור