השוק
שר האוצר עולה להתקפה: "הבנקים צריכים לשלם מס כפול ושייקחו סיכונים"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אומר בראיון ל-ice שהמערכת הבנקאית הייתה צריכה לשלם "מס מלחמה" כפול ממה שהיא משלמת: "תראה את הרווחים שלהם ואת הדיווידנדים שלהם. הם צריכים להיות יותר מתחת לאלונקה, מצפה מהם לא לחנוק את הכלכלה ולהקל בחיתום ולקחת יותר סיכונים עכשיו בתחום האשראי" | ריאיון
כמעט 8 חודשים מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, הכלכלה הישראלית מראה סימני התאוששות מרשימים, כשדי להציץ בדו"חות הכספיים של חברות כמו עזריאלי, קניוני עופר וביג כדי לקבל תמונת מצב על הצריכה הפרטית בישראל שמתאוששת מהר מהצפוי.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מנסה להרגיע ואומר שבקצב הזה של הדברים, הגירעון יתכנס לתחזיות האוצר, אבל הוא עדיין חושב שהבנקים היו ויהיו צריכים 'להיכנס תחת האלונקה' יותר ממה שעשו עד עכשיו, בייחוד לאור כך שבנק ישראל לקח על עצמו לספק להם מטריה בתחילת המלחמה. בריאיון ל-ice, פורש שר האוצר את משנתו על המצב הכלכלי במשק, על תפקיד הבנקים בכלכלה הישראלית, ומציג תמונת מצב אופטימית בסיטואציה קשה ומאתגרת למשק הישראלי.
אחד הנושאים השנויים במחלוקת עם השר נסובה סביב היטל המלחמה שהטיל על 5 חברות בישראל - הבנקים. כאן צריך לזכור שהמערכת הבנקאית פרסמה את הדוחות הכספיים שלה כך שניתן לבחון את השפעות המלחמה עליה, רבעון שני ברציפות.
הטלת מס מיוחד על הבנקים, אתה מרוצה ממנו עד עכשיו?
"לא. אני ממש לא מרוצה ממנו. הם היו צריכים לשלם היטל כפול ממה שהם משלמים. ראינו את הרווחים שלהם והם יכלו לקחת חלק גדול יותר בנטל. זו טיפה בים הרווחים שלהם ואנחנו רואים את הדוחות שלהם. לא יכול להיות שבנקים ישלמו היטל מלחמה של 2.5 מיליארד שקל, הם צריכים לשלם כפול".
"לא. אני ממש לא מרוצה ממנו. הם היו צריכים לשלם היטל כפול ממה שהם משלמים. ראינו את הרווחים שלהם והם יכלו לקחת חלק גדול יותר בנטל. זו טיפה בים הרווחים שלהם ואנחנו רואים את הדוחות שלהם. לא יכול להיות שבנקים ישלמו היטל מלחמה של 2.5 מיליארד שקל, הם צריכים לשלם כפול".
אז מה קרה בדרך? למה לא להטיל עליהם כבר מס משולש או מרובע?
"אני חשבתי ועדיין חושב שהם צריכים לשלם כפול ממה שהם משלמים. תראה את הרווחים שלהם ואת הדיווידנדים שלהם. הם צריכים להיות יותר מתחת לאלונקה".
"אני חשבתי ועדיין חושב שהם צריכים לשלם כפול ממה שהם משלמים. תראה את הרווחים שלהם ואת הדיווידנדים שלהם. הם צריכים להיות יותר מתחת לאלונקה".
במצב כזה של חוסר ודאות, הם מקשיחים את החיתום כי אתה לא מספק להם ודאות, או אפילו סוג של ודאות.
"אנחנו נמצאים כרגע במלחמה, ובמלחמה אין ודאות. אני מצפה מהבנקים כרגע לשחרר אשראי למשקי הבית ולעסקים ולמעשה להקל בחיתום. הם יכולים לעשות את זה, אתה רואה שהם לא מגלגלים את הריבית הגבוהה ללקוחות, בטח לא כמו שהם עשו הפוך כשגלגלו את הריבית על ההלוואות ללקוחות. אז לפחות שייכנסו תחת האלונקה עם אשראי".
"אנחנו נמצאים כרגע במלחמה, ובמלחמה אין ודאות. אני מצפה מהבנקים כרגע לשחרר אשראי למשקי הבית ולעסקים ולמעשה להקל בחיתום. הם יכולים לעשות את זה, אתה רואה שהם לא מגלגלים את הריבית הגבוהה ללקוחות, בטח לא כמו שהם עשו הפוך כשגלגלו את הריבית על ההלוואות ללקוחות. אז לפחות שייכנסו תחת האלונקה עם אשראי".
זה סיכון שלא בטוח שבעלי המניות שלהם רוצים עכשיו או לא כמו שאתה רואה אותו.
"אני מצפה מהבנקים לקחת יותר בסיכונים עכשיו בתחום האשראי. אני מבין שצריך לאזן בין הסיכון ליציבות של המערכת אבל הבנקים יכולים בהחלט לקחת יותר סיכונים בלי לסכן את היציבות שלהם. הדוחות שלהם מולך ואני מצפה מהם לא לחנוק את הכלכלה ולהקל בחיתום".
"אני מצפה מהבנקים לקחת יותר בסיכונים עכשיו בתחום האשראי. אני מבין שצריך לאזן בין הסיכון ליציבות של המערכת אבל הבנקים יכולים בהחלט לקחת יותר סיכונים בלי לסכן את היציבות שלהם. הדוחות שלהם מולך ואני מצפה מהם לא לחנוק את הכלכלה ולהקל בחיתום".
הבנקים כן סייעו בסכומים לא מבוטלים. דחו הלוואות, ספגו ריבית וכן הלאה
"זה נכון אבל זו טיפה בים. אני חוזר ואומר שהם צריכים להיכנס תחת אלונקה הרבה יותר ממה שהם עושים היום".
"זה נכון אבל זו טיפה בים. אני חוזר ואומר שהם צריכים להיכנס תחת אלונקה הרבה יותר ממה שהם עושים היום".
בוא נדבר רגע על הגירעון, החלק שלכם בחוסר היציבות
"אני חוזר ואומר, אנחנו במלחמה וצריך כסף. זה נכון שהצעדים צריכים להיות מדודים ואחראיים ואני אומר לך שאנחנו העברנו תקציב אחראי. יש ביקורת ואני מבין אותה, אבל הביקורת על מה שקיבל ביטוי כ"כסף קואליציוני" הוא כסף קטן ביחס לכל מה שאנחנו עושים ועם כל מה שאנחנו מתמודדים איתו".
"אני חוזר ואומר, אנחנו במלחמה וצריך כסף. זה נכון שהצעדים צריכים להיות מדודים ואחראיים ואני אומר לך שאנחנו העברנו תקציב אחראי. יש ביקורת ואני מבין אותה, אבל הביקורת על מה שקיבל ביטוי כ"כסף קואליציוני" הוא כסף קטן ביחס לכל מה שאנחנו עושים ועם כל מה שאנחנו מתמודדים איתו".
בקצב הזה הגירעון יגיע למספרים לא קטנים
"אני לא מסכים. הנחת העבודה שלנו והיא מקבלת תוקף גם בביצועים של הכלכלה ברבעון הראשון של השנה היא שאנחנו נתכנס למספרים של ה-6.6% במעלה הדרך. יכול להיות שתהיה נקודה למעלה או נקודה למטה אבל המסגרת לא תיפרץ.
"אני לא מסכים. הנחת העבודה שלנו והיא מקבלת תוקף גם בביצועים של הכלכלה ברבעון הראשון של השנה היא שאנחנו נתכנס למספרים של ה-6.6% במעלה הדרך. יכול להיות שתהיה נקודה למעלה או נקודה למטה אבל המסגרת לא תיפרץ.
אנחנו מנהלים כלכלה אחראית בתקופת מלחמה ואתה רואה את כרטיסי האשראי ואתה רואה את הקניונים ואתה מבין שההתאוששות של הכלכלה היא מהירה וזה טוב, אז עם עוד כמה צעדים שנעשה בקרוב גם הגירעון יתכנס".
עוד ב-
כאן המקום לציין כי ההערכה הזו של שר האוצר (הנוגעת לגירעון) דומה להערכה של נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שאמר לאחרונה כי בהינתן ביצועי הכלכלה ברבעון הראשון של השנה (שהראתה על התאוששות ניכרת של הציבור הישראלי שחזר לקניונים, לצרוך וכן הלאה) הרי שניתן לצפות התכנסות של הגירעון למספרים של האוצר (6.6%) עד לסוף השנה. אבל יש כאן אי-ודאות גדולה מאוד סביב נושא המלחמה וההתפתחות שלה בעיקר בגבול הצפון.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(14):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
14.להוריד ריבית! ! ! חנקתם את המשפחות!תדרוש מהנגיד 06/2024/06הגב לתגובה זו0 0ריבית פגיעה מאוד לא שוויונית! מי שיש לו משכנתא משלם מאוד! מי שעשיר ואין לו משכנתא לא נכנס מתחת לאלונקה! לא ששוכר דירה לא נכנכס מתחת לאלוקנה! פגיעה מאוד לא שוויונית! לאפס את הריבית! כולם קונים בסופר. תעלו מע"מ אחרי שתורידו את הריבית. מע"מ הוא שוויוני. וגם הכסף הולך למדינה ולא לבנקיםסגור
-
13.אז הבנקים יעלו עמלותכמה טמטום בגולגולת 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0הרווח שלהם קשיח וכל פגיעה תמומן ע"י הציבורסגור
-
12.אין שר אוצרדני 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0הלוואי והיה. חוץ מבלאגן אחד גדול לא רואים תפקוד.סגור
-
11.לא מאמין לסמוטריץ לכלום. גם אם עושה משהו טוב מייד יהרוסשר הבושה 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0שר אוצר שהורס את כלכלת ישראל. אפילו האנגלית שלו יותר טובה מהבנתו בכלכלה.סגור
-
10.זה ההבדל בין פוליטקאי למקצועיהמומחה 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0פוליטיקה ומקצוע לא הולכים ביחד. לא מתאים להיות שר אוצר. במקום לחפש לייצר ולעודד עושה הפוך, צריך להוריד מיסים ולמצוא את האיזון בין מה שקרה ב 7.10 להמשך, נראה שלא מבין בכלכלה כלום.סגור
- טען עוד
-
9.סמרטוט נאלח (ל"ת)לס 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.גועל נפש! תתפטר, הרסת בידיים שלך מדינהאורן 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0הרסת בידיים שלך מדינה שלמה כלכלה במשטר דיקטטורי עכשיו אתה רותה להרוג בנקים. קח אחריות ולך הבייתה !!!! מייד!!!סגור
-
7.תרומהציוני 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0היי סמרטוטריץ' מין הראוי שתפסיק להיסתכל על הבנקים שהם גופים פרטיים ! תיסתכל על החרבים שלך איך הם "גונבים" את הכסף של אזרחי המדינה כמו הגברת סרוק השרה לעניני כולם ושום דבר ! כמו אדון שיקלי השר לעניני אויר ! אופיר סופר השר לעניני רוח ! והשרים וסרלואף, יואב בן צור שרק מוציאים אויר חם, בלה,בלה, בלה. אם תסגור את המישרדים שלהם יהיה כסף לעזור לידובי הצפון !סגור
-
6.תרומהציוני 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0היי סמרטוטריץ' החברים שלך הגב' סרוק וכל פורעי הגבעות היו צריכים לתרום יותר ! לבטל את משרדה המיותר של סרוק, המשרד המיותר של שיקלי,סגור
-
5.מילכודאיכפת 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0הראש של האוצר במילכוד הראש מפגיז ומכביר במיסים הראש יצר מצב בלתי אפשרי עכשיו הוא בועט ברגליו האחוריותסגור
-
4.הבנקים סגרו סניפים כמו פטריות אחרי מבול ולא נקנסוכלכלן ראשי 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0צריך לפרק לבנקים את הצורה ולהחיל הגבלות שכר גם במגזר הפרטיסגור
-
3.נראה את סמוטריץ גובה מס מהחמס ,ערבים וחרדיםילדי ישראל 06/2024/01הגב לתגובה זו0 0שר האוצר גיבור על חלשים .שודד הקופה עם חרדים בטלטנים . יזם מלחמה ללא תועלת ותכלית ומושך זמן עד לבחירות ב26 עם הנאשם בשוחדסגור
-
2.סמרטוט אומלל (ל"ת)לס 05/2024/31הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.תגיד לאשתך לקחת סיכונים !!!!!!!!! הזוי משיחי !!!!!!1 (ל"ת)יוסיפון 05/2024/31הגב לתגובה זו0 0סגור