השוק

חברת החשמל בדוחות מפתיעים: ייצור החשמל ירד - הרווחים זינקו

יצור החשמל של החברה ירד בשנת 2023 בכ-9% לעומת שנת 2022, בעיקר בשל מעבר ייצור חשמל לגורמים פרטיים ולכניסת אנרגיה ירוקה. השנה הסתיימה ברווח של כ-2.24 מיליארד שקל. מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל: "נתוני הדוחות הכספיים מדברים בעד עצמם"
מערכת ice |  1
דורון ארבלי (צילום אלבום פרטי, shutterstock)
חברת החשמל מפרסמת את הדוחות הכספיים לשנת 2023 שהסתיימה ברווח של כ-2.24 מיליארד שקל לעומת רווח של כ-1.77 מיליארד שקל בשנת 2022.
יצור החשמל של החברה ירד בשנת 2023 לעומת שנת 2022 בכ-9%. לדברי החברה, הקיטון נובע בעיקרו ממעבר ייצור חשמל לגורמים פרטיים ולכניסת אנרגיה ירוקה.
הכנסות החברה הסתכמו לסך של כ-24.7 מיליארד שקל בהשוואה לכ-23.1 מיליארד שקל בשנת 2022. גידול של כ-7% הנובע בעיקר בגין עליה בתעריף החשמל המקוזז חלקית בשל ירידה בכמות החשמל הנמכרת ע"י חברת החשמל.
 
עלות הפעלת מערכת החשמל בשנת 2023 הסתכמה לסך של כ-21 מיליארד שקל בהשוואה לכ-22.5 מיליארד שקל בשנת 2022, ירידה של כ-6% בסך של כ-1.5 מיליארד שקל, הנובעת מהירידה, כאמור, בכמות המיוצרת ומירידה בעלות צריכת הדלקים (אשר עיקרה בירידה במחירי הפחם העולמיים לאחר עליתם החדה במהלך שנת 2022 על רקע מלחמת רוסיה – אוקראינה), ומנגד מהעלייה בהיקף רכישות החשמל שנרכש מנגה ומיצרני חשמל מאנרגיה מתחדשת.
כחלק מיישום השינוי המבני והרפורמה במשק החשמל, בחודש דצמבר 2023 נחתם הסכם מכר בין החברה לחברת Ltd Energies Power Eshkol, למכירת אתר אשכול. העברת החזקה נקבעה ליום 3 ביוני 2024 בכפוף לקיום התנאים בהסכם המכר. התקבול העודף ממכירת תחנת אשכול מיועד, בין היתר, עפ"י החלטת רשות החשמל, להחזר כיסוי חובות של צרכנים כלפי חברת החשמל ומנהל המערכת בגין אי העלאת תעריפי חשמל לרמה הנדרשת בשנים האחרונות.
מלחמת חרבות ברזל משפיעה על החברה בתחומים רבים אשר טרם ניתן להעריך את השלכותיהן הסופיות על החברה. בעיקרן:
החברה נאלצה, עקב מחסור ממשי בכח אדם זמין ומקצועי אצל קבלנים, היעדר מומחים זרים ועוד, לדחות את מועדי ההפעלה המסחרית של פרויקט הסבת יחידות פחמיות לשימוש בגז טבעי ביחידה 1 באתר רוטנברג לחודש מאי 2024 של יחידה 70 במחז"מ אורות רבין שסונכרנה לרשת החשמל באוגוסט 2023 – ליולי 2024 וכן של יחידה 80 במחז"מ אורות רבין - למרץ,2025 וזאת על בסיס המידע הידוע כעת, ומושפע כל העת מהמצב הביטחוני ומחוסר הוודאות הנלווה אליו.
החברה נדרשה, על ידי גורמי המדינה, להצטייד במלאי חרום של סולר בעלות של מאות מיליוני שקל במטרה לשמור על רציפות תפקודית בשל היותה ספק שירות חיוני. החברה השהתה את הליכי הגביה (כולל ניתוק מחשמל) כלפי כלל הלקוחות החייבים. בעקבות כך לתאריך הדוחות הכספיים, חל גידול בחובות הלקוחות בסך של מאות מיליוני שקלים.
לאחר תאריך הדוחות על המצב הכספי בחודש פברואר 2024 חברת הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של המדינה ברמה אחת עם תחזית שלילית ואת דירוג החברה הותירה על כנו כאשר אופק הדירוג הורד לשלילי.
בחודש יוני 2023, גייסה החברה סך של כ-2.6 מיליארד שקל באמצעות הנפקת אג"ח סחירות מסדרה 34 וסדרה 35 על פי תשקיף מדף מיום 28 במאי 2021. בנוסף בחודש נובמבר 2023 גייסה החברה סך של כ- 3 מיליארד שקל באמצעות הרחבת אותן סדרות אג"ח סחירות מסדרה 34 ו-3.
דורון ארבלי, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל: "התוצאות השנתיות משקפות יכולת ניהול פיננסית גבוהה של הנהלת החברה לצד ניהול תפעולי, איכותי ומקצועי. חברת החשמל ממשיכה להוביל את משק האנרגיה תוך אחריות לאומית ויכולות ביצוע מרשימות גם בימי מלחמה אל מול האתגרים הרבים הניצבים בפניה בימי שגרה וחירום כאחד".
מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל: "נתוני הדוחות הכספיים מדברים בעד עצמם. חברת החשמל מגדילה בעקביות את היקף הפרויקטים בתחומי ההולכה, ההשנאה והרשת לטובת שיפור איכות אספקת החשמל וזמינותו. מדובר במגה פרויקטים הפרושים לאורכה ורוחבה של המדינה המהווים את הבסיס לפיתוח המשק וצמיחתו הכלכלית. מגמת העלייה העקבית בהשקעות לא נקטעה בעקבות פרוץ מלחמת ׳חרבות ברזל׳, אלא התעצמה, וכל זאת מבלי לפגוע במחויבות לאספקת חשמל סדירה ליישובי קו העימות בדרום ובצפון, ולמתקנים האסטרטגים הממוקמים באזורים אלו. רמת הביצוע ויעילותו מקבלים ביטוי בשורת הרווח של החברה, שכולו מושקע חזרה בפיתוח מערך החשמל ושיפורו למען כל תושבי המדינה״.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הרווח בכלל זה ממכירת תחנת כוח אשכול
    אין רווח 03/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם לא היו מוכרים אז?!
    סגור