השוק

תוכנית "חיסכון לכל ילד": זה המהלך הדרמטי שמתכנן משרד האוצר

משרד האוצר שוקל לבטל את אופציית הפקדת כספי "חיסכון לכל ילד" בבנקים, ובכך הורים יוכלו להפקיד את החיסכון רק בקופות גמל ובתי השקעות. חלופה נוספת שנבחנת היא פתיחת מסלול עם חיסכון אטרקטיבי יותר בבנקים
מערכת ice | 
חיסכון (צילום Pixabay)
תוכנית "חיסכון לכל ילד" אשר מעניקה לכל ילד עד גיל 18 סכום כסף בכל חודש, עשויה להיות מבוטלת אצל הבנקים, ולמעשה ההפקדה תתאפשר רק אצל קופות הגמל ובתי ההשקעות. המהלך נבחן על ידי משרד האוצר, בשיתוף פעולה עם המוסד לביטוח לאומי ורשות שוק ההון, ובמידה ויאושר צפוי להיפתח מסלול סיכון "מועט ביותר", לאלו שנהנו מתחושת הביטחון בבנקים.
חשוב לציין כי המהלך, שבהכרח יגרור העברת חשבונות חיסכון של רבים מבנקים אל בתי ההשקעות, כרוך בבעיות משפטיות. לפתוח פיקדון שסגור לשנים ארוכות הוא דבר מורכב, משום שהוא יצריך מהמשפחות לשלם על הפיקדון מס של 15%, ובכך הם למעשה יפסידו את הרווחים שגרפו במהלך השנים. ע"פ משרד האוצר, עדיין אין פתרון למצב הבעייתי אך הדבר צפוי להתגבש בהמשך. כמו כן, הוצעה חלופה שכוללת פתיחת פיקדון אטרקטיבי יותר בבנקים, ונכון לעכשיו הנושא נמצא בדיונים.
שינוי נוסיף שדנים בו, הוא מנגנון ברירת המחדל בנוגע לסוג החיסכון שייפתח עבור הילדים. במצב הקיים, במידה והורים אינם בוחרים תוך כמה חודשים את המסלול בו הם מעוניינים (כלומר פתיחת חיסכון בבנקים או קופות גמל), המדינה "תבחר" עבורם באופן אוטומטי את קופות הגמל, כשרמת הסיכון תהיה הגבוהה ביותר לצורך הבטחה של תשואה יתרה. עם זאת, במידה ולילד הראשון קיים מסלול בבנק אך ההורים לא בוחרים מסלול עבור הילד השני, המדינה החליטה כי ברירת המחדל תהיה מסלול הבנקים, כפי של הילד הראשון. הדבר צפוי להשתנות כך שבכל סיטואציה שהיא, ברירת המחדל תהיה פיקדון בפקודת גמל.
במהלך דיון שנערך ביולי 2023 בוועדת הכספים בכנסת, אמר נציג אגף התקציבים באוצר: "הבנקים לא צריכים להיות חלק מהתוכנית, פיקדונות בנקאיים הם מוצר נחות ביחס לקופת גמל". אגף החשב הכללי הצטרף לעמדת אגף התקציבים, והם מסרו שהאוצר יטפל בנושא כהצעת חוק ממשלתית או הוראה אחרת, בהתאם להצעת החוק הפרטית. 
משה קאשי, מנהל המחלקה הפיננסית בארגון לובי 99 הדגיש את הצורך החשוב בביטול אופציית הפקדת החיסכון בבנקים: "בכל יום בו המדינה מאפשרת להפקיד את כספי 'תוכנית חיסכון לכל ילד' בפיקדונות בנקאיים, מתעצמת הפגיעה בעתידם של ילדי ישראל, במיוחד באלה מהשכבות החלשות ביותר באוכלוסייה. מהאוצר מסרו כי "הנושא עדיין נמצא בעבודת מטה מאומצת. ההחלטות יהיו בהתאם לעבודת המטה בנושא".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה