דיגיטל וטק

כבר לא "מייד אין צ'יינה": מאיפה מגיעים האייפונים?

לראשונה בהיסטוריה, אפל ייצאה מספר משמעותי של אייפונים ממדינה שאינה סין. הסיבה אינה רק סגרי הקורונה שהובילו לסגירת מפעלים במדינה המאוכלסת בעולם. האם המעבר יביא גם לשינוי במחירים?
יאיר מור | 
אייפון (צילום unsplash)
בפעם הבאה שאתם רוכשים אייפון, כדאי שתשימו לב לסעיף ה"Made in" המופיע באותיות טל ומטר בתחתית האריזה. מה שתראו שם לא יהיה בהכרח "Made in China", כפי שהתרגלנו בעשורים האחרונים – אלא "Made in India".
מקורות מסרו לסוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג כי שתיים מקבלניות הייצור של אפל, פוקסקון ו-Wistron ייצאו מתחילת השנה הפיסקלית של אפל – אפריל – ועד סוף 2022 מכשירים בשווי כולל של יותר ממיליארד דולר כל אחת, וסה"כ כ-2.5 מיליארד דולר, מהמפעלים שהקימו בשנים האחרונות בהודו. גם קבלנית שלישית, פגטרון, עומדת כנראה לחצות את רף חצי מיליארד הדולר בייצוא אייפונים מהודו בסוף החודש הנוכחי.
המספרים הללו הם יותר מפי שניים מייצוא האייפונים מהודו בכל השנה הפיסקלית 2021 – וכמובן שיש עוד שלושה חודשים לשנת הכספים הזו מבחינתה של אפל, כך שהנתון הסופי יהיה אף גבוה יותר.
לפי המקורות, אפל וקבלניות הייצור שלה מנסות להעביר בהדרגה את ייצור האייפון מהמדינה המאוכלסת בעולם לזו שנמצאת במקום השני במדד הזה. עבור אפל, הסיבה העיקרית היא האמינות של הייצור והאספקה הסינים שנפגעו קשות בעקבות הקורונה ומלחמת הסחר בין סין לארה"ב; ואילו עבור קבלניות הייצור הסיבה המרכזית היא התפתחות תחום זכויות העובדים בסין בשנים האחרונות, שהוביל לכך שבהודו המשכורות נמוכות כעת ב-50%, במקביל לתוכניות תמריצים אגרסיביות מצד ממשלתו של נרנדרה מודי, שמציעה בין היתה מענקים בגובה 4%-6% ממחיר הייצור במדינה למשך 5 שנים.
התוצאה היא שבשנה החולפת, לראשונה אי פעם, התחילה אפל לייצר את האייפונים החדשים שלה בהודו כמעט במקביל לייצור בסין – שינוי דרמטי לעומת שנים קודמות, בהן האייפונים חדשים יוצרו אך ורק בסין למשך 4-6 החודשים הראשונים, ורק לאחר מכן החל הייצור שלהם גם בהודו וברזיל. למרות זאת, מספר האייפונים שיוצאו מהודו ב-2022 – כ-3 מיליון – עדיין זניח לעומת 230 המיליון שיוצאו מסין. לפי הערכות ייקח לאפל עד סוף העשור להעביר רק 10% מייצור האייפונים למדינה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה