דיגיטל וטק

וואטסאפ ניצחה את NSO: מה יקרה לחברה הישראלית?

חברת הריגול הישראלית ספגה הפסד צורב, לאחר שבית המשפט העליון בארה"ב דחה את הערעור שלה נגד התביעה של וואטסאפ. לפי בית המשפט, NSO לא יכולה לטעון לחסינות תחת חוק שפוטר מאחריות בעלי תפקידים רשמיים
יאיר מור | 
NSO (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
בשורה רעה לחברה הישראלית NSO: בית המשפט העליון בארה"ב קבע הערב (שני) כי התביעה של מטא, מפעילת אפליקציית התקשורת וואטסאפ, נגד החברה יכולה להמשיך, וכי NSO לא יכולה להתחמק מאחריות לשימוש שנעשה בכלים שסיפקה לממשלות לפרוץ לטלפונים.
התביעה המדוברת הוגשה ב-2019, לאחר שחקירה פרטית של ארגון צרפתי שפורסמה ב-19 כלי תקשורת בעולם חשפה כי פגסוס, תוכנת הריגול של NSO, הותקנה על מכשיריהם של 1,400 אנשים, ביניהם עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר במדינות שונות. זאת באמצעות ניצול פרצה בוואטסאפ כדי להחדיר את התוכנה למכשירים.
NSO, מצידה, טענה כי מטא לא יכולה לתבוע אותה על ניצול הפרצה, שכן החברה הישראלית אינה הגורם המבצע את הפריצה, אלא רק מספק את הכלים לביצועה לממשלות וגופי אכיפה. בית המשפט בסן פרנסיסקו אכן ציין ב-2020 כי החוק בארה"ב פוטר דיפלומטים מאחריות ישירה לפעולות שביצעו במסגרת תפקידם הרשמי, אך טען כי "חוק החסינות הריבונית הזה" מבטל את החסינות הזו כמעט בכל המקרים, כולל זה של NSO, ולכן אישר את המשך התביעה.
החברה הישראלית ערערה על הפסיקה לבית המשפט העליון – וכעת גם הוא קבע כי למרות ששימשה רק ככלי, ניתן להטיל עליה את האחריות לפריצה. זאת לאחר שממשל ביידן דאג ללחוץ על השופטים באמצעות פרסומים שהזהירו מכל קביעה אחרת, וטענו כי ארה"ב מעולם לא איפשרה למעשה את השימוש בחסינות שמעניק החוק ממעשים שנעשו בתוקף תפקיד רשמי.
מטא דורשת מ-NSO פיצויים על הנזקים שנגרמו לה, לכאורה, על ידי הפרצה – פרצה ש-NSO, כזכור, לא יצרה, אלא רק ניצלה. היא אף לא ניצלה אותה נגד מטא, אלא נגד משתמשים, ולכן לא ברור מדוע ענקית האפליקציות החברתיות היא בכלל צד בעניין.
אותה חקירה גרמה ל-NSO לצרות צרורות: מלבד התביעה של מטא, היא נתבעה גם על ידי אפל, שטוענת (גם זה בניגוד לכל היגיון בריא) כי ניצול פרצות קיימות באייפון על ידי NSO גרמו לה להוצאות נוספות על העסקה של מתכנתים שיסגרו אותם (נזכיר: מדובר בעבודה שהם אמורים לעשות ממילא). בנוסף, ב-2021 היא נוספה ל'רשימה שחורה' של הממשל, של חברות שאסור לקיים איתן כל קשר שהוא, וממשלות רבות במדינות אחרות מיהרו להכריז על חקירות של הקשרים עם החברה וניתוקם בשם פרטיות האזרחים. בשנה האחרונה פוטרו כ-100 מעובדי NSO, ולפי הדיווחים היא מחפשת רוכש.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה