תרבות ופנאי

כריסטופר נולאן: אופנהיימר מכוון לאנשי תעשיית ההייטק

הבמאי המשפיע שסרטו יצא השבוע לאקרנים, אומר כי הסיפור על פיתוח פצצת האטום משגר מסר חד לאנשי עמק הסיליקון. "חברות האלגוריתם לא רוצות לקחת אחריות על מה שהוא עושה. אסור להפריד בין הבינה המלאכותית לבין המפעילים שלה"
מערכת ice |  1
כריסטופר נולאן בהשקת סרטו אופנהיימר (צילום יח"צ)
בסביבות הזמן שנודע לג'יי רוברט אופנהיימר כי הירושימה נפגעה (לצד כל שאר העולם), הוא החל להתחרט עמוקות על תפקידו ביצירת הפצצה ההיא. בשלב מסוים, כשפגש את הנשיא הארי ס. טרומן, אופנהיימר בכה והביע חרטה. טרומן קרא לו בכיין ואמר שהוא לא רוצה לראות אותו שוב. הבמאי כריסטופר נולאן מקווה שכאשר אנשי עמק הסיליקון יצפו בסרטו החדש, שיצא ביום חמישי הקרוב לאקרנים, הם יראו שם גם משהו מעצמם.
לאחר הקרנת אופנהיימר אתמול במלון ויטבי, נולן הצטרף לפאנל של מדענים וקאי בירד, אחד מחברי "פרומתאוס האמריקאי", הספר עליו מבוסס אופנהיימר, כדי לדבר על הסרט. לקראת סוף השיחה, המנחה, צ'אק טוד מ-Meet the Press, שאל את נולאן מה הוא מקווה שאנשי ההייטק עשויים ללמוד מהסרט. "אני חושב שמה שהייתי רוצה שהם ייקחו ממנו זה הרעיון של אחריות", אמר לטוד.
לאחר מכן הוא הבהיר, "כשאתה מחדש באמצעות טכנולוגיה, אתה צריך לוודא שיש על זה אחריות". הוא התכוון למגוון רחב של חידושים טכנולוגיים שאומצו על ידי עמק הסיליקון, בעוד אותן חברות סירבו להכיר בנזק שהן גרמו שוב ושוב. "עלייתן של חברות ב-15 השנים האחרונות שמתעסקות במילים כמו 'אלגוריתם', בלי לדעת מה הן מתכוונות בכל סוג של מובן מתמטי משמעותי. הם פשוט לא רוצות לקחת אחריות על מה שהאלגוריתם הזה עושה".

הוא המשיך, "בינה מלאכותית זו אפשרות מפחידה לא מעט, מכיוון שכאשר מערכות בינה מלאכותית נכנסות לתשתית ההגנה, בסופו של דבר הן יואשמו בהפעלת נשק גרעיני. אסור לנו לאפשר לאנשים לומר שזו ישות נפרדת מהאדם שמפעיל, מתכנת, ומכניס בינה מלאכותית לשימוש. זה צריך להיות תחת אחריות. אנחנו צריכים לתת לאנשים אחריות על מה שהם עושים עם הכלים שיש להם".
 
אמנם נולאן לא התייחס לאף חברה ספציפית, אבל הרמזים לא קשים. חברות כמו גוגל, מטא ואפילו נטפליקס, תלויות מאוד באלגוריתמים כדי להשיג קהלים ולתחזק אותם, ולעתים קרובות, יש תוצאות בלתי צפויות ולעתים קרובות טראגיות - כנראה הבולטת והנוראה ביותר היא תרומתה של מטא לרצח עם במיאנמר.
"כשאני מדבר עם החוקרים המובילים בתחום הבינה המלאכותית, הם ממש מתייחסים לזה כרגע האופנהיימר שלהם", אמר נולאן. "הם מסתכלים על הסיפור שלו כדי לומר מהי האחריות של מדענים המפתחים טכנולוגיות חדשות שעלולות להיות להן השלכות לא מכוונות."
"אתה חושב שעמק הסיליקון חושב על זה עכשיו?" שאל אותו טוד. "הם אומרים שכן", ענה נולאן וציחקק, "זה מועיל. שלפחות יש דיבור על זה. ואני מקווה שהלך המחשבה הזה יימשך. אני לא אומר שהסיפור של אופנהיימר מציע תשובות קלות לשאלות האלה. אבל לפחות זה מפעיל נורת אזהרה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יש הבדל בין יכולות טכניות ומוסר...
    ק. פריש 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוברט אוטו פריש בזמנו אחרי הטלת הפצצות, התנתק מעיסוק בפיזיקה גרעינית יחד עם דודתו ליזה מייטנר, עד יום מותו בקיימברידג'. גם איינשטיין לא היה מאושר, בסופו של דבר מהתוצאה.
    סגור