קריפטו

איראן נלחמת בכרייה הלא חוקית במדינה. מה הפרס לאזרחים?

באיראן התגלו כרבע מיליון מכשירי כרייה בלתי חוקיים שצורכים חשמל כמו מחוז מרכזי שלם. הקשרים הסבוכים של הממשל עם המטבעות הקריפטוגרפיים מעלים שאלות על יכולתה לאכוף את המאבק באופן יעיל, בעיקר נוכח העובדה שכריית מטבעות קריפטוגרפיים מסייעת לה לעקוף סנקציות כלכליות ולסחור בהיחבא
שרון בירקמן | 
שוק ההון-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
משבר אנרגיה חמור באיראן מוביל את שלטונות המדינה לנהל מאבק בכריית קריפטו בלתי חוקית. זאת, בעת שהמדינה מתמודדת עם מחסור חמור בחשמל הנובע מגל חום חריג. במסגרת המהלך החדש השלטונות מציעים פרסים לאזרחים שיעזרו באיתור פעילות הכרייה הבלתי חוקית, שעל פי גורמים רשמיים גורמת לשיבושים חמורים ברשת החשמל ומשבשת את הייצור התעשייתי ברחבי המדינה.
איראן מתמודדת עם גל החום החמור ביותר שידעה זה חמישים שנה, הגורם להפסקות חשמל נרחבות וממושכות ברחבי המדינה. המשבר מוביל לפגיעה חמורה בתעשייה, כאשר יצרנים מדווחים על הפסקות חשמל תכופות שמובילות להשבתות פעילות ומאיימות על הייצור המקומי. בנוסף, המצב הכלכלי במדינה קשה, עם גרעון של מיליארדי דולרים.
פרסים לאזרחים שידווחו על מכשירי כרייה
למשבר החשמל מצטרף אתגר נוסף: כריית מטבעות קריפטוגרפיים. פעילות הכרייה מגדילה משמעותית את צריכת החשמל במדינה, במיוחד כשהיא מבוצעת במקומות שבהם החשמל מסובסד או חינם. 

בתגובה למשבר הכריזו השלטונות על מבצע נרחב לאיתור כורים בלתי חוקיים ולהפסקת פעילותם. כחלק מהמאבק, הוכרז על פרס כספי של מיליון תומאן (כ-20 דולר) לכל מי שידווח על מכשירי כרייה בלתי חוקיים.
עד כה, התגלו יותר מ-230,000 מכשירי כרייה בלתי חוקיים ברחבי המדינה, עם צריכת חשמל כוללת של 800 עד 900 מגה-וואט. לדברי מנכ"ל חברת החשמל הלאומית של איראן, אספקת כמות כזו של חשמל דורשת בניית תחנת כוח חדשה בהספק של 1,300 מגה-וואט.
קשרים סבוכים עם מטבעות קריפטוגרפיים
בשנים האחרונות הרשויות האיראניות מגלות באופן קבוע מכשירי כרייה בלתי חוקיים במוסדות ציבוריים, כולל בתי ספר ומסגדים, שבהם החשמל מסובסד או מסופק בחינם. בשנת 2022, משרד המודיעין האיראני חסם למעלה מ-9,000 חשבונות הקשורים לסחר בלתי חוקי במטבעות קריפטוגרפיים, בשווי כולל של 600,000 מיליארד ריאל (כ-2 מיליארד דולר).
המצב נעשה מורכב ביותר בהתחשב בכך שכמה מהרשתות העוסקות בכרייה מקושרות היטב עם השלטון, ואף כוללות חברות סיניות המנצלות את החשמל המסובסד במדינה לצורך כריית מטבעות. לפי הערכות, חלק מהפעילות הזו מתאפשר בזכות שיתוף פעולה עם שירותי המודיעין ומשמרות המהפכה.
האתגר האמיתי של איראן, כך נראה, יהיה לא רק למגר את הפעילות הבלתי חוקית, אלא גם למצוא דרכים לקיים משק אנרגיה יציב ונקי יותר, בעת שהיא מתמודדת עם לחץ כלכלי וגיאופוליטי מתגבר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה