קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: כך יושפעו המשקיעים מהמהלך של רשות המסים

לאחר שפורסם מסמך המספק הנחיות ליישום הוראות לקבלת כספי מסים מרווחי מטבעות דיגיטליים בישראל, שאלנו גורמים בתעשייה מה יכולה להיות ההשפעה שלו על המסחר בשוק המקומי. "צעד משמעותי" או "אבסורדי ומקומם"? אלו התשובות השונות שקיבלנו
מערכת ice |  2
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
רשות המסים פרסמה הוראות ביצוע לנוהל תשלום מסים מרווחי קריפטו. המסמך החדש, "הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 2024 06", מספק הנחיות לעובדי רשות המסים באשר ליישום הוראות הנוהל לקבלת כספי מסים מרווחי קריפטו. הוא מאפשר לדווח על רווחים ממטבעות דיגיטליים ולשלם את המס עליהם ישירות לרשות המסים, במסלול שעוקף את המערכת הבנקאית, ובכך להביא לתשלומי מס שעד כה לא נכנסו לקופת המדינה.
פנינו לבכירי תעשיית הקריפטו המקומית בשאלה שסקרנה רבים מהגולשים: "מה משמעות נוהל קבלת הכספים ממטבעות קריפטו שפרסמה רשות המסים ביום רביעי האחרון?". הופתענו לקבל מהם תשובות שונות ואף מנוגדות, והרי הן לפניכן. 
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit
"משיכת כספים או רווחים שמקורם במטבעות דיגיטליים לחשבון הבנק יכולה להיות ארוכה ומסובכת. הבנקים נוטים להערים קשיים בשל החשש לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, הסיבה לכך היא שהמון בורסות ברחבי העולם פועלות תחת רגולציה חלקית או בלי רגולציה. גם הבורסות הגדולות בעולם, כמו ביננס נמצאת במאבקים משפטיים עם הרגולטורים בארה"ב.
"עם זאת, רשות המסים מבינה את הצורך להפקיד כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים כל עוד עברו בתהליך חוקי ומתועד, ועל כן יצרה נוהל לבנקים שמחייב את הבנקים לקבל כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים בתנאים מסוימים. למרות הנוהל, הבנקים שנוקטים במשנה זהירות עדיין מסרבים מפעם לפעם לקבלת כספים מבורסות זרות ודורשות היקף גדול של אסמכתאות ואישורים.

חיים ונציה (צילום: יעל צור)
"לשם כך, יצרה רשות המסים את האפשרות לפנות אליהם ישירות במקרה של סירוב בנקאי, כאשר הלקוח מאמין שאכן עמד בכל התנאים ועדיין מסורב על ידי הבנק. עם זאת, הנוהל נותן מענה חלקי בלבד, הוא ארוך ומסורבל וניתן לומר שכמעט ״אינו כדאי״ לסכומים קטנים. אגב, בעיות המיסוי והבעיות מול המערכת הבנקאית של מחזיקי מטבעות דיגיטליים היו הסיבות בין הסיבות המרכזיות לכניסתם של בתי השקעות מקומיים לתחום. בכך נמנעת מהמשקיעים ההתעסקות עם הדיווחים השונים".
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי
"השבוע יצא פירוט הוראות ביצוע של הנוהל שפורסם לפני מספר חודשים, לפיו מי שנתקל בקשיים מול בנקים ישראלים בהכנסת הכסף לבנק ישראלי, יוכל עדיין לשלם את המס לחשבון של רשות המסים מבנק בחו"ל. זה צעד חשוב עבור האנשים שנמצאים ב"לימבו" הזה שלפיו הם חייבים בתשלום מס, אך לא יכולים טכנית להעביר את הכספים לרשות המסים.
"להבנתי הנוהל יוכל לסייע למי שכבר נמצא בתהליך מול רשות המסים ויתכן שלא יעזור לאדם שעוד לא התחיל תהליך מול הרשויות המס. בנוהל שפורסם משלם המס נדרש לחתום על התחייבות שהוא מודע לכך שאין בהליך תשלום מסים בשל רווחי קריפטו כדי לגרוע מאחריותו הפלילית- כלומר לקוח שעשה את התהליך במטרה לשמור חוק ולשלם מס, ועדיין תוכל להיפתח חקירה נגדו.
"לאנשים אלו פתרון טוב יותר יהיה הליך של "גילוי מרצון" שהוא מסלול הצהרה ותשלום מס בו אין סיכון להרשעה בפלילים ושעליו כבר הכריז ראש הרשות שיפורסם ויצא לפועל בקרוב". 

נעה משיח (צילום: יעל צור)
ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין והווב
"הנוהל החדש הוא פירוט הוראות הביצוע לנוהל שפורסם כבר בינואר. אנחנו רואים בו כמה נקודות ששופרו - כמו למשל העובדה שלא צריך סירוב אקטיבי מהבנק, אלא רק אי קבלת הכספים, אבל הבעיה הגדולה נותרה בעינה. מרבית הכסף בתחום הקריפטו בישראל מגיע מחברות ופיתוח טכנולוגיה. עכשיו, רשות המסים פותחת את הדלת למשתמשים הקטנים, שזה חיובי, אבל לאוקיינוס הגדול של תשלומי המסים מחברות הפיתוח אין עדיין פתרון, מה שגורם לחברות פשוט לצאת מישראל.
"אנחנו נמצאים במצב אבסורדי, זה מקומם, וזה חייב להיפתר מחר בבוקר. דרוש באופן מיידי תיקון לנוהל שיאפשר לחברות לשלם את הניכויים מהחשבונות שלהן בחברות זרות, יאפשר להזדכות במס, ולא יעביר אותן את דרך הייסורים של מחלקת חקירות, ואין סיבה שלא לעשות את זה מייד".

ניר הירשמן (צילום: יעל צור)
שאולי רג'ואן  שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey 
"ידעתם שיש אנשים שרוצים לשלם מס והם לא יכולים? ככה היו משקיעי קריפטו רבים במשך שנים. הנוהל החדש כולל מסים ישירים חבויים אשר על הנישום לבצע על מנת שיוכל בסופו של התהליך להעביר את תשלום המס מבנק זר ישירות אל חשבון הבנק של רשות המסים.
"בשונה מאפיקי השקעה אחרים, אשר בהם תהליך מסלול הכסף מאוד ברור, בתחום הקריפטו הדבר מאוד מורכב וגורם לנהלים הקיימים לאבד את התוכן. הנוהל החדש הוא צעד ראשון משמעותי מתוך רבים אשר ידרשו".

שאולי רג'ואן (צילום: יעל צור)
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין
"עיון בנוהל החדש שפרסמה רשות המסים מלמד, כי בניגוד גמור לכותרת שלו, תוכן הנוהל מערים קשיים רבים, אשר ככל הנראה ירחיקו את משקיעי הקריפטו מתשלום המס ומדיווח לרשות המסים על השקעותיהם. שלל ההליכים הבירוקרטיים אשר פורטו בנוהל החדש יחייבו כל אחד מן המשקיעים שיבקש להשתמש בו לעבור שעבה מדורי בירוקרטיה בטרם יוכל להגיע להסדר עם רשות המסים בנוגע לרווחיו שצבר מהשקעותיו, וזאת תוך דרישה למסירת מלוא הפרטים בנוגע להשקעות, מסלול הכסף, זירות המסחר ועוד.
"טוב תעשה רשות המסים אם תפעל לפרסום נוהל גילוי מרצון במסגרתו תאפשר למשקיעים אפשרות בחירה בין המסלול שפורסם לבין תשלום מס ב"מסלול ירוק" לפי מס בשיעור קבוע מראש מסך אחזקותיהם נכון להיום, במקום הדרישה לעמוד בשלל התנאים הבירוקרטיים הכלולים בנוהל החדש. נחזור על שאמרנו בחודשים האחרונים ממש כאן- הליך גילוי מרצון, אנונימי, הוא רצון השעה, ומה שיביא סוף סוף את הבשורה למשקיעי וסוחרי הקריפטו". 

גיא סרוסי (צילום: אילן אסייג)
בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת "מדברים קריפטו"
"משמעות הנוהל הינה חיובית ושלילית גם יחד, אך בעיקר שלילית. ראשית, הנוהל קובע שלאור הקשיים שמוערמים על משקיעי קריפטו ע"י המערכת הבנקאית, ניתן יהיה לשלם מסים על רווחי קריפטו ישירות לרשות המסים, תוך יצירת שיתוף פעולה עם בנק ישראל והרשות לאיסור הלבנת הון.
"'הנוהל יחול רק במקרים שבהם הוכח לרשות המסים שהמערכת הבנקאית... סירבה לקבל את כספי המסים', ויהיה זמין רק בחצי השנה הראשונה של שנת 2024. הפן החיובי הוא שאכן ישנם משקיעים שומרי חוק שדיווחו על רווחיהם אך מנועים מלבצע את תשלום המס וכתוצאה מתמודדים מול צווי עיקול וקנסות. לכן, האפשרות שיוכלו לשלם ולסיים עם הסאגה שככל הנראה השליכה באופן מהותי על חייהם - חיובית.

בן סמוחה (צילום: איתמר אריאלי)
"אך הפן השלילי והחשוב יותר, הוא שמירת הכוח של המערכת הבנקאית לקבוע שמשקיעי קריפטו הינם עבריינים רק כי העזו להשקיע בחדשנות של הקריפטו. בעיניי, הנוהל מהווה צעד עקיף בו נותנים פתרון ש'הולך מסביב'. כלומר במקום לצאת נגד המערכת הבנקאית והכוח האדיר שברשותה לקבוע מי עבריין ומי לא, ולהחליט כי כל אחד - גם אם הוא חף מפשע - צריך להוכיח שהוא כזה, נותנים לבנקים Pass להמשיך להתעמר במשקיעי קריפטו ולדרוש דברים לא הגיוניים.
"בעיניי זה גורם יותר נזק מאשר תועלת לתעשיית הקריפטו ולמשקיעים הישראליים, ואני מקווה שהרגולטורים והמחוקקים יגדילו לראות זאת בהקדם האפשרי".

יובל רואש (צילום: יעל צור|
יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים
"הנוהל מהווה צעד משמעותי, שחיכו לו הרבה מאוד זמן, בהתמודדות עם האתגרים הכרוכים בדיווח ותשלום מס על רווחים מפעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים אך גם בהתייחסות גופי המדינה אל התחום. הנוהל מאפשר לנישומים לראשונה דרך להסדיר את חובותיהם. משמעות ההנחיות החדשות הן אפשרות גבייה של מאות מיליוני שקלים מרווחי משקיעים בזירת המטבעות הדיגיטליים, אשר נמנעו בעבר מתשלום מס מלא. התקווה היא כי גופים נוספים, ובפרט המערכת הבנקאית, תתבונן על מהלכי רשות המיסים והדרך שעשו בלמידת התחום וילכו בעקבותיה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קונים במקום שמאושר כגון אלטשלור שחם הרינזון
    גיא 04/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם דואגים לכל
    סגור
  • 1.
    https://www.youtube.com/watch?v=s7KSjfrUAOg&list=RDs7KS
    אורלי 04/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    https://www.youtube.com/watch?v=s7KSjfrUAOg&list=RDs7KS
    סגור