כסף וצרכנות
השרה מירי רגב: "התחבורה הציבורית צריכה להיות בחינם, אובר ייכנס לישראל"
"אני חושבת שהתקציב הזה הוא תקציב מצוין. זה תקציב שנלחמנו עליו, זה לא היה פשוט. זה היה מאבק שהוביל מנכ"ל המשרד מול אגף התקציבים. התקציב הזה נותן בשורה גדולה מאוד לנושא התחבורה הציבורית.

הצבעת הממשלה על תקציב המדינה. צילום: קובי גדעון לע"מ
"אני שומעת את אותם ערוצים ואותם אנשים שאין להם מושג, אפילו לא חצי מושג, במחירי התחבורה הציבורית. ואני אומרת בצורה ברורה: אני רציתי שמחירי התחבורה הציבורית יהיו בחינם. בעיניי זה הדבר הנכון. כולם צריכים לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית. זה מעודד שימוש בתחבורה הציבורית, מפחית עומסים, גורם לאנשים לוותר על הרכב הפרטי ומוריד תאונות דרכים. אבל היוזמה הזאת פשוט גדולה מדי על תקציב משרד האוצר. ולכן התנגדתי לעלייה במחירים ועשינו כל מה שיכולנו כדי לבלום אותה.
סוגיית העומסים בכבישים מובילה באופן טבעי לדיון על "מס הגודש", פתרון שנוי במחלוקת שמטרתו להפחית את כמות הרכבים במרכזי הערים. רגב מציגה עמדה ברורה ובלתי מתפשרת בנושא: כל עוד אין אלטרנטיבה ראויה, מיסוי הנהגים הוא צעד לא הוגן.
"מס גודש בתקופה כזאת זה אסון, זה פשוט להקשות על הציבור. מתי אפשר יהיה לעשות מס גודש? כשיהיו לך רכבות כבדות מקריית שמונה ועד אילת, מטרוניות, אוטובוסים כל חמש דקות. כשיש חיבוריות וקישוריות ואדם יכול לנסוע מכל מקום לכל מקום, אז הוא יכול לוותר על הרכב. כרגע זה לא קורה, אז על מה הוא ישלם מס גודש? אני מתנגדת לזה וגם ראש הממשלה מתנגד לזה".
"נציגים מחברת התעופה וויז אייר היו השבוע באילת ובמצפה רמון. נפגשתי עם המנכ"ל לפני שבועיים, והוא הבין שהוא צריך לשקול בחיוב את רמון. הצוות שלהם הגיע, נפגש עם ראש העיר וראה את המעברים לטאבה וירדן. אנחנו מאוד רוצים שהם יקימו את ה'בייס' (בסיס הפעולה) שלהם ברמון ויהפכו אותו לשדה בינלאומי. הם הלכו לעשות שיעורי בית, ובסוף ינואר תהיה פגישת סטטוס נוספת מתוך כוונה שבמרץ-אפריל הם יחלו את הפעילות".

בכירי וויז אייר באילת עם השרה מירי רגב. צילום: דוברות עיריית אילת
"לא, לא מעניין אותי ריינאייר. ריינאייר רוצים לחזור? שיחזרו. לא רוצים לחזור? שלא יחזרו. אנחנו נביא לכאן עוד ועוד חברות. יש חברות שפועלות נגד ישראל, או שלא רוצות לטוס לישראל מסיבות לא ענייניות. הייתי פה לאורך כל המלחמה הזאת. עשיתי הכול כדי להחזיר חברות תעופה זרות לטוס בארץ, מתוך הבנה שהתחרות היא מחויבת ושיש לה ערך גדול מאוד גם עבור החברות הישראליות. אבל בסוף, אי אפשר לנסוע לחו"ל במחירים האלו. הציבור הישראלי לא יכול להישאר לקוח שבוי של החברות הישראליות"
"אני חושבת שכן. הם עשו את אותו דבר עם הרפורמה של "שמיים פתוחים", מדובר באותו דפוס התנהגות. אין ספק שהחברות הישראליות בזמן משבר נותנות כתף, מביאות את אנשי המילואים, נותנות שירות צבאי וכל מה שנדרש. אבל מצד שני, לא יכול להיות שהמחירים הם כאלה, שאתה נוסע ב־400, 500, 600 דולר ללרנקה. זה היה ממש מוגזם. ביקשתי מהם להוריד מחירים. כרגולטור ראיתי שאנחנו לא מצליחים מולם. גם משרד הכלכלה לא הצליח להוריד את המחירים. אני כרגולטור לא יכולה להתעסק עם מחירים, אבל כן יכולה להתעסק עם תחרות. ותהיה פה תחרות".
הם (החברות תעופה הישראליות) טוענים שהם כפופים לכל התשלומים של הביטחון הישראלי, שהם מקבלים פחות סלוטים בטרמינל 1, ושחברות זרות מקבלות תנאים טובים יותר ולכן המחירים שלהם גבוהים בהתאם.
"זה ממש לא נכון. הם מקבלים הרבה מאוד תמריצים. בנושא הביטחון, אני לא רוצה להיכנס לזה".
"בהחלט. ויש להם רווחים, בלי עין הרע, יפים מאוד. אני לא צריכה להיות נגד הרווחים שלהם, אבל אני כן רוצה שהכיס של הישראלים לא ייפגע בצורה כזו, שהם מרשים לעצמם לעשוק אותו בחזירות כזו".
בעניין אחר: יש נושא שנראה שנפתר בצורה מאוד דיפלומטית ושקטה, ההסדרה בנמלים. זה היה משבר גדול שפשוט נעלם מהכותרות."נכון, זה נעלם. הגענו להסדרה, ובסופו של דבר אף אחד לא מדבר על זה מאז מרץ, זה כאילו כלום, אבל זה עושה סדר בכל הנמלים. פתחנו את הים כולו לתחרות, וזה בדיוק מה שאנחנו מתכוונים לעשות עכשיו גם בתחום התעופה".
"בחלק מהרכבות כבר יש, ואנחנו מטפלים בבעיית הקליטה הידועה. ברגע שהבנתי שיש בעיה כזו, התחלנו לבצע תהליך של חריצה בחלונות (יצירת 'סדקים' מיקרוסקופיים בלייזר) יחד עם משרד התקשורת. הפעולה הזו נועדה לאפשר לאותות הסלולר והאינטרנט לעבור דרך הזכוכית. הרי אנחנו רוצים שאנשים ייסעו ברכבת ובמהלך הנסיעה יוכלו לעבוד, לעשות טלפונים ולהשתמש במחשב. אנחנו מאוד מתקדמים עם זה".
"אובר ודומיו חייבים להיכנס לישראל. אנחנו רואים את הישראלים שנוסעים לחו"ל ומשתמשים בזה. אני מבינה את ההתנגדות של נהגי המוניות לאורך השנים, אבל המציאות השתנתה. אנחנו נמצאים כרגע בתהליך מאוד מתקדם שמוביל מנכ"ל המשרד. אנחנו נפתור את כל הבעיות, כולל הבעיה הביטחונית, ויהיה כאן אובר בישראל. במקביל, אנחנו גם מאפשרים להרבה מאוד נהגי מוניות להשתלב באובר ונשפה אותם במידת הצורך, אבל אובר צריך להיות כאן".
"קודם כל, יש חשיבות מאוד גדולה להכניס טכנולוגיה ולאפשר לאנשים להביא רכבים שהם ידידותיים לסביבה ושהם נחשבים לכלים ירוקים. וזה סוג של תחבורה חכמה, שרכבים אוטונומיים יודעים לדבר אחד עם השני. ומדהים שעכשיו היינו בחו"ל, אז נסעתי על רכב אוטונומי, ומולנו היה רכב אוטונומי אחר. ואמרתי: "וואו וואו, בשמעון בר יוחאי שלא תהיה פה תאונה". ונרגעתי. ואתה רואה שהרכב עוצר, מגיע לרמזור, נותן לו לעקוף, ממשיך הלאה. פשוט מדהים לראות את זה. כמובן שככל שאתה יכול להכניס יותר טכנולוגיה יותר מדויקת, שכלים יכולים לדבר אחד עם השני. כמובן גם בהתאם לזה אנחנו עושים הכוונות של הרמזורים בערים, אז הכל הולך יותר חלק, יותר קל וגם פחות תאונות, שאנחנו רואים לצערנו מה קורה השנה עם תאונות הדרכים".
"המצב הביטחוני השתנה מאוד מאז השביעי באוקטובר. עברנו טראומה נוראית, ואני חווה את זה אישית מהבת שלי שהיא ניצולת הנובה. אבל מהמקום הכי נמוך, כמו עוף החול, מדינת ישראל התרוממה לעוצמה שלה עם חיסול נסראללה, מבצע הביפרים ופעולות בעומק איראן. המצב עדיין לא יציב, אנחנו רואים מה קורה בסוריה ובלבנון. בעזה, צה"ל נמצא ב-53% מהשטח ואנחנו לא נעזוב עד שיחזרו החטופים והחמאס יפורק. אני מקווה שנצליח עם הנשיא טראמפ להכניס כוח רב-לאומי שיטפל בחמאס".
"אני מתחילת הדרך אמרתי שהתיקים האלה תפורים. החנינה הזאת היא לא לראש הממשלה, היא לפרקליטות, ליועמ"שית ולבתי המשפט. אנחנו רואים איך התיק הזה מתפורר ואיך תופרים פה תיקים. לא יכול להיות שראש ממשלה נמצא בבית משפט שלוש פעמים בשבוע בתקופה כזאת מאתגרת ושואלים אותו מה היה לפני 16 שנה. אני מצפה מהנשיא שיחון את ראש הממשלה, למרות הלחצים משמאל, את האיומים, את הביקורת בתקשורת, ואת הקריאות לפתוח נגדו בחקירה, הוא מתחיל להבין מה אנחנו בימין עוברים כבר שנים. הוא מבין מה עובר ראש הממשלה מול האובססיה של אותם גורמים להפיל את הימין: הם לא מצליחים בקלפי, וגם לא יצליחו, ולכן מנסים לעשות זאת דרך בתי המשפט. אבל זה לא יעזור להם".

ראש הממשלה נתניהו ונשיא המדינה הרצוג. צילום: פלאש 90
"קודם כל, לאורך כל השנים טקס המשואות הוא טקס מאחד. העובדה שחלקים בשמאל מנסים לעשות טקס אלטרנטיבי, זה באמת לא משנה לי. אנחנו עובדים על הטקס הזה ביראת כבוד גדולה, יורדים לכל פרט כדי להביא לידי ביטוי את השלם של החברה הישראלית. נכון, יש ביקורות ויש מחלוקות, אבל בסוף יש מדינה והיא מעל כולם. גם השנה טקס המשואות יהיה לתפארת מדינת ישראל".
הכתבות החמות
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה


