כסף וצרכנות

21% יותר הוצאות על מזון, 70% פחות בהלבשה: איך המלחמה משנה את הצריכה

הישראלים ממשיכים לרכוש יותר ברשתות המזון ופחות באופנה. נתוני שב"א חושפים הבוקר נתונים מעניינים על רכישות הישראלים בשבוע האחרון
ענת סימן טוב | 
הוצאות בזמן מלחמה-אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
המלחמה מול איראן משנה את הרגלי הצריכה של הישראלים: בעוד שמסעדות רבות סגורות והרחובות ריקים, הצרכנים נשארו בבית – ונדבקו למטבח. התוצאה: זינוק בהוצאות על מזון, וקריסה כמעט מוחלטת בענפי ההלבשה וההנעלה.
לפי נתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), בשבוע הראשון למבצע "עם כלביא" – בין שישי ה-13 ביוני לחמישי ה-19 ביוני – חלה ירידה כוללת של כ-27% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת השבוע שקדם לו (6–12 ביוני). עם זאת, נרשמה עלייה חדה של 21.1% בהוצאות על מזון, לעומת ירידה דרמטית של כ-70% בענפי ההלבשה וההנעלה.
לשם השוואה: היקף ההוצאות בכרטיסי אשראי בשבוע הראשון של המבצע הנוכחי עמד על 7.392 מיליארד ש"ח, לעומת 10.112 מיליארד ש"ח בשבוע שקדם לו. מדובר בירידה חדה – אך גם נתון שממחיש שהציבור עדיין קונה, פשוט בדגש על צרכים בסיסיים.
באופן מפתיע, היקף ההוצאות בשבוע הראשון של "עם כלביא" גבוה ב-13.9% מהשבוע הראשון של מבצע "חרבות ברזל" באוקטובר 2023, אז הוציאו הישראלים 6.489 מיליארד ש"ח – נתון שממחיש שהציבור הסתגל למציאות הביטחונית החדשה, לפחות כלכלית.
עיקרי הנתונים:
  • רשתות המזון: עלייה של 21.1% בהוצאות – מ-1.344 ל-1.628 מיליארד ש"ח.
  • הלבשה והנעלה: ירידה דרמטית של כ-70%, רובן פועלות כיום רק במתכונת אונליין.
  • מסעדות ובתי קפה: צניחה של 37.7% בהוצאות – עקב סגירה נרחבת של מקומות ישיבה.

בענף הקמעונאות מתארים את המצב כ"מעבר לצריכה בסיסית בלבד", כשהציבור נמנע מרכישות מיותרות ומעדיף לא לצאת מהבית – גם בגלל האזעקות וגם מתוך חוסר ודאות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה