כסף וצרכנות

מירי רגב מתעקשת: משרד התחבורה דורש לנהל את המבצע

בעקבות שינויים במערך ניהול מבצע השבת הישראלים מחו"ל, וחוסר המענה לנוסעים הזקוקים לקדימות בטיסות, כך פעל משרד התחבורה

ענת סימן טוב | 
מירי רגב (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
משרד התחבורה דורש להשיב לידיו את הפיקוד על מבצע החזרה הביתה.
לאחר ימים של בלבול תפקודי ומבצעי, משרד התחבורה פנה אמש לחברי הממשלה בדרישה ברורה: להחזיר לידיו את ניהול מבצע החזרה הבטוחה הביתה. המהלך מגיע בעקבות העברת האחריות למבצע, באופן פתאומי וללא תיאום, לממלאת מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, דורית שטייניץ – דבר שהוביל לבעיות תיאום, לעיכובים בטיפול בפניות חריגות, ולתחושת בלבול כללית בקרב הנוסעים וגורמי השטח.
בפנייה רשמית, שצורף לה גם משאל טלפוני לחברי הממשלה, מבהיר משרד התחבורה כי הוא הגוף היחיד בעל הכלים, הסמכויות והניסיון לתכלל מבצע כזה. לפי ההצעה, יוקם מרכז שליטה ייעודי במפקדת אלון של פיקוד העורף – שייקרא "כנפי לביא" – ושם ירוכזו כלל הפעולות האזרחיות והמבצעיות תחת גוף מתואם אחד, בהובלת משרד התחבורה.
עוד מדגיש המשרד כי פעילות החילוץ תתבסס על חברות תעופה וספנות אזרחיות בלבד, ללא מימון ממשלתי של כרטיסי הטיסה. יחד עם זאת, במקרים חריגים והומניטריים תיתכן גמישות שתאפשר סבסוד חלקי, בהתאם להסכמות שייקבעו מראש עם החברות.
לצורך ניהול שוטף והכרעות מקצועיות, תוקם ועדת היגוי בראשות מנכ"לית משרד ראש הממשלה. הוועדה תטפל גם בקביעת סדרי עדיפויות למקרים מיוחדים, לרבות בקשות ליציאה מישראל בעת חירום.
צה"ל יירתם אף הוא לטובת המבצע, באמצעות חיילי מילואים וסדיר, אשר ישולבו במשמרות לסיוע בתפעול המשל"ט. נוכחות צבאית זו תהיה מוגבלת בזמן, והפעלה מעבר לתקופה הראשונית תדרוש את אישור הממשלה.
במקביל, יופעל מוקד אנושי וטלפוני ייעודי שיאפשר איסוף פניות מהציבור, מיון מקרי חירום, ומתן המלצות לפתרונות חזרה. כל המידע שייאסף יטופל בהתאם לחוקי הגנת הפרטיות, ורק באישור המשתמשים.
כחלק מהמהלך, תוקם גם מערכת מידע דיגיטלית ייעודית – שתאפשר מעקב בזמן אמת אחר הפניות, סטטוס הטיסות, ומידע כולל על מיקומי האזרחים שזקוקים לסיוע.
לפי משרד התחבורה, כל קביעה מקצועית – כגון מי יחזור קודם, אילו טיסות יאושרו, ואיך יוקצו משאבים – תישאר בלעדית בידי נציגי המשרד. חיילים או אנשי ממשל אחרים לא יורשו להפעיל שיקול דעת עצמאי.
התקציב להפעלת המבצע מוערך בכמה מיליוני שקלים בחודש, והוא ישמש בעיקר לתחזוק מערך השליטה, הפעלת המוקדים ותחזוקת המערכות האזרחיות.
במשרד התחבורה מסכמים ומדגישים: על המדינה לחזור למסלול פעולה מסודר, במערך שמתואם ומבוסס על ניסיון. אחרת, ייווצר כאוס שעלול לפגוע באלפי ישראלים שעדיין תקועים מעבר לים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה