קריירה ולימודים

יולי תמיר: "גם אם היתה הסכמה על השכר - ספק אם אנשים ירוצו להיות מורים"

ערב פתיחת שנת הלימודים אומרת שרת החינוך לשעבר יולי תמיר בראיון ל-ice כי: "יש ניסיון להכפיף את מערכת החינוך לעולם ערכים שהוא זר לה. מערכת שהיא יותר שמרנית, עם הרבה יותר דגש על זהות יהודית ופחות על זהות אזרחית. יותר חשיבה על זכויות היהודים תוך פגיעה והנמכת הזכויות של הערבים בחברה הישראלית, עולם הערכים הזה כפי שמשתקף בכנסת ובממשלה יבוא לצערי לידי ביטוי גם במערכת החינוך"  
דוד זולדן | 
שרת החינוך לשעבר, יולי תמיר (צילום פלאש 90, לינקדאין/ יולי תמיר)
ערב פתיחת הלימודים ב-1 בספטמבר, בתיכונים המו"מ תקוע ויו"ר ארגון המורים מאשים את האוצר ב"ניסיון להלך אימים ולגרום לשבירת שביתה". בינתיים, בארגון מאותתים שנערכו לשביתה ארוכה: "יש אלפי מקומות עבודה חלופיים שיסייעו להתפרנס". זה המועד האחרון שסומן למו"מ. בריאיון ל-ice אומרת שרת החינוך לשעבר, יולי תמיר את מה שהיא חושבת על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולא חוסכת את שבטה משר החינוך יואב קיש ויש לה בטן מלאה על הכיוון שאליה צועדת מערכת החינוך ועל החקיקה המשפטית שלדעתה מחלחלת עד לאחרון התלמידים. תמיר מתפוצצת על שר החינוך קיש ומאשימה: "שר החינוך פשוט לא מצליח להפעיל את המערכת ויש לו הרבה מאוד קשיים בתפקוד. התפטר לו המנכ"ל, המערכת לא עובדת ולכן ברמה החינוכית הוא לא ממלא את תפקידו. במקביל יש לחצים פוליטיים על שר החינוך ולכן לא רואים משרד מתפקד שמוכן לשנת הלימודים. כאשר מנכ"ל מתפטר חודש לפני פתיחת הלימודים כשלא בדיוק יודעים מה עושים ולאן הולכים ובנוסף, חסרים מורים, חסרים תקציבים והמערכת לא עובדת".
ערב פתיחת שנת הלימודים יוצר הזדמנות להפעיל לחץ על האוצר לקדם דברים שחשובים לארגוני המורים ומה שהם רוצים זה לשפר את השכר של המורים ובאם לא ייחתם הסכם שכר ראוי למורים ארגון המורים ישבות. האם זה צעד לגיטימי או שמדובר בסחטנות סדרתית בלתי מתקבלת על הדעת?
"הדרישה של המורים לשכר גבוה יותר הינה דרישה לגיטימית נכונה וצודקת. האוצר סוחב אותה ומנסה דרך זה לפגוע במערכת החינוך ובנוסף לזה, להעביר שעות פרטניות - שעות של עבודה אישית עם ילדים כשהכתות צפופות וקשה ללמד בהם. דווקא הדברים האינטימיים שקיימים במערכת ושמאפשרים עבודה יותר איכותית, דווקא אותם שר האוצר זורק לפח. המורים צודקים במאבקם מול האוצר אלא שלרוע המזל זה לא הדבר היחידי שנפגע במערכת. גם אם תהיה הסכמה על השכר - ספק אם אנשים ירוצו להיות מורים".
 האם החקיקה המשפטית תחלחל למערכת החינוך ואילו השפעות יהיו לה - כיוון יותר שמרני ופחות ליברלי?
"יש בהחלט ניסיון להכפיף את מערכת החינוך לעולם ערכים שהוא זר לה. מערכת שהיא יותר שמרנית, עם הרבה יותר דגש על זהות יהודית ופחות על זהות אזרחית. יותר חשיבה על זכויות היהודים תוך פגיעה והנמכת הזכויות של הערבים בחברה הישראלית. עולם הערכים הזה כפי שמשתקף בכנסת ובממשלה יבוא לצערי לידי ביטוי גם במערכת החינוך".  
שר החינוך יואב קיש חשש להגיע לכנס באוניברסיטת תל אביב בגלל המחאות נגד הרפורמה ולכן הקליט נאום ששודר לבאי הכנס, בדומה למשטרים חשוכים. עד כמה המצב הזה צריך להדאיג אותנו?
"שר החינוך פשוט לא מצליח להפעיל את המערכת ויש לו הרבה מאוד קשיים בתפקוד. התפטר לו המנכ"ל, המערכת לא עובדת ולכן ברמה החינוכית הוא לא ממלא את תפקידו. במקביל יש לחצים פוליטיים על שר החינוך ולכן לא רואים משרד מתפקד שמוכן לשנת הלימודים. כאשר מנכ"ל מתפטר חודש לפני פתיחת הלימודים כשלא בדיוק יודעים מה עושים ולאן הולכים ובנוסף, חסרים מורים, חסרים תקציבים והמערכת לא עובדת".
 
מה הכי חשוב ב-2023 לקדם במערכת החינוך - לו את היום שרת החינוך, מה היית מתקנת? מקדמת? לוקחת כפרויקט חייך?

"הייתי מקדמת חשיבה יותר אסטרטגית כמו לאן לוקחים את מערכת החינוך יותר מאשר 'כן מורים לא מורים' 'כן שכר לא שכר'. אני חושבת שמערכת החינוך מאוד שמרנית, מאוד מיושנת ולא מאפשרת לעצמה ללכת עם הזמן וזה הדבר הכי חמור שקיים היום במערכת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה