קריירה ולימודים

ביטוח לאומי יעדכן את המענקים: זה מה שיקרה לתגמולים

אושר לקריאות שנייה ושלישית: עיגון תגמול חלף שכר לחטופים ונעדרים; חיילים יקבלו תנאים זהים מצה"ל. הוועדה האריכה את תוקף החוק בשנתיים וקבעה אפשרות להארכות נוספות ללא צורך בחקיקה וללא הגבלה; "אין פג תוקף לאחריות המדינה"
מערכת ice |  3
מענקים מביטוח לאומי (צילום shutterstock, Magma Images)
ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה לקריאות שנייה ושלישית הצעת חוק ממשלתית המעגנת בחוק את התגמולים החודשיים הניתנים כחלף שכר לחטופים ולנעדרים. גובה התגמול נקבע על פי הכנסתו הממוצעת של החטוף או הנעדר בשלושת החודשים שקדמו למועד החטיפה או ההיעדרות (יולי, אוגוסט וספטמבר 2023).
עו"ד שלומי מור, הביטוח הלאומי הסביר: "לאחר החלטת הממשלה בנושא שהתקבלה בפברואר 2024 ועל מנת לתת מענה מהיר, התחלנו את התשלום באמצעות הסכם בין האוצר לביטוח הלאומי, כי יצא מצב שממשיכים להשתלם תשלומים מחשבונות החטופים וחלקם נכנסו לגרעונות. כרגע אנחנו מעגנים את זה בחקיקת קבע וזה נותן שני מענים: הראשון בסוגיית הזרים- עד כה הביטוח הלאומי לא יכול היה לשלם להם, כאן אנחנו מסדירים את זה. חיילים- הביטוח הלאומי משלם רק לאזרחים וכעת נקבע שחיילים יקבלו את אותו מענה באמצעות צה"ל ורשויותיו אבל האיזון יישמר".

עוד הוסיף: "מבחינת הסכומים התבססנו על תגמול התט"ר, שאומר שגם אם לא הייתה לך שום הכנסה בתקופה הקובעת תקבל לכל הפחות כ-7,300 שקל בחודש או 9,500 אם אתה בעל משפחה ולכל היותר כ-50,000 שקל בחודש. הזכאות פה היא של החטוף וזה בנוסף כמובן למה שמקבלות המשפחות".
במהלך הדיון דרשו חברי הוועדה להסיר מגבלת התוקף לחוק שנקבעה במקור לאוקטובר 2024 ולקבוע שהתשלום ישולם לחטוף או לנעדר ללא הגבלת זמן עד לשובו. יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "אני לא רואה שום הסבר למה נדרשת ההגבלה. אנחנו  רוצים שכל חטוף עד יום שחרורו יקבל חלף שכר ללא הגבלה ובתקווה שכולם יחזרו מהר". ח"כ מאיר כהן: "אין פה שום מקום לשים סייגים של תקופה, כל עוד הוא חטוף הוא צריך לקבל את התגמול. יותר מהכסף, חשובה הטרמינולוגיה שאומרת - כל עוד אתם חטופים, כך נוהגת המדינה. זה לא סיפור תקציבי, מדובר בסה"כ ב-57 חטופים שזה נוגע להם". 
עו"ד רז ניזרי, המסייע משפטית למטה משפחות החטופים: "אין שום סיבה בעולם שהדבר הזה יהיה קצוב בזמן. אין פג תוקף לאחריות המדינה. כל עוד יש אפילו חטוף אחד צריך לתת את המענקים ולא להכביד בתהליכי אישור חוזרים. המשפחות חיות באי ודאות מתמדת ואין סוף קשיים, צריך להוריד את התחושה שלדבר הזה יש תוקף".  
לאחר שיח עם משרדי ההמשלהקבעה הוועדה כי נוסח החוק יגדיר תוקף של עד אוקטובר 2026, אולם ככל שיידרש הדבר, תינתן לשר העבודה אפשרות להאריך את החוק ב-12 חודשים נוספים בכל פעם באמצעות צו, באישור הוועדה בלבד, ללא מגבלה. עוד הובהר בדיון כי סכום ההכנסה ישולם ישירות לחשבונות החטופים והנעדרים במלואו ללא ניכוי של מיסים וכי חטוף או נעדר שהוכרז שהוא אינו בין החיים יקבל את התשלום עד תאריך ההכרזה ולא תאריך המוות שהוכרז, זאת בכדי לייצר רצף תשלומים עם התשלומים הניתנים למשפחות הנספים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מסקנה- הכסף יענה את הכל
    שורי שניצלר 07/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסקנה- הכסף יענה ויהנה את הכל
    סגור
  • 2.
    דן מרגלית
    מיכל 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תתבייש לך עוכר ישראל.נועה ואביה קישוט לנתניהו.אין לך טיפת בושה ודרך ארץ
    סגור
  • 1.
    ביטוח לאומי
    דליה 07/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה קורה עם הקשישים הקצבה לא עונה כבר שנים
    סגור