רכב

מכה לנהגים בישראל: זה המס הכבד והחדש שייכנס לתוקף

ועדת הכספים קיימה דיון נוסף בצו מס הקנייה על רכבים חשמליים. הצעת צו מס הקנייה על רכב חשמלי, בה עסק עיקר הדיון היום, קובעת העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים מ-45% בשנה הנוכחית ל-52% עם תקרת הטבה של 30,000 שקל
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ועדת הכספים בראשות ח"כ חנוך מילביצקי, קיימה דיון נוסף בהצעת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, (מס יוקרה ומס קנייה על רכב חשמלי) ובהצעת תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב). 
הצעת צו מס הקנייה על רכב חשמלי, בה עסק עיקר הדיון היום, קובעת העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים מ-45% בשנה הנוכחית ל-52% עם תקרת הטבה של 30,000 שקל, כאשר צפי אובדן ההכנסות כתוצאה מההנחה בשילוב צעדי מיסוי מקבילים, יעמדו בשנת 2026 על  80 מיליון שקל ו-90 מיליון שקל בשנת 2027.

כזכור, בדיון בשבוע שעבר יו"ר הוועדה ח"כ חנוך מילביצקי דרש ממשרדי הממשלה להעמיד תכנית רב-שנתית שתחדיר לשוק יותר רכבים ירוקים, עבור כלל האוכלוסייה. בפתח הדיון היום, ציין יו"ר הוועדה: "לא רק שלא קידמנו את חדירת כלי הרכב לפי החלטת הממשלה של קידום החדירה של הרכבים החשמליים, אלא הלכנו אחורה. אנחנו במצב בו כל מי שקשור בשוק הזה צריך להיות דבוק לשידורי הוועדה מידי שנה כדי לראות איך הוא מתארגן לשנה הבאה. העלאת המס ל-52% לא תעודד חדירת רכבים, ומהצד השני המדינה מסבסדת ב-170 מיליון שקל בשנתיים, רכבים שרוכשים בעיקר עשירונים גבוהים. אני תוהה מי נהנה מזה – האם אלו יבואני הרכב?".
מילביצקי קרא למשרדי הממשלה לבחון מחדש את השימוש בתקציב הסובסידיה: "אם המדינה נטשה את היעד שקבעה לעניין חדירת הרכבים החשמליים, אולי כדאי לקחת את ה-170 מיליון ש"ח האלו ולעשות חשיבה איך מונעים את העלייה במס מלכתחילה. אם אין תוכנית עבודה והחדירה נעצרת, למה להשקיע את הכסף הזה שם ולא במרכז להלומי קרב, למשל?. אם 45% עצר את השוק, אז 52% בטח לא יעודד חדירה. אני לא רוצה לזרוק כסף ציבורי במקום שמדינת ישראל זנחה".
נציג משרד האנרגיה ציין כי בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה הם תומכים ברעיון שהציע יו"ר הוועדה, לקבוע כי יורחב המיסוי על רכבי יוקרה כמקור תקציבי להותרת מס הקנייה על כנו, בגובה 45%. עם זאת, לשאלת יו"ר הוועדה האם למשרדים יש מקור תקציבי מתוך תקציבם למימון הארכת ההנחה, השיבו המשרדים בשלילה.
עוד ציינו המשרדים כי נעשים מאמצים שונים לצד ההנחה במיסוי, בהם קידום תשתיות טעינה מהירה, קידום חקיקה שמגבילה יבוא של רכבים מזהמים ועוד, וכי מדובר בצעדים שמשלימים את הטבת מס הקנייה וכי הם מקיימים זה את זה, וכי ביטול ההטבה לגמריי יביא לירידה חדה עוד יותר בחדירת הרכבים ובמטרה המרכזית – הפחתת השימוש בדלקים מזהמים.
יו"ר הוועדה ציין מול הדברים: "אני שולח את 4 המשרדים שאמונים על זה לשבת והם חוזרים אלי עם תשובה 'תביא כסף מהאוצר', איפה הייתם כל השנים, איפה דיונים שכינסתם, איפה ניירות שכתבתם עם הידיעה שבסוף השנה ישנה עלייה והחדירה ירדה, למה זה צריך לבוא לפה כדי שיטפלו בדבר הזה. אני לא מבין למה אין פה מבוגר אחראי, אני פונה פה לאוצר כמבוגר אחראי, לא נכון להשקיע 160 מיליון ₪ במקום שמדינת ישראל זנחה, המדדים של חדירה של 90% רכבים חשמליים ב-2030 רחוקים מאוד, אז לא ברור לי האירוע, למה כאן נכון לזרוק כסף". 
במשרד האנרגיה ציינו כי פנו עוד במהלך השנה לאוצר והתריעו על הצורך בתוכנית ארוכת טווח מבעוד מועד. עוד ציינו המשרדים כי מגמת השוק לאורך זמן היא הוזלת מחירי הרכבים ועל כן יש משמעות להותרת הנחה מדורגת, והביאו כדוגמא לכך את רכבי ההיבריד והפלאג אין. כן נטען כי הירידה באחוז החדירה השנה לא נובעת רק מהפחתת הטבת המס.  
גם במשרד האוצר ציינו כי בעיניהם העלאה מדורגת של מס הקנייה היא המדיניות הנכונה מול נוכח הרצון להשוות בין שיעורי המס לבין ההבנה שמדובר בתעשייה הולכת ומתבססת, כאשר ההנחה היא שעם השנים גם היצור של הרכבים החשמליים מוזל, וישנו קיזוז בין הירידה בעלויות למדרוג המיסוי. כן ציינו את האמון ברכב החשמלי המצריך תקופת הסתגלות מצד הציבור.
גם בסוגיית שווי השימוש לא נרשמה התקדמות לאור קריאת השוק להבחנה בין רכבי עבודה לרכבים שאינם כאלה. לאור הדברים הקריאה הוועדה את נוסחי התקנות אך טרם הצביעה עליהם.
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון וציין כי הוועדה תקיים דיון נוסף במהלך הימים הקרובים: "אני מצפה שתחזרו אלי עם משהו גם בשווי שימוש, ואני עדיין מצפה לראות, מה אתם עושים בנושא של מניעת עליית המיסוי המתוכנן על הרכב החשמלי, כי שוב, אני מבקש מחברי הוועדה כולם, שיחליטו כל אחד לפי מה שנראה לו, לפחות כמו שזה כרגע, זה נראה לי בזבוז כסף, לא מעט כסף. לכן אני מצפה שתמצאו דרך למנוע את העלאת המס".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה