רכב
מחקר של איתוראן חושף: זאת העיר שממנה גונבים הכי הרבה רכבים
דו"ח חדש של חברת איתוראן חושף, כי בזמן המלחמה מול איראן חלה ירידה משמעותית בניסיונות גניבה של רכבים; זה הגיל המפתיע של רוב גנבי הרכב
דו"ח חדש של חברת איתוראן מתפרסם היום (שני). הדו"ח מבוסס על מדגם של 935 אלף כלי רכב ומצביע על ירידה של כ-3% בגניבות רכב בחציון הראשון של שנת 2025, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מהשפעות המלחמה עם איראן, שיצרה שינוי משמעותי בפריסת כוחות הביטחון ובאכיפה בשטחי יהודה ושומרון ובגבולות.
במהלך 12 ימי הלחימה מול איראן נרשמה ירידה חדה אף יותר, 35% פחות אירועי גניבה לעומת ימים רגילים. בין הסיבות לכך: חסימות צירים מרכזיים, פעילות אינטנסיבית של כוחות צה"ל ברחבי הארץ, וסגירת נתיבי הברחה לרשות הפלסטינית, ובעיקר לרמאללה, שנחשבת ליעד מרכזי להעברת רכבים גנובים.
מנכ"ל איתוראן, ניר שרצקי, מסר כי החברה הובילה במהלך החציון הראשון של השנה למעצר של 320 חוליות חשודים בגניבות רכב. לדבריו, "פעילות זו חסכה למשק הישראלי כ-1.74 מיליארד שקל". עצם המעצר בזמן אמת תורם ישירות להגשת כתבי אישום ולמאסרים בפועל, מה שצפוי לצמצם את היקף הגניבות גם בהמשך השנה.

בתמונה: רכב גנוב מוסתר. קרדיט: יח"צ איתוראן
המחקר חושף לראשונה גם פרופיל מפתיע של גנבי הרכב: רובם צעירים בני 17, ולכ-80% מהם אין רישיון נהיגה כלל. עוד עולה כי 64% מהגניבות בוצעו באמצעות התחברות וקידוד לשקע של הרכב. ב-14% מהמקרים היה בידי הגנב מפתח הרכב, 10% נעשו בפריצה אלימה, ו-12% באמצעות גרירה או העמסה.
גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות הארצית עם 50% מהאירועים, כאשר תל אביב לבדה מהווה מוקד בולט במיוחד. אחריו נמצאים אזור השרון עם 18%, אזור השפלה עם 10%, הדרום עם 9%, ירושלים ומודיעין עם 9%, הצפון עם 3% ויהודה ושומרון עם 1%. במחצית מהמקרים בגוש דן, כלי הרכב הגנובים הוברחו דרך כביש 443.
פילוח לפי סוג הרכב מצביע על כך שג'יפים וג'יפונים היו יעד הגניבה המועדף (50%), אחריהם רכבים פרטיים (30%), אופנועים (15%), רכבים מסחריים (3%), כלי צמ"ה (1%) ומשאיות (1%).
הימים בהם התרחשו הכי הרבה גניבות היו שלישי ורביעי, כאשר 54% מהגניבות בוצעו בין השעות חמש לשש בבוקר. מבחינת צבע הרכב, הלבן ממשיך לשלוט עם שיעור של 42% מהכלים שנגנבו, אחריו שחור ואפור (16% כל אחד), כסוף (6%) וכחול (3%).
מטרות הגניבה מתחלקות באופן כמעט שווה. 50% מכלי הרכב נגנבו לצורכי סחר בחלפים ו-50% נמכרו בשלמותם בישראל או בשטחי הרשות הפלסטינית.
עוד ב-
ממצאי הדו"ח ממחישים את השפעתה הישירה של פעילות ביטחונית רחבת היקף על הפחתת היקפי הפשיעה, ובפרט בתחום גניבות הרכב, אחד הנזקים הכלכליים השקטים והממושכים ביותר בשוק הישראלי.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



