פרויקטים

פנינה בין הגלים: זו השכונה שתהפוך לריביירה של חיפה

בזכות גישה ישירה לקו החוף ותנופת פיתוח, ממצבת עצמה בת גלים כאחד ממוקדי הנדל"ן הנחשקים. בעירייה היא כבר מסומנת כאחת משכונות העתיד, כשבין השמות המובילים את מתיחת הפנים ניצבת קבוצת גמליאל, עם לא פחות מ-4 פרויקטים: "הפוטנציאל אדיר ובלתי ממומש"

שכונת בת גלים בחיפה (צילום באדיבות מערך השיווק של פסגות נכסים)
לאחר שנה במהלכה נשבר שיא בהוצאת היתרי בנייה לפרויקטים במסגרת התחדשות עירונית בחיפה, היעד ל-2023 הוא להעצים את המגמה ולהמשיך למצב את העיר הצפונית בחוד החנית של התחום. אשתקד אישרה הועדה המקומית, באמצעות המינהלת להתחדשות עירונית והאגף לרישוי הבנייה, היתרים לכ-710 יחידות דיור במיזמי תמ"א 38 ופינוי-בינוי – הכמות הגבוהה ביותר זה עשור, שרק ממחישה את הצורך הגובר בשדרוג מבניה הוותיקים של העיר.
בחזון למתיחת הפנים לחיפה – נושא אשר הציבה ראש העיר, ד"ר עינת קליש רותם, גבוה בסדר העדיפויות עם בחירתה לתפקיד – מופנית תשומת הלב לשכונות החוף, אשר לאורך עשורים ארוכים סבלו מהזנחה גורפת. כעת מופנה הפוקוס אליהן, כשהמטרה המוצהרת היא להפוך אותן לשכונות העתיד של חיפה ולכרטיס הביקור של העיר המתחדשת.
דוגמה מובהקת, מהווה בת גלים במערב העיר: שכונת מגורים יוצאן דופן, בזכות היותה היחידה בעלת גישה ישירה למפרץ חיפה, כשבתיה נושקים ממש אל קו המים. כאשר מביאים בחשבון כי רצועת חוף בישראל הוא משאב ההולך ומדלדל, הרי שייחודה של בת גלים רק מתעצם.השכונה מאכלסת כיום קרוב ל-5,000 תושבים, ובהתחשב בעובדה ששורשיה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, לא מפתיע שהיא נזקקת בדחיפות לשיקום וריענון.
"הדירות בשכונת בת גלים נמצאות במצב ירוד – וללא מיגון, מעלית, מרפסת או חניה. סטנדרט המגורים הזה אינו ראוי למאה ה-21", מסביר מיכי אלפר, מ"מ ראש עיריית חיפה ומי שעומד בראש ועדת המשנה לתכנון ובנייה. "באמצעות מיזמי התחדשות עירונית, עירוב שימושים ופיתוח תשתיות נרחב – תהיה בת גלים בשנים הקרובות במקום אחר לגמרי, ותהפוך לשכונה מודרנית ומבוקשת. את הקרבה של השכונה לקו החוף, אנו נהפוך מנטל ליתרון".
בעיריית חיפה מציינים: "מספר יחידות הדיור בבת גלים יוכפל מכ-2,000 לכ-4,000, כשהתכנון מתייחס גם לשימור הערכים ההיסטוריים של השכונה ומבנים ייחודיים בעלי ערך אדריכלי. בת גלים תהפוך לאחת משכונות הריביירה היפות בארץ, תבטיח עירוניות חדשה תוך חיבוק האיכויות הנדירות של השכונה, תוספת מגוון שירותים ופעילויות עירוניות ושכונתיות – והכל בקרבת חוף ים המשקיף אל עבר מפרץ חיפה והרי הגליל".
ההתחדשות העירונית שחוותה בת גלים בשנים האחרונות, נגעה בעיקר לפרויקטים של תמ"א 38, במיוחד לאורך הטיילת וברחובות הקדמיים הקרובים לים. לאחרונה אושרו שתי תוכניות ענק בשכונה: במתחם חיל הים ובמתחם עלייה השנייה הכוללות כ-1,200 יחידות דיור במגדלים ובבנייה מרקמית. הפרויקטים הללו יספקו 2 חתיכות מרכזיות נוספות אל פאזל ההתחדשות העירונית המורכב בהדרגה בבת גלים.  
לצד התחדשות המבנים, מוסיפים בעירייה כי דגש ניתן גם על "עידוד העסקים הקטנים, יוזמות מקומיות בתחום התרבות והפעילות הקהילתית ושיפור המרחב הציבורי. כיום מתבצעת השלמת הטיילת בחזית בה"ד חיל הים, ומוקם הגשר להולכי רגל ורוכבי אופניים, שלראשונה ייצור רצף פתוח ונגיש לציבור לאורך כל החוף – מחוף הכרמל ועד החוף השקט. בנוסף, מושלם בימים אלו מרכז גלישה במחלף אלנבי".

שכונת בת גלים בחיפה. "הקרבה לחוף, תהפוך מנטל ליתרון" (צילומים באדיבות מערך השיווק של פסגות נכסים)
מתחילים מחדש
התוכניות השאפתניות לבת גלים מביאות אליה יזמי נדל"ן בפרופיל גבוה. אחד השמות היותר מזוהים עם התחדשות השכונה הוא קבוצת גמליאל התחדשות אורבנית. באמצעות זרוע ההתחדשות העירונית שלה, ממקדת הקבוצה את פעילותה במוקדים שונים ברחבי חיפה – ובבת גלים היא אמונה על לא פחות מ-4 פרויקטים ומספר דו ספרתי של יחידות דיור. לאחר שהשלימה ואכלסה בהצלחה את מיזם התמ"א ברחוב העלייה השנייה 86 בשכונה, היא פונה לחידוש המבנים הישנים לא רחוק משם, ברחוב הרחף 9-7-5.
"חיפה היא עיר עם פוטנציאל אדיר ובלתי ממומש. יש לנו אמונה גדולה בתהליכים שהיא עוברת", מסביר עו"ד אופיר גמליאל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת גמליאל. "זו העיר השלישית בגודלה בארץ, מופת לדו קיום. יש בה נמל וחופים נהדרים, אוכלוסייה סטודנטיאלית תוססת ומוקדי בילוי וקניות, תעשייה ומסחר. בניגוד לערים אחרות בהן שכונות החוף נחשבות לאיכותיות ביותר, בחיפה המצב היה הפוך: הן היו ל'חצר האחורית' שלה. קבוצת גמליאל מתמחה באיתור הזדמנויות נדל"ן באזורים מתפתחים – ובת גלים מתאימה בדיוק להגדרה הזו. ההתחדשות העירונית תזניק את השכונה קדימה".
הפרויקט ברחוף הרחף, מתוכנן במסלול של חיזוק ועיבוי (38/1), ובמסגרתו ימוגנו וישודרגו 3 מבנים ישנים ו-20 דירות קיימות, כשאליהן יצטרפו עוד 18 דירות חדשות. בפרויקט הקפידה קבוצת גמליאל על תמהיל מגוון של דירות 5-3 חדרים, כולל פנטהאוזים יוקרתיים.

הפרויקט ברחוב הרחף.  "ממזג בין הכחול של הים לירוק של הכרמל" (הדמיות ארטאפקט, אול אין)
"המיזם הזה מתכתב עם הערך המוסף שמציעה השכונה", מפרט גמליאל. "הוא נמצא ברחוב שקט, כ-150 מטר בלבד מהחוף, וממזג בין הכחול של הים לירוק של הכרמל. הפרויקט קיבל אישור בתנאים, וההערכה הוא שבחודשים הקרובים נוכל לעלות על הקרקע ולהתחיל בעבודות. קבוצת גמליאל היא חברת בוטיק שחרטה על דגלה את הקשר האישי מול בעלי הדירות. אנחנו הולכים איתם יד ביד, ונמצאים שם עבורם בכל שלבי הפרויקט".
טביעת האצבע של קבוצת גמליאל בבת גלים, ממש לא מסתיימת כאן. בו בזמן מקדמת כיום החברה עוד שני פרויקטים של תמ"א 38 ברחוב השרון 17 ו-45, העתידים גם הם להצטרף לגל ההתחדשות העירונית העובר על השכונה.  

הפרויקטים של קבוצת גמליאל: הבניין המאוכלס ברחוב העלייה השנייה 86 (מימין), וזה המתוכנן ברחוב השרון 45 (צילום והדמיה באדיבות קבוצת גמליאל)
שכונה בנסיקה
אף שהתוכניות לבת גלים עוד רחוקות מסיום, השכונה כבר מסומנת כמוקד נדל"ני חם – עניין שמשתקף בערך הנכסים באזור. לפי נתוני אתר מדל"ן: מחירה הממוצע של דירה בבת גלים שעמד במרץ 2011 על כ-510 אלף שקלים, שילש עצמו בתוך כעשור.
"בת גלים היא שכונה יוצאת דופן, ומשתייכת לרשימה מצומצמת של שכונות הנושקות לקו המים", מנתח שמאי המקרקעין שמוליק כהן, הבעלים של משרד SK. לדבריו, "בנוסף למיקום אופטימלי ביחס לרצועת החוף, מתאפיינת בת גלים בנגישות תחבורתית: עם תחנת רכבת ישראל ויציאה מהירה לכביש הבין עירוני. כמובן שגם הקרבה למרכז הרפואי רמב"ם ולבית הספר לרפואה, לטיילת ולפארק מת"ם – מתחם ההיי-טק – משחקים תפקיד חשוב בעליות המחירים שחוותה השכונה יחסית לשכונות אחרות בחיפה. אני מעריך שהצפי לשינוי יסודי ימתג את בת גלים כשכונה מאוד אטרקטיבית".

שמאי המקרקעין שמוליק כהן. "למיקום האופטמילי של בת גלים תפקיד חשוב בעליית המחירים שחוותה השכונה"  (צילום דובי שמחי)
"למיזמי ההתחדשות העירונית אפקט גם על פרופיל התושבים בבת גלים", מוסיף גמליאל. "אנחנו רואים חיפאים שיורדים מהכרמל ומבקשים לשריין לעצמם דירה בשכונה, לצד משקיעים שמזהים את האפשרויות הנדל"ניות הטמונות בבת גלים. מגיעות לפה משפחות צעירות שמתמזגות עם התושבים הוותיקים, ומשנות בהדרגה את צביון השכונה".
"אנו מקנים חשיבות רבה לקידום התחדשות עירונית בבת גלים, בדרך של התחדשות חברתית ופיזית במתחם ותיק בעל ערכים סביבתיים ונופיים גבוהים", מסכמים בעירייה. "קליטת אוכלוסייה חדשה בדירות חדשות, תוך שדרוג מוסדות הציבור השכונתיים ומערכת התנועה – תביא להעלאת איכות החיים בשכונה כולה".
 בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן