פרויקטים
"הידיעה שאת לא לבד – זה שווה עולם": המהלך החברתי של שטראוס ו'אחת מתשע' במאבק בסרטן השד
חיזוק ותמיכה של נשים המתמודדות עם סרטן השד, סיפורי החלמה מעוררי השראה וקפסולות ורודות עמדו במרכז האירוע שערכה שטראוס בשיתוף עמותת "אחת מתשע" – במפגש שחיבר בין רגש, תקווה וקפה
אירוע מרגש התקיים בימים האחרונים במפעל קפה עלית של שטראוס, במעמד בכירים בחברה, נציגות מעמותת "אחת מתשע" ונשים שחוו וחוות את ההתמודדות עם סרטן השד. המפגש התקיים בסימן חודש המודעות למחלה, שמצוין בישראל לאורך ספטמבר, ונועד להעלות לסדר היום הציבורי את חשיבות הבדיקה והאבחון המוקדם – לצד תמיכה בנשים שנמצאות בהתמודדות יומיומית עם מחלה.
"אחת מתשע" היא העמותה היחידה בישראל שמקדישה את פעילותה למאבק בסרטן השד, בהעלאת מודעות לחשיבות האבחון המוקדם, ובליווי ותמיכה לנשים המתמודדות עם המחלה ולבני משפחותיהן. עוגן חשוב בפעילות העמותה נוגע לתכנית "לצידך" – תכנית ליווי ייעודית המחברת בין נשים שהחלימו מסרטן שד, לבין נשים שמתמודדות כעת עם המחלה. מתנדבות התכנית עברו הכשרה מיוחדת במטרה ללוות, לתמוך ולהיות שם עבור אלו שחלו לאורך הדרך. ייחודה של התכנית טמון בקשר האישי והמיוחד, שנרקם בין שתי נשים שחולקות יחד חוויה משמעותית כל כך.
לצפייה בכתבה המלאה:
כחלק מחודש המודעות לסרטן השד, מובילה שטראוס מהלך חברתי בשיתוף העמותה, במסגרתו משיקה החברה מהדורה מיוחדת של מארז קפסולות קפה בעיצוב ורוד ייחודי. על אריזות הקפסולות הוורודות מופיעים מסרי העמותה "אחת מתשע, את לא לבד", כשנשים מוזמנות לסרוק את קוד ה-QR ולהירשם לתכנית "לצידך". חלק מההכנסות, יועברו לתרומה לפעילות העמותה.
האירוע כמו גם מארז הקפסולות הוורוד בא לסמל כי דווקא החיבור האנושי הפשוט – סביב כוס קפה – יכול להפוך לתזכורת משמעותית על חשיבות התמיכה, הבדיקה והמודעות. "הבחירה דווקא בקפה היא לא מקרית", מסבירה טלי רוזין, מנהלת עמותת "אחת מתשע". "מי שחולה ורוצה קפה, רוצה לצד הקפה גם את החברה. בזמן הטיפולים פחות קל לשתות קפה, יש נשים שהטעם פחות יושב להן טוב. הרעיון הזה של לשבת לשתות קפה, זה בעצם להגיד 'אני מחלימה'. בהקשר הזה אני יכולה לספר שאחת המחלימות היותר מפורסמות קעקעה על היד שלה כוס קפה, קעקוע שהפך להיות מאוד מפורסם בקרב מחלימות".
יפתח עצמון, מנכ"ל חטיבת הקפה והממתקים בשטראוס, מדגיש כי השקת מארז הקפסולות משתלב היטב באג'נדה החברתית, שהפכה לאורך השנים לחלק בלתי נפרד מפעילות החברה. "שמנו לעצמנו ייעוד לקחת את המוצרים המובילים שלנו ובעזרתם לייצר חשיפה לנושא החשוב הזה", הוא מפרט. "עצם זה שאנחנו נמצאים בכל בית, מאפשר לנו הן לעלות את רמת המודעות, והן לסייע בתהליך. הצבע הוורד מושך את העין, והוא עוד נדבך שמאפשר להגיע לקהל גדול יותר של נשים".
לדברי עצמון: "מה שהתחיל לפני מספר שנים עם פסק זמן ורוד – שמאותת לנשים לעצור רגע, לקחת פסק זמן ולגשת להיבדק, ממשיך היום עם מארז קפסולות הקפה הוורדות – והוא חלק משיתוף הפעולה שלנו בשטראוס עם עמותת 'אחת מתשע' ותכנית 'לצידך'".
"שיתוף הפעולה המבורך עם שטראוס וקפה עלית מסייע לנו להעביר את הבשורה, להגיע לנשים רבות יותר ולתת להן מענה מותאם כבר בשלבי האבחון הראשונים", מוסיפה רוזין. אני מאמינה שמעורבות חברתית של עסקים ישראלים, כמו זו של שטראוס, היא מרכיב חיוני בהובלת שינוי חברתי ובהעצמת קהילות – במיוחד עבור נשים המתמודדות עם מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל".
כחלק מהאירוע, נערך פאנל מיוחד שעסק בהתמודדות עם המחלה – בהשתתפותן של רוזין, אושיית הרשת והשחקנית גל גברעם, אורטל שטרית, ומאיה קורן וידר עובדת סוציאלית ומנהלת מערך הליווי והתמיכה של "אחת מתשע".
אורטל שטרית אובנה כחולה בסרטן השד בגיל 34, בקרוב היא תחגוג 37. "אם לא הייתי הולכת להיבדק, אני לא יודעת אם היינו מנהלים את השיחה הזו היום", היא מבהירה, ומבקשת להעביר מסר חד וברור לנשים: "מעבר לזה שאת עצמך נבדקת, תזכירי גם לבנות במעגל המשפחתי והחברתי ללכת להיבדק. זה לא עוד סיסמה – זה קריטי".
על החשיבות של תכנית "לצידך" מספרת שטרית: "הידיעה הזו שאת לא לבד, שיש לך את הגב והאוזן הקשבת – זה שווה עולם. רק אישה שעברה בעצמה את המחלה, יכולה להבין ולהתחבר לתחושות של מי שהיום נדרשת להילחם בסרטן השד".

מארזי קפסולות קפה בעיצוב ורוד לרגל חודש המודעות לסרטן השד (צילום יוני ספיר באדיבות שטראוס)
גל גברעם סיפרה באירוע על התמודדות של אמא שלה עם סרטן השד ועל הצורך בחידוד המודעות לנושא. "בכל חודש המודעות לסרטן אני מסתובבת עם ראש ורוד", מתארת גברעם. "כששואלים אותי למה, נפתח שיח. מתחילים לדבר וגילוי מוקדם מציל חיים".
"על כוס קפה ניתן לשבת עם כולם", מסכמת גברעם. "עצם המפגש, העובדה שאת מחזיקה קפה ביד, זה כבר מרגיע. ברמה האישית, אני עצמי חולת קפה, זה הכי טעים. עזבו אותי מכל הטרראם – שימו כפית קפה, כפית סוכר וחלב, ובואו פשוט נהנה".
(בשיתוף שטראוס)


