פרויקטים

תתחדשו: מה קיבלו הדיירים בפרויקט התמ"א הכי קרוב לכיכר המדינה?

תנופת ההתחדשות העירונית באזור כיכר המדינה, רושמת עוד נקודת ציון – עם הריסת הבניין הישן ברחוב מטמון הכהן 3. שחר רז, הבעלים של קוטנמפו נדל"ן, המובילה את הפרויקט: "רובע 4 בתל אביב הוא אזור אסטרטגי, אנחנו מביאים אליו את האיכויות והייחודיות שלנו"

רובע 4 במרכז תל אביב, מהרובעים המבוקשים והיקרים בעיר, משנה את פניו. בזכות התחדשות עירונית אינטנסיבית, את המבנים הישנים ששורשיהם עמוק במאה הקודמת, מחליפים בהדרגה בניינים מודרניים (וממוגנים, לא לשכוח), המתכתבים עם כל האיכויות שיש לאזור השוקק להציע.
הפוקוס עובד כעת אל סביבת כיכר המדינה, מהעוגנים המרכזיים של רובע 4, כשהמנופים והדחפורים הפזורים באזור, מספקים עדות מהשטח לתנופת הפיתוח. "מדובר בסביבה הכי טובה בתל אביב, אזור שיש בו הכל", קובע שמאי המקרקעין אוהד דנוס, הבעלים של משרד דנוס-להט ומי שעמד בראש לשכת שמאי המקרקעין בישראל. "עכשיו, האזור הזה גם מציע מגורים ברף ההולם את המאה ה-21".
דוגמה מייצגת מספק פרויקט ההתחדשות העירונית ברחוב מטמון הכהן 3 – הסמוך לכיכר המדינה ולבית הספר גימנסיה הרצליה – אשר לאחרונה רשם נקודת משמעותית, כשהגיע לשלב הביצוע. בטקס חגיגי בהשתתפות בעלי הדירות הוותיקים, החברות היזמיות ואנשי המקצוע המלווים את הפרויקט, נהרס הבניין הישן על 12 דירותיו – וזאת לטובת הקמת בניין חדיש עם 6 קומות ו-2 קומות גג חלקיות, מעל 2 קומות מרתפים, ובסך הכל 25 דירות חדשות במפרט עשיר. אגב, יותר מ-35% מהדירות לשיווק כבר נמכרו.
"גרנו בבניין מהיום שהוא נולד, מסביב היה אז רק חול", מספרים האחים בוקי גרינברג ומיכל לנדאו, "אנחנו עוד זוכרים את מוכר הקרח שהגיע עם סוס ועגלה, את מוכרי הסברס והתירס. יש לנו מכאן נוסטלגיות מטורפות. כשאחנו רואים את הבניין שלנו נהרס, מהצד האחד יש תחושה של עצב: על השנים שעוברות ועל הזיכרונות שהשארנו פה; ומהצד השני, אנחנו מבינים שמדובר בהרס למטרת התחדשות. יש לידה מחודשת ואנחנו מרגישים אותה".
על הפרויקט התמ"א במטמון הכהן 3, אמונה חברת קונטמפו נדל"ן, בשותפות עם קבוצת שליין, כשאת התכנון מוביל משרד עמרי רון אדריכלים. "אנחנו רוצים להגיד תודה לדיירים, שהלכו איתנו דרך ארוכה", אומר ערן מגור, מנכ"ל קונטמפו נדל"ן. "עשינו יחד דרך לא פשוטה, כדי להגיע לרגע ההריסה ולהביא את הפרויקט לקו הסיום".
האחיים ניר וגיא שליין, בעלי קבוצת שליין (ומי שגם מנהלים אותה בפועל), הפועלת בשוק הנדל"ן בישראל מזה כ-25 שנה, מתייחסים למעבר מהליכי התכנון והרישוי לשלב ביצוע בשטח, ומציינים: "אנחנו גאים ומתרגשים עם התחלת הבנייה בבבניין מטמון הכהן 3, אשר יקום להיות בניין חדש ומהמם".

שחר רז (שני משמאל) וצוות קונטמפו נדל"ן באירוע הריסת הבניין בתל אביב (צילום ניר כהן)
קונטמפו נדל"ן היא מחברות ההתחדשות העירונית הצומחות בישראל, ואחראית על שורה ארוכה של פרויקטים במסגרת תמ"א 38 (במסלול הריסה ובנייה) ובמסגרת פינוי-בינוי, הן בלב אזורי הביקוש והן ביישובים מרוחקים יותר. טביעת האצבע של החברה בתל אביב מורגשת היטב – כשהפרויקט במטמון הכהן, מצטרף לשני מיזמים נוספים של החברה ברובע 4.
"אנחנו רואים ברובע 4 אזור אסטרטגי, ומביאים אליו את האיכויות ואת הייחודיות שלנו". מספר שחר רז, הבעלים של חברת קונטמפו נדל"ן. "במרחק הליכה ממטמון הכהן, אני מקדמים שני פרויקטים נוספים. הפרויקט שלנו ברחוב שלומציון המלכה 6, יועד בהתחלה לתמ"א 38 עיבוי וחיזוק. תוך כדי תנועה הבנו שמדובר במוצר פחות טוב, פנינו אל בעלי הדירות וקבלנו את הסכמתם לצרף לפרויקט גם את הבניין ברחוב יונתן הוופסי 5 – ולעבור למתכונת של הריסה ובנייה מחדש. כך למעשה, יש לנו פרויקט אחד עם שתי כתובות ו-40 דירות, כשהעלייה לקרקע צפויה תוך חודשים ספורים".
"פרויקט שלישי של קונטמפו נדל"ן ברובע 4, הוא במפגש הרחובות יהודה מכבי-ויצמן, וכבר נמצא בשלבי הביצוע", מוסיף רז. "חרף מלחמת חרבות ברזל, אנו ממשיכים לקדם את הפרויקט – עומדים בלוחות הזמנים, וגאים על כך מאוד".    
"אנחנו נמצאים כעת בתקופה בה פרויקטים מבשילים ויוצאים אל הדרך – ואין ספק שזו התקופה היותר מעניינת מבחינת רוכשי הדירות", מסכם שמאי המקרקעין דנוס. "בתקופה הזו גם אפשר למצוא הזדמנויות טובות יותר, וגם השוק רגוע יותר ומאפשר בחינה של פרויקטים באופן רציונלי יותר. התקופה הזו עומדת להסתיים, וכשזה יקרה – אנחנו נראה חזרה של הרבה מאוד קונים אל השוק, ועליות מחירים בעקבות לחצי הביקוש".
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)