שיווק ופרסום

שינויים בשוק האשראי החוץ-בנקאי: ההלוואות הופכות מסוכנות

אחים נאוי ופנינסולה קיבלו בקשות פירעון של כ-400 מיליון שקל,  מימון ישיר עוצרת שיווק הלוואות לכל מטרה. מה קורה לחברות האשראי החוץ-בנקאי ומאיפה עדיין ניתן לקבל הלוואה לכל מטרה? 

מערכת אייס | 
הלוואה (צילום Pixabay)
עם ירידות השערים הקיצוניות בבורסה בתל אביב בחודש האחרון, התכווץ ב-40%-60% השווי הבורסאי של ארבע חברות האשראי החוץ-בנקאי המובילות - נאוי, פנינסולה, אס.אר אקורד ואופל בלאנס - ונחתך במאות מיליוני שקלים. זאת, נוכח הזינוק ברמת הסיכון של תיק האשראי שמנהלות חברות אלה. 
חברות המימון החוץ-בנקאי הנסחרות בבורסה, פועלות בעיקר בתחום ניכיון הצ'קים במסגרתם מקבלים לקוחותיהן פירעון ערך של צ'קים דחויים, אשר מוסבים לחברה תמורת עמלה גבוהה ששווייה נקבע באחוזים. הלוואות אלה מתאפיינות בסיכון גבוה מאשראי בנקאי.  
רק בימים האחרונים נאוי ופנינסולה הוציאו בקשות פירעון בסכומים של כ-400 מיליון שקל עבור ניירות ערך מסחריים פרטיים שהונפקו זה מכבר. במקביל, חלה עצירה בשיווק הלוואות לכל מטרה בקבוצת מימון ישיר, חברת האשראי הצרכני החוץ-בנקאי אשר אינה חברת כרטיסי אשראי הגדולה בישראל. 
מימון ישיר עוסקת במתן אשראי למגוון מטרות, ובעיקר הלוואות לרכישת רכב, לצד הלוואות צרכניות לכל מטרה. כעת מסתמן כי בצל המשבר, מימון ישיר מתמקדת רק במתן הלוואות לרכישת רכבים בשיעבוד של כלי הרכב.
על הסיבות לצמצום שירותי החברה נמנות כוח אדם דל בעת הנוכחית, וכן שירותים המתבססים על שליחויות לצורך החתמת לקוחות, מערך שקשה לתפעל בתקופה בה מפגשים פנים אל פנים מעוררים חוסר נוחות.
לאור המצב התעסוקתי במשק, בו רבים מהעסקים נאלצים לסגור בהוראת המדינה, עובדים רבים מפוטרים ממקום עבודתם או מוצאים לחל"ת, דווקא עולה הביקוש להלוואות מסוג זה. הסיבה היא שכעת, רבים נדרשים בסיוע כלכלי בכדי לספוג את ההוצאות השוטפות או לחילופין לסגור חובות אחרים.
חרף הזינוק בביקוש להלוואות, לא מדובר בהזדמנות צמיחה בענף, שכן הדבר גורם לכך שרמות הסיכון בשוק האשראי החוץ-בנקאי גדלות. מדובר בגופים המלווים בסיכון גבוה;  אם עד היום חלקם העניקו כסף בצורה חופשית יותר, כעת עליהם להיות זהירים יותר והצפי הוא כי למרות הביקוש - גם שוק זה יתכווץ.
האם הבשורה לפי שעה נמצאת דווקא במערכת הבנקאית? באופן חלקי, ובעיקר למי שיש ברשותו דירה; בנק ישראל הודיע כי יאפשר לבנקים להציע לבעלי דירות ליטול הלוואה לכל מטרה, על בסיס שיעבוד נוסף של דירת מגוריהם עד שיעור של 70%. זאת, להבדיל ממגבלת 50% הקיימת כיום, ובלבד שיתחייבו כי לא ישתמשו במימון לצורך רכישת דירה להשקעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה