תיירות

מלונדון לניו יורק ב-4 שעות: מתי נזכה להגשים את החלום?

לאחר שמטוס ה"קונקורד" העל קולי הפסיק לטוס בשנת 2003 מטעמים בטיחותיים וכלכליים, נאס"א השיקה בשיתוף עם יצרנית מטוסי קרב את האקס 59, מטוס ניסוי שאמרו לטוס במהירות הקול ולמנוע את רעש ה"בום" החזק, ובכך לטוס גם מעל יבשות
מערכת ice |  2
מטוס על קולי (צילום Boom Supersonic)
למרות הצל הכבד שהאפילה מלחמת חרבות ברזל על התיירות בישראל – ההצגה חייבת להימשך, לפחות בשאר העולם. השבוע נאס"א השיקה את האקס 59, מטוס ניסוי שאמור להחזיר לעולם את תחום התעופה העל קולית שהתמסמס, ביחד עם לוקהיד מרטין, יצרנית מטוסי קרב אמריקנית.
כזכור, מטוס ה"קונקורד" פותח כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת, והוא כאמור הצליח לטוס במהירות על קולית. המטוס שימש בעיקר את חברות בריטיש איירווייס ואייר פראנס לטיסות מסחריות בין פריז/לונדון לניו יורק, והוא היה בעל קיבולת מקסימלית של כ-128 נוסעים. טיסתו האחרונה בוצעה ב-24 באוקטובר משדה התעופה קנדי בניו יורק להית'רו בלונדון, והיא ארכה פחות מארבע שעות.
אם הקונקורד עמד במשימתו השאפתנית, מדוע טיסותיו הופסקו? הסיבה העיקרית היא העובדה כי מדובר במטוס ישן שצרך הרבה דלק, ובשל כך מחיר הכרטיס בו אז עמד על 12 אלף דולר. בנוסף, עקב המהירות האדירה שלו הוא השמיע רעשים חזקים במיוחד ולכן הוגבל לטוס רק מעל האוקיינוס האטלנטי.
האקס 59 אמור לפתור את עניין הרעש בזכות מבנה מהפכני שאמור לו לעזור לעבור את מהירות הקול ללא הרעש החריג. בהמשך השנה הוא אמור לערוך את טיסת הבכורה שלו, ולעבור בהמשך בדיקות נוספות. אם יעבור בהצלחה את המבחנים, הוא יסמן אבן דרך ליצירת מתווה תקנות לטיסות על קליות מסחריות מעל יבשה.
חשוב להזכיר כי סיבה נוספת לכישלון הפרויקט, הוא שחברות התעופה הראשיות בואינג ואיירבאס לא התעניינו בו במיוחד. הם חששו תעופה על קולית תהיה יקרה וקשה לתפעול ולכן גנזו בסופו של דבר את הפרויקט מהפרק.
אין ספק כי בעתיד טיסות מסחריות יחזרו להיות רלוונטיות – השאלה היא רק מתי וכמה זה יעלה לנו. טיסות על קוליות ישנו לחלוטין את ענף התעופה, כאשר יאפשרו את קיצור הטיסות ביותר מ-50%, ובכך יבטיחו לכולנו חווית טיסה מפנקת ומרהיבה כאחד.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עם מחיר שהטיסה כזו תעלה. אין סיכוי שתזכה. (ל"ת)
    אוילנשפיגל 01/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אני טס לניו יורק כבר 20 שנה ולא מצליח להגיע (ל"ת)
    לניו יורק 01/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור