תיירות

האם סעודיה בדרך להשתלט על נמל התעופה העמוס באירופה?

לאחר שכמה מבעלי המניות בחברה המפעילה את שדה התעופה היתרו הודיעו על מכירת חלקם, קרן ההשקעות של ערב הסעודית הסכימה לקנות מחברת פרוביאל 25% מפעילותו. החברה הספרדית רכשה את השליטה בהיתרו ב-2006 תמורת 18.8 מיליארד דולר. בעלי מניות נוספים עשויים לוותר על חלקם בשל ירידה משמעותית בתנועת הנוסעים
מערכת ice | 
נוסעים בנמל התעופה היתרו, לונדון (צילום גילי יערי/ פלאש 90)
שדה התעופה הלונדוני היתרו הוא הנמל העמוס ביותר ברחבי אירופה. העיתון השבועי הלונדוני סאנדיי טיימס פרסם כי סעודיה עשויה להפוך לבעלת השליטה בנמל, לאחר שכמה מבעלי המניות בחברה המפעילה אותו החליטו למכור את נתחיהן. קרן ההשקעות של סעודיה PIF הסכימה בסוף חודש נובמבר עם חברת ההשקעות ארדיאן לקנות את נתח בן 25% שבו החזיקה עד עתה חברת פרוביאל מספרד.
 
על פי דה מרקר, העסקה אשר שוויה מוערך בשלושה מיליארד דולר הייתה גבוהה ב-70% מהערכת שווי של מורגן סטנלי. לפחות בעל מניות נוסף אחד עשוי למכור את הנתח שלו, לפי הדיווח. שאר בעלי המניות הן קרנות השקעה ממשלתיות מקטאר, סין וסינגפור, אלה אינן צפויות למכור את חלקיהן, וכן קרנות פנסיה מקוויבק, אוסטרליה ושל אוניברסיטאות בבריטניה, שעשויות למכור, כך לפי דיווח הטיימס.
ה-PIF, ארדיאן, וקרנות ההשקעה והפנסיה סירבו להתייחס לדברים. קרן ההשקעות הסעודית הפכה למשקיעה עולמית מובילה מאז שיורש העצר מוחמד בן סלמאן, השולט בפועל במדינה, מיישם את חזונו לצמצם את התלות של כלכלתה בנפט. הקרן מתכננת להגיע לנכסים בשווי 2 טריליון דולר עד שנת 2030. אם אכן יתרחש כך, הקרן תהפוך ההשקעות הממשלתית הגדולה בעולם, תואר שבו מחזיקה כיום קרן העושר הנורווגית.
פרוביאל מחזיקה נתחים בשדות תעופה בבריטניה ובטורקיה וכן טרמינל אחד בנמל התעופה קנדי בניו יורק. בנובמבר החברה הודיעה כי היא שוקלת למכור את חלקה בהיתרו. תנועת הנוסעים בנמל התאוששה לאחר מכה קשה שספגה בתקופת הקורונה, וההפסדים צומצמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה. החברה הספרדית רכשה את השליטה בהיתרו ב-2006 ב-18.8 מיליארד דולר, ובהמשך הפחיתה את חלקה ל-25%.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה